طرح یک ماههٔ حذف لینکهای توهین به ادیان از صفحه اول بالاترین

یکی از اساسی‌ترین سیاستهای اجرایی بالاترین، حداقل دخالت در لینکهای فرستاده شده توسط کاربران بوده‌است. لینکهایی غیرمجاز، محدود به قوانین حداقلی بالاترین بوده‌اند. مثلا مطالب با محتوای پورن یا خشونت‌طلبی غیرمجاز بوده‌است. یکی از مواردی که تا به حال بالاترین نسبت به آن موضعی نداشته‌است،‌ لینکهای توهین‌ یا تمسخرآمیز نسبت به ادیان است. با اینکه تعداد این نوع لینکها در بالاترین کم بوده‌است اما معمولا به دلیل بحثهای مطرح شده در بخش نظرات، این لینکها در بخش لینکهای پرنظر سمت چپ صفحه اول بالاترین ظاهر می‌شده‌اند و توجه بازدیدکنندگان بالاترین را در نگاه اول جلب می‌کرده‌اند.

در چند ماه گذشته، اعتراضات زیادی از کاربران مذهبی‌تر و خوانندگان غیر عضو بالاترین نسبت به لینکهای توهین‌آمیز به ادیان دریافت کرده‌ایم. تعدادی از کاربران مذهبی‌تر بالاترین هم بالاترین را به‌ این دلیل ترک کرده‌اند. از آنجا که ما در بالاترین معتقد بوده و هستیم که نه فقط انتقاد به ادیان بلکه حتی توهین به دین باید در یک جامعه آزاد مجاز باشد، تا این زمان اقدامی برای جلوگیری از ارسال این قبیل لینکها از سوی بالاترین به عمل نیامده است. اما بررسی بیشتر کلیه جوانب این مساله به ما نشان داد که برای حفظ انواع گرایشات فکری در بالاترین و حفظ تنوع مخاطبان (در این مورد مخاطبان مذهبی) لازم است تصحیحاتی در این مورد انجام شود.

هدف کلی ما این است که تنوع مخاطبان بالاترین اعم از کاربران یا مراجعه‌کنندگان غیرعضو ، به تنوع فکری و عقیدتی جامعه واقعی ایرانی نزدیک‌تر باشد. یعنی اگر یک جامعه شناس قصد مطالعه آماری در مورد گرایشات فکری ایرانیان را داشته باشد بتواند از جامعه آماری کاربران بالاترین به عنوان یک جامعه آماری مشابه اما کوچک‌تر استفاده کند. متاسفانه هم‌‌‌اکنون به علت انواع مشکلات از قبیل فیلترینگ این فاصله روز به روز بیشتر و بیشتر می‌‌شود. تنها به علت فیلترینگ بالاترین در ایران، تنوع فکری و عقیدتی کاربران به نحو فاحشی تغییر یافته است و کاربران محدود به ایرانیان خارج کشور یا ایرانیانی که به نحوی به ابزارهای دور زدن این فیلترها دسترسی دارند محدود شده است. متاسفانه وجود برخی از لینکهای حساسیت‌زا عده دیگری از مراجعه‌‌‌کنندگان را نیز بی‌علاقه و دلسرد کرده است. سوال اصلی ما این بود که اگر تنها علت ترک عده‌ای از کاربران وجود برخی لینکها با محتوای توهین و تمسخر به ادیان و نه نقد است چه تمهیدی برای حفظ همه کاربران بالاترین در کنار هم وجود دارد؟

از امروز تصمیم گرفتیم که بطور آزمایشی، به مدت یک ماه، لینکهای با محتوای توهین هزل‌‌گونه به ادیان را تنها از صفحه اول بالاترین برداریم. این لینکها از بالاترین حذف نخواهند شد و هنوز با مراجعه به صفحه کاربر ارسال کننده این لینکها قابل دسترس خواهند بود. دلایل تصمیم ما بشرح زیر است:

– حفظ تکثر مخاطبان بالاترین و جلوگیری از آزردگی مخاطبان و کاربران مذهبی و نزدیک‌تر کردن جامعه بالاترین به جامعه حقیقی ایرانی
– ساختار بالاترین به خوانندگان اجازه انتخاب گزینشی مطالب را نمی‌دهد. به عنوان مثال در فیسبوک یا فرندفید می‌توانیم کاربری را که مشتاق دیدن مطالبش هستیم انتخاب کنیم هر چند در بالاترین هم تا حدودی می‌توان چنین انتخابی داشت اما حداقل مطالب صفحه اول بالاترین به نوعی به کلیه خوانندگان بدون دخالت آنها عرضه‌ می‌شود. خواننده مذهبی نمی‌تواند لینکهای توهین‌ و استهزا آمیز راه یافته به صفحه اول را نبیند
برخلاف تصور کلی – وبسایتهای دیگر همچون فیسبوک هم محدودیتهای را برای حفظ کاربران انجام داده اند.

