شفاف‌سازی طرح برخورد با لینک‌های توهین‌آمیز (این بیست و سه روز)

وعده کرده بودیم که به مدت یک ماه طرح برداشتن لینکهای توهین به ادیان از صفحه اول را در بالاترین اجرا کنیم و سپس با توجه به بازخوردهای شما کاربران و نتایج نظرسنجی‌ها، در مورد این طرح تصمیم‌گیری نماییم.

امروز با گذشت ۲۳ روز از شروع این طرح و پس از بررسی تمامی نظرات، توانستیم راهکاری اجرایی تیم بالاترین را ارائه نماییم. در این ۲۳ روز دو نظرسنجی توسط تیم بالاترین صورت گرفت. نظرسنجی ابتدایی با توجه به بازخورد کاربران کامل نبود بنابراین نظر سنجی دوم طراحی و اجرا شد. مدت زیادی برای بررسی نتایج این نظر سنجی صرف شده است و نتایج خام در وبلاگ بالاترین اعلام شد. کاربران بالاترین به طور مفصل مطالب زیادی در رد یا پذیرش این طرح نوشته‌اند. همچنین تعداد بسیار زیادی نظر چه در بخش نظرات لینکهای بالاترین، چه در بخش نظرات نظرسنجی‌ها و چه در سایتهای مختلف توسط کاربران و خوانندگان بالاترین درج شده است. تعداد زیادی ایمیل به دست ما رسید. افراد مختلف در وبسایتهای خود نوشتند و پیشنهادهایی ارایه کردند. دسته‌ای از کاربران هم در مخالفت با این طرح نامه دسته‌جمعی به مدیریت سایت فرستادند. نمی‌توانیم پنهان کنیم که چه مقدار به خاطر تمام این بازخوردها که نشان از علاقه و توجه شما به اصل آزادی بیان و وبسایت خودتان بالاترین است به شما می بالیم. در طول این سه هفته تمام تلاش خود را کردیم تا تک‌تک این نظرات را بخوانیم، دسته‌بندی کنیم و راههای اجرایی عمل به آنها را از بین پیشنهادات پیدا کنیم.

هدف ما در کل این بوده که ضمن حفظ حرمت همه افراد با سلایق گوناگون، و با در نظر گرفتن اعتقاد عمیق بالاترین به اصل آزادی بیان، ابزارهای تصمیم‌گیری در مورد لینکها در اختیار کاربران و رای آنها باشد.

پس از طبقه‌بندی کلیه نظرات، عمده دلایل مخالفت با این طرح در چند گروه اصلی قرار داده شد و برای هر گروه راهکارهای عملی اتخاذ گردید:

۱. عمده مخالفت کاربران با این طرح به علت تایید و حمایت از لینکهای حاوی فحاشی، توهین یا کلمات رکیک نیست، بلکه مخالفت با محدود کردن موضوع تنها به لینکهای ضد دینی بوده است.
راه حل: بالاترین کاملا با این نظر کاربران موافق است. لذا به بخش گزارش تخلفات، گزارش «حاوی عبارات رکیک در تیتر یا توضیحات» اضافه شده است. این گزارش شامل هر گونه لینک حاوی کلمات رکیک بدون در نظر گرفتن محتوای آنها خواهد بود و محدود به مطالب ضددین نیست و هر گونه لینک با محتوای بدزبانی یا عبارات و مفاهیم رکیک را در برمی‌گیرد.