این تصمیم یکی از مهمترین و سخت‌ترین تصمیماتی است که در دوسال اخیر در مورد سیاستهای بالاترین گرفته‌شده‌است. ما می‌دانیم که بخشی از کار بالاترین جا انداختن فرهنگ آزادی بیان است و به همین خاطر نگرانیم که این تصمیم بالاترین، به عنوان جلوگیری از اجازه توهین به ادیان و مقدسات تعبیر شود. لذا لازم است نظر بالاترین را با صراحت تمام بگوییم: در یک جامعه آزاد، حق توهین به هر عقیده و نظری از جمله ادیان جز مهم آزادی بیان است (در عین حال بقیه افراد باید این انتخاب و امکان را باید داشته باشند که اگر خواستند محتوای توهین آمیز را نبینند. متاسفانه تابحال چنین امکانی برای خوانندگان مذهبی وجود نداشت و بطور روزمره به اعتقادات آنها توهین میشد. ). تنها تغییری که در بالاترین می‌دهیم یک تغییر سردبیری است. مشابه این، قانون دیگر بالاترین در مورد عدم اجازه لینک دادن به پورن است. ما بر این باوریم که انتشار محتوای پورن جزو حق بیان افراد است اما در بالاترین این اجازه بدلیل حفظ کیفیت وب‌سایت به کاربران داده‌ نمی‌شود. اینکار خلاف آزادی بیان نیست. محتوای پورن به راحتی در وبسایتهای دیگر بروی اینترنت قابل دسترس است و نبود آن در بالاترین آزادی بیان کسی را محدود نکرده است.

در ماه آینده تاثیرات این تغییر را در بالاترین را پیگیری خواهیم کرد و با توجه به بازخوردهای کاربران و خوانندگان غیرعضو بالاترین روشهای اجرایی این طرح را بهبود خواهیم داد. تاکید می‌کنیم که این طرح شامل لینکهای محتوای نقد و تفسیر دینی نمی‌شود و این قبیل لینکها کما فی‌السابق به صفحه اول بالاترین راه پیدا خواهند کرد.

پ.ن.

پیشنهادهایی که در ساعات گذشته کاربران کرده‌اند:
درست کردن بخش جدایی در بالاترین که طرفداران لینکهای توهین‌آمیز به ادیان این لینکها را آنجا پیدا کنند و این لینکها به صفحه اول نرسند.

یک دیدگاه

  1. کاربر بالاترینی

    دوستان بالاترینی! چرا جلوی توهین به نژاد و نژادپرستی را نمی گیرید؟
    پست ترین توهین ها به ترک ها با بهانه واهی پان ترک و غیره انجام می شود اما هیچ عکس العملی از سوی شما مشاهده نمی شود
    آیا این توهینها رواست؟

    • پر رو شناس

      بابا عجب رویی داری تو؟ دست پیش رو گرفتی که پس نیفتی؟ پانترک ها به فارسها و کردها و ارامنه و … مستقیم و به ترک ها و آذری ها غیر مستقیم توهین میکنند، بالاترین ککش هم نمیگزه. حالا تو اومدی وسط این گیر و دار موضوع رو وارونه جلوه بدی؟

    • شهرام

      کجا وارونه جلوه داده شده عزیز؟
      وقتی که به زور می خواهید وجود آنها را انکار کنید
      و به آنها بگویید که زبان شما آذری و آذری یک زبان آریایی اصیل است و هرکه را که مخالفت می کند و می گوید ترک است پانترک می نامید توهین نیست؟
      چرا نمی خواهید واقعیتها را آنطوری که هست قبول کنید و سعی می کنید دروغهایتان را به نام واقعیت به مردم ااقا کنید

    • مرتضی

      بنده خدا شهرام راست می‌گه ديگه. نيست ايران فقط ترك داره و كرد و لر و بلوچ و گيلكی‌و البته آذری جز آدميزادها نيستن، برای همين هر كس اعتراض بده شده توهين به اين حضرات.

      البته باز هم راست می‌گه كه اينها پانترك نيستن. پانتركی كه از مرزهای ملی‌ خودش خارج بشه و مثل ناسيوناليستهای نازی با سرنيزه بخواد كشوری رو به مرزهای خودش اضافه كنه ديگه ناسيوناليست افراطی نيست و يه فاشيست متجاوز يا ستون‌پنجمی تجزيه‌طلب هست.
      به زبون خودشون می‌گن كی‌ هستن، اما باز ايرانی‌ها سعی‌ دارن اونها رو فقط ناسيوناليست نشون بدن.

    • ویزیت / کانادا

      1- با تجریه ایران کاملا مخالفم
      این کشور ها هر بار وارد جنگ شده یه تیکه از مملکتش رفته ولی به لطف دلیری جوان هاش و مردمش و عشق و علاقه شون 8 سال با تقریبا 120 کشور مسقیم و غیر مسقیم جنگید ولی حتی یک قیراط از خاک با ارزشش کم نشد
      و نخواهد شد!

      2- هر خواسته ای باید در چارچوب قانون باشه وگرنه باعث جنگل شدن جامعه میشه حتی اگه قانون مشکل داره باید قانون اجرا بشه تا زمانی که تغییر کنه ، اون هم از راه های قانونی
      ، در ضمن کشور ما هم مترقی ترین قانون اساسی رو داره

      3- به شدت مخالف توهین هستم
      در دین مبین اسلام هم توهین به هر کسی غیر قابل قبول است و باید در فضایی آرام نقد صورت بگیره و نه توهین
      کرسی های آزاد اندیشی که توسط مقام معظم رهبری (حفظ الله تعالی) پیشنهاد شد از همین دسته نقد ها هستن
      * با توهین و قیل و قال عده ای میخوان از ناتوانی شون تو نقد سازنده فرار کنند
      کسی که توهین میکنه قطعا نمیتونه گفتمان داشته باشه و ادعای دموکراسی خواهی کنه بنابراین با توهین سعی میکنه فرار به عقب کنه

      4- به شدت از این عمل یحیی نزاد حمایت میکنم ، با وجودی که معتقدم خودش کار سایت رو به اینجا کشوند زیرا که بارها کاربران مذهبی بهش تذکر دادن و گفتن این بالاترین شما تک صدایی است و نه مردمی

      5- امید وارم عده ای غوغا سالار بالاترین رو به انزوای بیشتر نزد بخش زیادی از کاربران ایرانی نکشانند
      همچنان که با توهین ها یکسری باعث فرار قشر زیادی از کاربران ایرانی شده اند (توجه به رنک الکسا خبرگزاری فارس و رجا نیوز گویای گستردگی این طیف وسیع کاربران ایرانی است)

    • مجتبی

      بالاترین باید بالاترین باشه.
      بالاترین تونست ذهنیت من نسبت به حکومت ایران رو عوض کنه. من قبلا طرفدار حکومت و شخص خامنه ای بودم اما بالا ترین تونست اون رو عوض کنه.
      این که لینک های توهین آمیز به ادیان وارد بالاترین نشوند خیلی مهمه. من هم به خاطر این توهین ها دیگه خیلی سراغ بالاترین نمیومدم. الان هم خوشحالم اگه بشه این عامل خیلی خیلی بد رو از بالاترین حذف کرد.
      من هر وقت لینکهای توهین آمیز رو می دیدم سریع ازش رد می شدم و از بالاترین به خاطر این مطلب بدم اومده بود. ضمنا با این حرفتون هم مخالفم که توهین (به هر نحوی) شامل آزادی بیان هستش. (اگه میشه به شخصیت های دینی توهین کرد من هم ممکنه بیام در خونه شما و به مادرتون توهین کنم و این هم جزو آزادی بیان باید باشه دیگه).
      شمشیر بازی ازاده اما به شرطی که کله بقیه رو نزنی. آزادی بیان هم خیلی خوبه اما به شرطی که توهین نکنی.

    • بالاترین

      توهین فردی با توهین به مفاهیم و شخصیتهای تاریخی (چه دینی و چه غیر دینی( فرق میکند. شخصیتهای تاریخی یا مفاهیم دینی مال یک فرد خاص نیستند. فرد بی دین با یک فرد مسلمان به یک اندازه در دادن نظر در مورد حضرت محمد حق دارند.