۲. دسته دوم از مخالفتها مربوط به تشخیص مصادیق توهین و عبارات رکیک بوده است. کاربران معتقد بودند که تشخیص مصادیق باید بر عهده خود کاربران و خرد جمعی باشد و تیم بالاترین نباید در محتوای مطالب دخالت کند.
راه حل: تیم بالاترین به هیچ ‌وجه خود را مرجع تصمیم‌گیری در مورد توهین‌آمیز بودن یا نبودن یک مطلب نمی‌داند. در این مورد نیز تلاش کردیم از میان نظرات کاربران بهترین تعریف در مورد توهین‌آمیز، توهین‌ نژادی، و رکیک بودن مفاهیم و عبارات را پیدا کنیم. در مجموع به این نتیجه رسیدیم که از نظر اغلب کاربران، توهین به عقاید با توهین به صاحبان آن عقیده متفاوت است. و توهین به هر ایده‌ای تا زمانی که با الفاظ رکیک همراه نشود مجاز است. کاربری برای ما نوشته بود: «با نگاھی مجدد به دو اصل ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جھانی حقوق بشر، پیشنھاد می شود میان وھن ادیان و وھن دین باوران تفاوت قائل شده و وھن ادیان را تا زمانی که به وسیله الفاظ رکیک نبوده باشد، بلامانع اعلام دارند. ھمانطور که در قوانین بالاترین نیز مطرح شده است که وھن افراد غیر مشھور مجاز نیست، اما این امر ھرگز شامل ممنوعیت وھن سیاستمداران و اشخاص سرشناس اجتماعی نبوده است. بنابراین پیشنھاد می شود در قوانین بالاترین، وھن پیروان یک دین یا تفکر ممنوع، اما وھن ادیان، تا زمانی که ھمراه با کاربرد الفاظ رکیک نباشد، آزاد اعلام شود.» لذا بر اساس کلیه تعاریف فوق گزارش «توهین ‌نژادی» به «توهین یا تمسخر گروهای قومی، زبانی، مذهبی یا جنسیتی» تغییر کرد. از این پس کاربران با ارسال گزارش تخلف، تعیین خواهند کرد که چه لینکی در این دسته قرار دارد. گزارشهای مربوط به این بند می‌توانند یکی از موارد زیر باشند:
• عبارات رکیک در تیتر یا توضیحات
• توهین یا تمسخر گروهای قومی، زبانی، مذهبی یا جنسیتی
• خشونت‌آمیز یا تشویق به خرابکاری
• پورنوگرافی یا کودک‌آزاری
• نقض حریم خصوصی
• توهین‏ به افراد خصوصی یا کاربران سایت
با این حال از آنجا که بحث توهین‌آمیز یا رکیک بودن یک مطلب نیاز به بحث گسترده‌تری دارد، این صفحه در بخش پشتیبانی برای بحث مفصل‌تر کاربران در این مورد اختصاص داده شده است. امیدواریم در طول زمان بتوانیم به تعاریف دقیق‌تری برای این مفاهیم دست پیدا کنیم.

۳. بازخوردها نشان داد که کاربران با حذف لینکهای توهین‌آمیز چه به طور کامل و چه به صورت حذف لینک از صفحه اول مخالف هستند. از سویی نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد که حتی در جامعه مجازی خوانندگان فارسی‌زبان اینترنت، هنوز حساسیت‌هایی در مورد برخی مطالب وجود دارد. تعداد زیادی از افراد از دیدن یا خواندن مطالب آزرده می‌شوند و آن را توهین به اصول اعتقادی و مقدس خود می‌دانند.
راه حل: این یکی از بهترین پیشنهاداتی بود که به دست ما رسید. بر اساس این طرح هنگام ورود به بالاترین گزینه‌ای در معرض انتخاب کاربران قرار خواهد گرفت که بر اساس این گزینه افراد می‌توانند انتخاب کنند که آیا می‌خواهند لینکهای حاوی توهین احتمالی را ببینند یا نه و بر اساس انتخابشان لینکها به آنها نشان داده یا نداده شود. این راه حل مناسبی است و در لیست کارهای آتی بالاترین قرار خواهد گرفت.

یک‌بار دیگر از همه کسانی که این چند روز با فکر و اندیشه خود همراه ما شدند تشکر می‌کنیم. متاسفانه امکان نام‌بردن از تمام این عزیزان یا لینک دادن به کلیه مطالب آنها وجود نداشت اما ما قدردان محبت و توجه شما هستیم.