  2. babakcebu

    salam,khaste nabashin, in mozu dorost vali vaghti mazhabiyun enteghad va soal va negaresh ba tardid va hatta konj kavi va haghighat jiyu ro dar morede masaele mazhabi ba tohin mosavi midunan in kar jaye soal dare,
    balatarin balatarine faghat bekhatere fazaye azadesh va tanavoe mokhatab, agar bana bashe filter behse dige farghi ba site haye dige nadarae, in mitun shoruyi vase filter kardane aghayed bashe , farda man ham ba 20 nafar email midim ke masalan rajebe pinokio link nazanin ma behemun tohin msihe, be har hal mitunin hamin matlabo be nazar sanji bezarin, paydar bashin

  3. Mr. K

    May I ask why? Is Balatarin supposed to be used for a research on the diversity of Iranian society? I do not understand the core necessity for this decision.

    Sorry for English. I cannot type in persian on this machine.

  4. cahan

    » در یک جامعه آزاد، توهین به هر عقیده و نظری از جمله ادیان یکی از اصلی‌ترین حقوق، و جز مهم اصل آزادی بیان است. »

    ببخشین کجای دنیا ، توهین به عقیده و نظر جزو افراد از اصلی ترین حقوق و جز مهم اصل آزادی بیان است ؟

    نقد می تونه باشه ، نقد تند ولی عاری از هر گونه توهین . قبول این نظر بالاترین یکم مشکله .
    این یک ، دوم اینکه توهین ، توهین میاره ، و شخصی که به نظرش ، عقیده اش توهین شده ، الزاما مقابله به مثل خواهد کرد و این یعنی هرج و مرج ! اونم در یک جامعه لائیک یا به قولی آزاد .
    حالا بحث دین و یا توهین به ادیان نیست ، بحث سر عقیده و نظر افراده ، بطور مثال امروز شاهدیم در جامعه ، عقیده و باور جنبش سبز و هر جنبش مخالف دولت ، براحتی توسط رسانه های حامی دولت ، مورد توهین قرار می گیرند . و از این طرف مخالفان دولت این عمل را ضعف دولت در منطق می دانند .
    حال بیایید ، فرض کنید این مخالفان بیان به دولتی ها توهین کنند ، آنها نیز مخلفان را افراد ضعیف خواهند دانست .

    • دشمن

      آزادی بیان هیچ حد و مرزی نداره و ما حق داریم و میتونیم به عقاید دیگران توهین کنیم خصوصن عقاید آدمهایی که کتاب آسمانی شان به کافران توهین میکند و دستور قتل شان را میدهد و آنها را نجس می نامد.پس ما حق داریم به تمامی عقاید توهین و بالا تا پایین شان را آبکش و آفتابه و ازین جور چیزها بگیریم.مطمئن باشید که هرج و مرجی به وجود نخواهد آمد.تا وقتی دینداران دین شا را به درون خانه هایشان نبرند باید به عقایدشان توهین شود.چطور وقتی اونها به بهایی میگن نجس،توهین نیست و هرج و مرج نمیشه اما اگه ما بگیم مسلمونا نجس هستند هرج و مرج میشه؟جلق الخالق!

    • امپراطور

      واقعا من هم تعجب کردم چند بار خوندم که ببینم شاید درست متوجه نشدم اما ظاهرا در سیستم نوین حقوق بشر توهین آزاده! اگر تمام دنیا هم یکصدا بگن توهین به عقیده کسی جزء مهم اصل آزادی بیانه من قبول نمی کنم. ضمنا جناب دشمن کتاب آسمانی مسلمونها به کافران توهین نمی کنه شما معنی کلمه توهین رو بررسی بفرمایید اونوقت نوشتار خودتون رو به عنوان یک نمونه توهین آمیز تلقی خواهید کردنه کتاب آسمانی رو.

    • بالاترین

      نکته این است که توهین به عقیده‌ی کسی نیست. این عقیده ها مال همه هستند چه با دین چه بی دین. و همه حق دارند در موردشان نظر بدهند.
      مثلا اگر کسی از لباس رنگ قرمز بد بگوید، شمایی که لباس قرمز بر تن دارید نمی توانید بگویید که این حرف نباید گفته شود چون دارد به من توهین میشود. لباس به رنگ قرمز را هر کس میتواند بپوشد.
      یا اگر کسی بگوید سیگار کشیدن احمقانه است، این توهین به کسی نیست. این تقبیح یک عمل است.