یک دیدگاه

  1. Payampop

    با سلام
    ممنون از اینکه به این موضوع اهمیت می دهید و بدنبال راه کارهای مناسب هستید … ولی متاسفانه مدتی است که منفی های تلافی جویانه شدت گرفته و هنوز برای این مورد نمی توان گزارش تخلفی ارسال نمود.
    لطفاً رسیدگی فرمایید.
    با تشکر

    • مریم

      با این نظر کاملا موافقم. چون این موضوع منفیهای مغرضانه و تلافی جویانه یکی از مهمترین معضلات فعلی کاربران بالاترین است. لطفآ رسیدگی فرمائید.

    • http://balatarin.com/users/jaxi

      حق با ایشان است, منفی های غیرقانونی نیز یکی از معضلات مهم بالاترین است و ناقض آزادی بیان, برای حل این مشکل نیز باید چاره ای بیاندیشیم, چرا برای آنها نیز امکان ارسال گزارش تخلف قرار نمی دهید؟؟

  2. کاوه

    خاک بر سر ما ایرانیها بکنن که تا هزار تا آدم دور خودمون میبینیم میرینیم به وجود خودمون و بقیه. زنده باد آزادی بیان زنده باد

  3. metti

    بسیار جای شادی و تحسین دارد . تیم شما زحمات زیادی را می کشند . از همه شما بخاطر باز گزاردن راه آزادی بیان برای همه سپاسگذاری می شود . پاینده باد ایران سبز

  4. پر رو شناس

    با تمام احترامی که برای تصمیم گیرندگان بالاترین قائلم باید به عرضتان برسانم که متاسفانه شما در لوپ خود محوری قرار گرفته اید و دائم دارید دور خودتان میچرخید. به نظر من مشکل شما به خاطر عدم درک کامل و عمیق مفاهیم آزادی و دموکراسی هست، شما با سطحی نگری به مسئله آزادی و دموکراسی نگاه میکنید به همین خاطر ارکان دموکراسی برای شما چیزی شبیه یک آئین نامه قابل تغییر جلوه میکند، اگر شما ده ها سال وقت صرف آزادی بیان در بالاترین بکنید و خواستار رسیدن به رضایت تمام افراد باشید باز به نتیجه نخواهید رسید. در اینجا لازم است از تجارب دیگرانی که موفق بوده اند استفاده کنید و برای آزادی بیان قید و شرط تعریف نکنید بلکه اجازه دهید و همچنین تشویق کنید که موافقین و مخالفین هر مطلبی اعم از توهین آمیز و غیر توهین آمیز خود به یه بالانس و تعادل برسند و مطمئن باشید هرج و مرج به راه نمیفتد و بعد از مدتی نظم موجود در جامعه در سایت شما هم حاکم خواهد شد. اما تمام این مطالب دال بر رعایت دموکراسی است. اما در بالاترین مرامنامه نا نوشته ای در جهت استبداد زدایی و دیکتاتور ستیزی وجود دارد که اکثریت قریب به اتفاق جامعه مجازی بالاترین با آن موافقند پس هیچ گاه نباید به اسم دموکراسی اجازه داد که به این مرامنامه در بالاترین بی احترامی شود و این شروع محدود کردن آزادی بیان است. نتیجه کلی اینکه بالاترین نباید اینقدر در جهت نیل به دموکراسی و جلب رضایت همگان انرژی کاربرانش را بیهوده تلف کند بلکه باید مرامنامه و اساسنامه اش را پیاده کند هر چند به مذاق عده ای خوش نیاید. حالا من و امثال من از شما توقع داریم که مرامناه و یا اساسنامه تان را در معرض دید قرار دهید و از کاربران تائید توافقنامه ای دال بر رعایت این اساسنامه را بگیرید و از اینجا به بعد قانون را در جهت نیل به این اساسنامه دنبال کنید و وقت و انرژی کاربران را بی جهت هدر ندهید.