  5. علیرضا

    تصمیم بسیار مناسبی است. من به مسوولان بالاترین بابت این تصمیم عاقلانه تبریک میگم. آزاردهنده ترین نکته برای من در مورد بالاترین همیشه این بود که این وبسایت توهین به کاربران مجازی که با نام مستعار فعالیت میکنند و خودشان برای دفاع و پاسخگویی حی و حاضر هستند را غیرمجاز و مستوجب مجازات اعلام میکند اما توهین به پیشوایان دینی که مورد احترام صدها میلیون نفر هستند و صدها سال از وفاتشان میگذرد و دستشان از پاسخگویی به اهانتها کوتاه هست را مصداق آزادی بیان میدانست. این رفتار دوگانه و دورویی مفرط بد جوری مسوولان این سایت را از چشم من انداخته بود که امیدوارم با این تصمیم درست کمی از حیثیت این سایت بین افراد مذهبی اعاده شود

    • فاطمه

      مذهبي ها مي توانند يک نهاد خاص براي پاسخ گويي به چيزهايي که به نظر شان توعين اميز مي آيد ايجاد کنند و حتي پيگير شخصيت حقوقي براي اين نهاد باشند. اما من «دورويي و رفتار دوگانه» را از طرف مذهبي ها مي دانم که در تمام متون مورد قبولشان توهين به ديگران صورت مي گيرد اما اگر ديگران خواستار جلوگيري از انتشار اين متون شوند فريادشان به هوا بلند مي شود.اگر غير مذهبي ها خوستار جلوگيري از انتشار رساله و يا بخش هايي از قرآن باشند که در آن به نظرشان توهين صورت گرفته واقعا دينداران اين حق را براي آنها قائلند؟واقعا شنيدن فرياد وامصيبتاي دينداران خيلي جاهاهي ديگر را از چشم من انداخته…

  6. bladerunner

    کوتاه می‌گویم.
    اگر مشکل لینکهای توهین به مذاهب این است که افراد مذهبی که به سایت بالاترین سر می‌زنند از دیدن این لینکها از بالاترین می‌روند٬ می‌توان راه‌حل بهتری برای این مساله در نظر گرفت.

    یک راه‌حل این است که شما برای تمامی کاربران عضو بالاترین این گزینه را بگذارید که آیا می‌خواهند لینکهای توهین به مذاهب برایشان به نمایش درآید یا نه.
    همچنین منفی جدید به عنوان منفی «توهین به مذهب/دین» اضافه کنید.
    سپس هر لینکی که بیش از ۵ منفی توهین به مذهب/دین گرفت به طور خودکار برای کسانی که عضو بالاترین نیستند و یا عضو هستند و گزینه نمایش لینکهای توهین به مذهب را انتخاب نکرده‌اند٬ پنهان شود.

    در پایان اینکه از مجموعه بالاترین انتظار می‌رود به مساله اساسی چون سانسور توجه ویژه‌ای داشته باشد. این نوع طرز تفکر پتانسیل این را دارد که به نتایجی بیآنجامد که برای خود شما هم قابل تصور نبوده است.

    یادتان باشد که چه می‌دهید و چه بدست می‌آورید.

    • shenkey

      شما مثل اینکه خیلی دوست دارید به دیگران فحاشی شود.یک کتاب بده بیرون و اسمش رو بزار فحشنامه یا اموزش فحاشی یا یک همچنین چیزی.لا اقل طرفدارات این کتاب را بخرند و برات هورا بگشند.ماسفم برات که فحاشی و اهانت به دیگران از نظر تو و امثالت آزادی بیان محسوب میشود.

    • bladerunner

      shenkey من نمی‌دونم چطوری از حرفهای من این برداشت رو داشتی! من اصلن از فحاشی طرفداری نکردم. مساله من آزادی بیان است و بس.

    • سعید

      نه شما نگو آزادی بیان . بگو آزادی فحاشی . آزادی گاله . این طوری معنی آزادی بیان هم زیر سوال نمی ره و بیان هم معنی مزخرف پیدا نمی کنه .