  5. tgh

    ممنون از زحماتتان اما میخواستم تقاضا کنم که برای عضویت هم یک فکر کاربردی بکنید
    خسته نباشید

  6. مریم

    درود بر شما! به نظر من بسیار دموکراتیک رفتار کرده و تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ کرده اید. امیدوارم که با اجرای صحیح و بهینه سازی این تصمیمات از این پس دیگر حقوق انسانی ، اجتماعی و سیاسی همه کاربران و خوانندگان بالاترین از هر نژاد، اندیشه، مذهب و جنسیتی در این سایت بیشتررعایت شود و دوستان و کاربرانی هم که تصمیم به تحریم بالاترین گرفته بودند به فعالیت در این سایت ادامه دهند. چون تحریم بالاترین تنها بنفع دشمنان جنبش دموکراتیک مردم ایران است و با ایده تمرین دموکراسی کاملا مغایرت دارد. پاینده و سرفراز باشید!

  7. میلاد

    فقط موقعی این راح حل ها جواب میده که دموکراسی رو از خودتون شروع کنید…با آزاد کردن ثبت نام…یا حداقل آزاد کردن ثبت نظر و منفی و مثبت دادن به لینک ها…حق تمام مردم ایران است…و تا این ها در بالاترین محقق نشه یک وبسایت آزاد تلقی نمیشه و محدود به کاربران اقلیت و گزیده شده بالاترین میشه….الان میبینیم که حتی وبسایت های دولتی که زیر فشار هستند نظر های مخالف رو منتشر میکنن و حق مثبت و منفی دادن به نظر ها آزاد هست….

  8. dagnostic

    …وھن ادیان را تا زمانی که به وسیله الفاظ رکیک نبوده باشد، بلامانع اعلام دارند.

    تصمیمات خوبی بود…
    البته این ممنوعیت «نقد رکیک» مذهب به نظرم ایراد داره:
    «رکیک بودن» از «توهین به مقدسات بودن» باید کاملا جدا باشه.
    مشکل «رکیک بودن» رو میشه با گذاشتن یه «+18» حل کرد (چه در مورد لینکهای مذهبی و چه غیر مذهبی) و انتخابش رو بر عهده بیننده گذاشت!
    مشکل «توهین به مقدسات» (چه رکیک چه غیر رکیک) برای مذهبیون رو هم که می شه به راحتی با گذاشتن همون فیلتر پیشنهادی حل کرد.
    بنابر این از نظرم منطقی نیست که بالاترین بخواد «ممنوعیت توهین رکیک به مذهب» رو تصویب کنه. در این صورت خیلی از متون طنز هنری در نقد دین ممنوع خواهد شد: مثل اشعار ایرج میرزا یا برخی اشعار مولوی و بسیاری از کارهای هنری کاربران همین سایت!

  9. dagnostic

    اما سوال من در مورد «فیلتر»:
    من اگه لینکی بدم که در قسمت «توضیحاتش» یکی از موراد فوق باشه،
    1. Y (فردی مقدس در یک دین) «احمق» است. (توهین غیر رکیک به عقیده)
    2. Y «حرامزاده» است. (توهین رکیک به عقیده)
    3. Y «بچه باز» است (نسبت دادن «جرمی قانونی» به شخصی که در عقیده ای مقدس است)
    4. اشعار (حاوی عبارات رکیک) ایرج میرزا یا بسیاری از متون هنری یا مجسمه ها یا نقاشی های لخت را لینک کنم.
    سوال:
    A. آیا در هیچ یک از موارد 1-4 (در صورت استفاده از +18 به هنگام ارسال لینک) دچار «نقض قوانین» شدم و احتمالا جریمه خواهم شد؟ (اگر پاسخ مثبت است کدام مورد؟)
    B. فیلتر مورد نظر شما کدام مورد رو حذف خواهد کرد برای فیلتر کنند و به چه ترتیب؟(بر اساس گزارشات؟ کدام گزارش دقیقا؟)
    C. در کدام مورد «قانونا» مستحق دریافت منفی «توهین آمیز» خواهم بود؟

    • نشناس

      هیچکدام عزیز دلم
      بقیه شون رو هم بگو
      Z , X و …
      بی زحمت در مورد حرامزاده هم توضیح بدید یعنی چه؟
      یعنی پدر و مادرش قبل عملیات, ورد نخواندن و یا بومبا بومبا نکردند؟
      یا اینکه ریخته زمین و با قاشق جمع کردند؟
      البته در اینکه Y موجود فاسدی بوده و بچه باز هم بوده و هر چه گفته چاخان بوده شکی نیست
      امان از این Y ها