  7. فورباد

    جناب مهدی، تا آنجا که من می فهمم نظر شما در باب آزادی بیان بسیار رادیکال و غیرقابل دفاع است. حق آزادی چنان فراخ نیست که شامل حق اعمال خشونت شود. خشونت هم انواعی دارد و یکی از انواع خشونت خشونت زبانی است. اینکه چه جمله ای مصداق خشونت می شود یا خیر امر پیچیده ای است که برای دانستن آن باید بسراغ متخصصان اخلاق و حقوق برویم. طبعا این صادق نیست که هر جمله ای که شما از آن برنجید مصداق اعمال خشونت است، چرا که ممکن است شما بشیوه ای غیرعقلانی از آن سخن برنجید. اما از آن سود اینکه آزادی را چنان فراخ بفهمیم که شامل حق اعمال خشونت بشود موضعی است که تقریبا هیچ حقوقدان و فیلسوفی از آن دفاع نمی کند (مگر اینکه به نوعی نهیلیسم معتقد باشد). بهرحال خواستم شما را به تامل بیشتر در این باب بخوانم

  8. khanande ghadimi

    بسیار متاسف شدم از این تصمیم. این تصمیم رو توهین مستقیم به خودم به عنوان یه خواننده قدیمی سایتتون می دونم. شما دارید برای حفظ بازدیدکننده های مذهبی و حقظ مصنوعی بالانس فکری به خواننده هایی مثل من که اصول دموکراتیک و ازادی بیان رو پذیرفتن توهین می کنید.

  9. اصخری

    حدود و ثغور «توهین» رو با چی می‌خواین اندازه بگیرین؟! اصلا تعریف توهین چیه؟

    • پر رو شناس

      توهین به مقدسات یا sacrilege همانند بادکنکی است که حجمش به میزان نفس و انرژی مذهبیون وابسته است. به طور ساده تر مذهبیون بعضی وقتها مسائل مذهبی که از اصول مذهبشان هست و خودشان نشنیده اند رو توهین به مذهبشون میپندارند:) این قضیه توهین از دید مذهبیون ممکنه به جایی کشیده بشه که حتی آنها بگویند به جای کلمه «توهین» باید گفته بشود «شماهین» یعنی «تو» هم نباید به مذهب گفت و باید گفت «شما»

  10. wahid

    اسم كاربري wahid رو يادتون است، من يكي از فعال ترين كاربرهاي بالاترين بودم، اما مدتهاست كه ديگه هيچ علاقه اي به فعاليت در اين سايت ضد آزادي ندارم و گهگاهي بصورت پراكنده لينك مي گذارم، در سايتي كه كاربرانش به عقايدم احترامي نگذارند… چگونه كاربرانش فرياد آزاد منشي مي زنند؟

  11. امین

    به عنوان یه بازدید کننده که هنوز موفق به عضویت در بالاترین نشده ام کارتون رو ستایش می کنم . واقعا من خجالت می کشیدم که زمانی که بالاترین رو میخونم دوستام کنارم پشت کامپیوتر بشینن ! چون می ترسیدم هر لحظه یه لینک توهین آمیز رو ببینم . این در حالی است که بالاترین مهمترین مرجع جنبش سبز است و باید شرایطی در آن فراهم باشد که همه افراد بدون احساس ناراحتی آن را بخوانند . حتی بسیجی ها ، حتی افراد معتقد به حکومت (چون با واقعیات آشنا می شند و چه بسا نظرشان عوض شود ) . اما نباید به عقاید مذهبی کسی توهین کرد . بسیاری از طرفداران میرحسین موسوی و جنبش سبز نماز می خونن ، بسیاری مذهبی نیستن ولی با این حال توهین به مذهب رو عملی زشت می دونن ، تنها عده اندکی از این روند حمایت می کنند .

    • نامسلمان

      امیدوارم به زودی عضو بالاترین بشین که بالاترین از این به بعد جای امثال شماست!
      التماس دعا!!

  12. dahri9

    بله واقعا تصمیم خیلی خوب و مهمی گرفتید. مخصوصا که کاربران مذهبی که از ایران هم لاگ این میکنند هیچ راهی برای بیان نظرات مذهبیشون تو اون مملکت ندارند و خیلی بهشون سخت میگذره!

  13. خشایار

    درود.در ابتدا لازم است تعریفی از توهین رو هم اینجا شرح میدادید.از نظر ما توهین یعنی دشنام و فحش که این تا حالاش هم در بالترین بصورت ++++ خذف میشده است و صحیح است .نگران فیلترینگ در ایران هم نباشید وقتی با یک برنامه کم حجم میشه اونو دور زد که در همه جای نت در دسترسه این نگرانی بیمورده اینو بعنوان یک جوان از داخل ایران با قاطعیت و اگاهی کامل بهتون میگم دلیل کمتر بودن فعالیت ما در بالاترین یکی محدودیت سرعت و دسترسی به نت هست یکی هم نحوه عضویت در بالاترین و دعوتنامه و …اما اینکه بخواهید جامعه اماری مشابه ایران از نظر خودتون ایجاد کنید جای بسی تاسفه اول شما چه میدونید که این 90 درصد مسلمان شناسنامه ای در ایران چه تفکری نسبت به دین و مذهب دارند؟راحت بگم حداقل تو قشر جوان و امروزی کمتر کسی تعصب و یا حتی تمایلی به دین مبین داره این چیزیه که من تو دانشگاه و بین دوستان و اشنایان میبینم.اخه قربونت برم اگه جامعه ایران یک جامعه متعصب مذهبی خرافی باشه (حداقل به ظاهر )تو بالاترین روشنفکر باید خودت رو با اون هماهنگ کنی؟؟برات متاسفم

  14. علیرضا.ش

    جمع کنید این کاسه کوزتونو.
    شما اگه می خواستین عدالت رو رعایت کنید کاربرانی بی ادب و متخلفی مانند ژرمنی و شایگان رو مسدود میکردین.
    این دو بیشترین لینکها و نظران توهین امیز رو فرستادن.
    به راحتی تو سایت شما می چرخن و فحش میدن و یا عقاید مسلمانان رو مسخره میکنن.

    من خیلی وقته(از ماه های اول تشکیل) بالاترین رو میخونم ولی عضو نشدم چون میدونم شانسی برای داغ شدن لینکام نیست و شما هم از همه حمایت نمیکنید .

    شما اگر می خواستین عدالت انجام بشه کاربران مشهور(از نظر بی ادبی و گستاخی) رو مسدود میکردین.

    این مسخره بازی های شما کمک نمیکنه که همه عقیده ها رو جمع کنید.

    مخالف اسلام باید فعالیت کنه ولی نه کسانی مانند هواداران سایت گورداب دات کام که فقط توهین میکنه نه انتقاد.

    در کل بالاترین هم دقیقا شده جمهوری اسلامی که داره به یک گروه ازادی میده و یک گروه رو سرکوب میکنه.

  15. سهیل

    حالا کی می خواد تشخیص بده کدوم لینک توهین آمیزه؟ لابد کمیته ای از کاربران معتقد و مذهبی. این توهین مربوط به مذهبه یا اعتقاد ؟ شما متوجه نیستید مهم ترین اصل بالاترین اینه که کسی دخالت تو محتوی نمی کنه. و این خرد جمعی است که تصمیم می گیره اگه اینو از بالاترین بگیرید که دیگه ازش چیزی نمی مونه.

  16. راگو

    آزادی یعنی: لینک مذهبی، لینک ضد مذهبی، لینک نه مذهبی؛ لینک سیاسی؛ورزشی،سکسی،اقتصادی و………….
    فقط ترویج خشونت و نقص حریم خصوصی نباشه

  17. الهام

    گتد زدی بالاترین ! راه حل شما برای اینکار حذف صورت مسئله بود. واقعا برای بالاترین متاسفم . متاسفم که میشینید اون بالا و به خودتون اجازه تصمیم گیری در مورد لینک دیگران و فیلتر شدن با نشدنش میدید ! و در حققت با این کار توهین به شعور کاربر میکنید.

  18. شهرام

    آقا یا خانم بالاتربن. واقعا متاسفم که تصور می کردم این سایت رو با احترام به اصل آزادی بیان احداث کردید. بروید کمی از روزنامه های دانمارک یاد بگیرید که تهدید مرگ رو بپیرفتند اما یک قدم از اصل آزادی بیان عقب نشستند.

    به یزدان اگر ما خرد داشتیم
    کجا این سرانجام بد داشتیم

  19. dd

    اگر لینکهای ضد مذهبی را پاک می کنید، لینکهای مذهبی را هم پاک کنید
    چون این لینکها هم توهین به غیر مذهبی هاست (با خر فرض کردن ملت)

  20. بهزاد

    سياست هاي برادران سپاه در جنگ بقول خودشان نرم يا سايبري اينست كه يكي يكي سنگر هاي آزادي را فتح و به لجن بكشند.مطمئن باشيد آنهائيكه بطور گروهي به لينكي منفي يا اعلام توهين آميز بودن ميكنند يا بلعكس براي داغ شدن لينك مورد نظر خو دشان ،همه با هم هماهنگ وبطور حساب شده و تشكيلاتي كار ميكنند.اصلا اين كارشان است و از اين بابت حقوق ميگيرند لطفا فريب اين شانتاژ بازي ها را نخوريد و اصل آزادي بيان را خدشه دار نكنيد.