      حالا من یه سوال دارم:
      آیا این جمله هم توهینه؟ کجاش کلمه رکیکی هست؟
      این محمد عجب کو… و کله … بوده, هر چی گفته کُ… بوده و هر کی باور کرده اُ…

  10. ساسان

    با این موضوعی که نوشتید من فهمیدم که دیگه بالاترین دیگه بالاترین نمیشه . شما میخواهید تا جایی که میتونید آزادی بیان رو کاملا محدود کنید.واقعا متاسفم

  11. Ali

    «توهین یا تمسخر گروهای قومی، زبانی، مذهبی یا جنسیتی»
    توهین به ملیت ایرانی تنها چیزی است که جایز است
    چرا فکری به حال تبلیغات نژادپرست ها در سایتتان نمی کنید؟
    ایران برای ما عزیز است. خسته شدم از بس در سایتتان توهین به ایرانی ها می بینم

  12. ای بابا

    به نظر من راه نسبتا خوبی انتخاب شده گرچه باید دید در عمل چه خواهد شد.
    ولی هنوز مشکل اصلی کار را خود را حل نکرده اید. یا شما یک سایت خصوصی هستید که صاحب سایت تصمیم گیر است که در آنصورت بفرمایید تا اعضا انتظارات خود و میزان فعالیت خود در سایت را با آن تنظیم کنند.
    یا بالاترین یک سایت کاربرمحور است (مثل ویکیپدیا) که در آنصورت نباید هیچ تصمیم عمده ای را بدون فرایند نظر عمومی بگیرید. یعنی کاری که حالا کردید را بایسته بود از قبل اعلام تصمیم یک ماهه می کردید.

  13. صالحین

    شما در یک تناقض گیر کرده اید و نمی دونید چه کنید. آدم نمی تونه هم مومن باشه و هم کافر. هم اخلاق مدار و هم بی اخلاق. هم مسلمان و هم نامسلمان. بالاخره شما باید یکی رو انتخاب کنید. به هر طرفی که برید مخالفانی خواهید داشت. وسط موندن نتیجه ای جز سرگردانی براتون نداره!چند روز دیگه باز مجبورید این قوانین رو عوض کنید

  14. امیر

    احسنت . من عضو بالاترین نتونستم بشم ولی چند سالی است که اخبارش را دنبال می کنم
    بسیار عالی ، منطقی ، و درست مسائل را حلاجی کرده و به نتیجه رسیده اید.
    واقعا از تبلور دموکراسی در فضای مجازی لذت بردم
    موفق باشید

  15. امير علي

    با عرض سلام و خسته نباشيد
    راه حل فوق العاده خوب است و بهتر از اين نمي شد.
    ممنون از زحماتتان

  16. phoenix-y-k

    یک پیشنهاد غیرمرتبط با این موضوع دارم.
    گزینه امتیاز به نظرات که به طور پیش‌فرض در وردپرس وجود داره رو فعال کنید

  17. zeus_1

    اون راه حل آخر در مورد نمایش لینک های توهین آمیز!!!!! واقعا خنده دار بود
    خوب کاربری که خوشش نمیاد، روی لینک کلیک نکنه و نخونه. مجبورش نکردن که بخونه. مگر اینکه خودآزاری داشته باشه. اگر شما می دونی چاقو دستت رو می بره، هیچ وقت به تیغه اش دست نمی زنی…. اگه هم خوندن یک مطلب روحت رو خدشه دار می کنه، خوب نخون.
    قضیه اون یارو شده که پوست موز می بینه و میگه باز هم باید بخورم زمین

  18. Xantio

    با سلام
    همانطور که انتظار داشتم، باز هم به کلی بازدیدکنندگان از سایت فراموش شده اند و راه حل های شما، معطوف به اعضاء میباشند. قبل از شروع به قر زدن، البته باید تشکر کرد که به فکر اصلاح و پیدا کردن راه حل هستید.
    پیشنهادهای مطرح شده، غیر از مورد شماره 1 (که از نظر من مناسب و خوب است)، متاسفانه بازهم ناپخته به نظر میرسند. به مواردی که به ذهن من رسیده اشاره میکنم، مواردی نیز به ذهن دیگران میرسند که حتماً مطرح خواهند نمود:
    نقص پیشنهاد شماره 2: امیدوارم که متوجه باشید کلمه «تمسخر» در عبارت ««توهین یا تمسخر گروهای قومی، زبانی، مذهبی یا جنسیتی»» چه کاربرد وسیع و گل و گشادی دارد. مثلاً اگر من از مطلبی در مورد آقای موسوی، بنی صدر، رجوی، پهلوی، رفسنجانی و … خوشم نیاید، اگر نتوانم آن را در گروه توهین آمیز طبقه بندی کنم، این کلمه «تمسخر» کمک شایانی به من خواهد کرد که در هر صورت حرفم را به کرسی بنشانم و موجبات فیلتر شدن آن را فراهم نمایم! از طرف دیگر، مطالب بسیاری (بالاخص در خصوص دین اسلام و مذهب تشیع) در این سایت درج شده که برداشت شخصی من از آنها، تنها و تنها توهین و ریشخند محاطب مطلب (مثلاً گروه سیاسی رقیب، مومنین و مسلمانان و …) است و کاربرد دیگری برای آنها نمیتوانم تصور کنم. در حقیقت، افزودن این بند، در کنار مزایای مشخصی که دارد، عیب برجسته ای هم دارد و آن امکان قانونی فراهم کردن برای افرادی است که مایل به نادیده و مخفی ماندن مطالب مشخصی هستند.

    نقص پیشنهاد شماره 3: تعجب میکنم که خودتان متوجه ایراد بنیادین آن نشده اید و در نظر دارید با توجه به مناسب (!) بودن آن، آن را در فهرست کارهای آتی بالاترین قرار دهید:
    اشکال اول) بازدیدکنندگان غیر عضو: این راه حل مبتکرانه، فقط در اختیار اعضاء سایت خواهد بود. بازدیدکننده حساس به مطالب مورد بحث، هیچ راهی برای ندیدن آن ها ندارد، مگر این که چشمانش را درویش کند.
    اشکال دوم) اعضاء سایت: الف. آن دسته اعضاء که مشکلی با لینکهای مورد بحث ما (مثلاً توهین آمیز به ادیان) ندارند، علاقه ای به انتخاب گزینه «عدم نمایش لینکهای توهین آمیز» نخواهند داشت و مایل هستند همه لینکها را ببینند. چنین افرادی طبیعتاً این مطالب را توهین آمیز تلقی نخواهند کرد و بنابراین برای چنین مطالبی گزارش توهین آمیز ارسال نخواهند نمود. ب. آن دسته اعضاء که به چنین مطالبی حساس هستند و مایلند گزینه «عدم نمایش لینکهای توهین آمیز» را انتخاب نمایند. کسانی که برای چنین مطالبی گزارش توهین آمیز ارسال خواهند نمود، به احتمال زیاد از این دسته کاربران خواهند بود که از ابتدا مایل به دیدن این مطالب نبوده اند.

    امیدوارم متوجه تناقض موجود شده باشید. از کسانی که از چنین مطالبی برداشت توهین آمیز میکنند و مایل به دیدن آنها نیستند، میخواهید که حتماً آنها را ببینند، بخوانند، گزارش توهین آمیز بودن آن را بدهند تا دفعه بعدی که وارد سایت میشوند این لینکها برایشان نمایش داده نشوند!
    به نظرم این پیشنهاد، عملی نخواهد بود چون اجرای آن نقض غرض است، مگر این که یک هیئت تشخیص راه بیندازید که آنها بگویند کدام لینک توهین آمیز است که این نیز به کلی منتفی و غیرقابل بحث به نظر میرسد.

    در پایان، توجهتان را به این نکته جلب میکنم که هر کاری که انجام دهید، امکان راضی کردن تمامی بازدیدکنندگان سایت وجود ندارد. شاید بهتر باشد که به همان رویه یک ماهه ادامه بدهید، با این شرط که تعریف کاملاً واضحی از توهین آمیز بودن یک مطلب ارائه بدهید. به این ترتیب، حداقل تکلیف همگان روشن است که چه مطالبی در معرض دید کلیه بازدیدکنندگان سایت (خواه عضو سایت باشند یا نه) قرار نخواهند گرفت.

  19. turkoglan

    باعرض سلام و خسته نباشید.
    هیچ نظری توهین نیست و همه نظرها توهینه.
    این خودمونیم که توهین رو معنی میکنیم.دامنه معنیش هم تو ذهن خودمونه.دست خودمونه.
    کلا باید کلمه توهین رو از یاد برد.اصلا بهش فکر هم نکرد.
    ممنون.

  20. حامد

    زنده باد آزادی بیان.
    مرگ بر کسی که بخاد با بازی با کلمات جلوی آزادی بیان رو بگیره.
    مرگ بر دیکتاتووررر

  21. مزدک

    راستی من از لینکهای مذهبی خوشم نمیاد .احساس میکنم بهم توهین میشه.اگه ممکنه یه فیلتر هم واسه لینکهای مذهبی بزارین ویه دوستی هم دارم از لینکهایی که به سلطنت توهین میکنن خوشش نمیاد واسه اونم یه فیلتر بزارین.یکی دیگه از دوستام اتفاقا برعکسه.یه فیلتر بزارین که توش از سلطنت تعریف نکنن.میدونین بهش توهین میشه.یکی دیگه از دوستام هم از علی دایی خوشش نمیاد…گرفتین مارو؟!!
    میدونم این مدت خیلی تحت فشار بودین یه ذره بخوابین اعصابتون آروم بشه بعد تصمیم بگیرین!

  22. ناشناس

    خواهش میکنم برای ما هم یه فیلتر بگذارید, با دیدن حتی سر فصلهای مذهبی حال تهوع بهمون دست میده, فشار خونمون میره بالا و دچار سرگیجه و تب شدید میشیم.
    همین جوریش توی جامعه واقعی هم باید در مقابل انسانهای بیمار مذهبی مراقب باشیم تا جانمون در خطر نیفته, لطفا جامعه مجازی رو از فساد دینی فیلتر کنید تا یک ذره آرامش داشته باشیم

  23. الف. میتو سپهر ( آبنوس)

    مسئولین محترم بالاترین بادرود

    امروز کاربری تعدادی از کاربران مسدود گردیده است _ وحتما شما برای اینکار خود دلائلی داشته اید……….. بنده بااجرای قوانین درمورد کاربران متخلف کاملا موافقم ولی لطف کنید دریک متن علت این کارخودرا برای دیگر کاربران روشن نمائید _
    درضمن درباره مسئله توهین به کاربران اقدامات زیادی نمی بینم _ چند نفر از طرفداران یک گروه تروریستی مدت زیادی است به اینجانب توهین می کنند وبه ترور شخصیتی سازماندهی شده مشغول هستند ( ده ها یاداشت توهین آمیز این افراد درپای لینک ها وهرکجا من نظر گذاشته ام موجود است و طی این مدت من ده ها گزازش تخلف برای این چند نفر فحاش بی ادب ضداجتماع ارسال کرده ام و اتها کار شما این بوده که فقط چندتا از یاداشت های توهین آمیز آنها را پنهان کرده اید!!!!! آیا این کافی است؟ پس مسئله توهین به کاربران چه می شود که شما از آن نام برده اید؟ باردیگر درهمین جا از شما خواهش می کنم به هجوم های تروریستی این چند نفر نسبت به اینجانب اقدام نمائید………اینها باید تنبیه شوند ( دست کم بطور مقطعی )تا یادبگیرند توهین کردن بها دارد _ چشم پوشی وعدم تحرک شما باعث گستاخی این چندنفر متخلف شده و به تکراز تخلف همچنان ادامه می دهند….. باقانون شکنان برخورد کنید تا جامعه بالاترین محیط مناسبی برای نشراخبار گردد…. باتشکر