  21. دانــا

    ایجاد محدویت چاره کار نیست. نمیدانم کی میخواهد این مطلب جا بیفتد که همه به یک اندازه حق دارند. اگر کسی اجازه دارد عقایدش را ترویج کند، دیگری نیز اجازه دارد آن عقاید را نقد کند و حتی به استهزا بکشاند. متاسفانه هنوز هم مشخص نیست از دید بالاترین عباراتی مانند توهین، هزل گویی، تمسخر چه تعریفی دارند و چه مواردی را شامل میشوند. وانگهی برای مثال ولایت فقیه نیز به نوعی باور مذهبی عده ای محسوب میشود، آیا این بدان معناست که از امروز کسی حق ندارد مطلب جدی و یا طنزی در اینباره بنویسد، چون موجب وهن آن میشود و مطالب مربوط به آن از صفحه اول حذف میشوند؟!
    لطفا این را برای من و بسیاری دیگر که میدانم مایل به دانستن آن هستند مشخص کنید.

  22. ali

    کار درستی کردید.کسی حق ندارد به عقاید دیگران توهین کند.این عین آزادی و عدالت است.

  23. arash57

    من با نظر شما در باره حدود آزادی بیان و این که گفته بشه آزادی بیان در جامعه به این معنی که شما حتی حق توهین به مذاهب و عقاید رو هم داشته باشید. خود من شخص مذهبی ای نیستم، نه به خدا اعتقاد دارم نه مذهب، حتی از مذهب و دین به هر شکلش بدم میاد و هر فرصتی که دست بده از نقد و نفیش دریغ نمیکنم ولی بی احترامی و توهین رو قبول ندارم.
    من هم معتقد هستم که اخیراً لینکهای «ضد مذهب» و بخصوص لینکهای «نژاد پرستانه» در بالاترین به نحو آزار دهنده ای زیاد شدند. و کنترل این قبیل لینکها لازمه ولی نه با سانسور!
    پیشنهاد bladerunner به نظر من هم کاملاً عملی و منطقیه. شما باید بستری رو فراهم کنین که جامعه (در اینجا جامعه مجازی بالاترین) خود به خود افکار منطقی رو تعالی بده و در مقابل افکار غیر منطقی رو حذف کنه. یادتون باشه که شما در مقامی نیستید که بخواهید در رابطه باتنوع فکری کاربران سایت اعمال نفوذ کنید و هر نوع سانسور و یا دست کاری مصنوعی در این مسئله میتونه عواقب بدی داشته باشه و به راحتی این جامعه مجازی رو به سمت یک دیکتاتوری ناخواسته ببره.
    سیستم نمایش یا عدم نمایش لینکهای ناخواسته در بسیاری از سایتهای دیگه هم کاربرد داره. اگر قشر خاصی از کاربران به دلایل اعتقادی نمیتونن دیدن برخی لینکها رو تحمل کنن شما نباید نظر اونها رو ملاک قرار بدید. چون در این صورت افرادی با سایر گرایشها هم میتونن درخواست مشابهی رو داشته باشند.
    ایجاد حداقل دو منفی جدید با عناوین «توهین به مذهب» و «نژاد پرستی» در سایت لازمه، در کنارش باید انتخابی برای کاربران جهت نمایش یا عدم نمایش لینکهای مذهبی وجود داشته باشه که طبق پیشنهاد bladerunner هر لینک بعد از گرفتن مثلاً 5 منفی «توهین به مذهب» بعد از فهرست نمایش کاربرانی که علاقه ای به دیدن این لینکها ندارند حذف بشه.
    همین کار رو میشه در مورد لینکها پورن با ایجاد منفی «غیر اخلاقی» یا «محتوای جنسی» انجام داد.

  24. مجتبی

    حذف لینکهای توهین امیز به نظر خیلی هم خوبه اما چی را توهین بدونیم .فردا من میگم درباره فلانی هم توهین مذهبیه .یواش یواش پیشرفت می کنیم میشیم مپل ایران

  25. کورش

    بسیار تصمیم به جایی بود . بالاترین که بعد انتخابات تبدیل شده بود به مرکز هماهنگی جنبش ، به خاطر اینگونه لینکها خیلی از خوانندگان مذهبیشو از دست داد. الان میگم مذهبی ، یک سری از دوستان فکر میکنن مذهبی یعنی حزب اللهی و آخوند و … نه دوست عزیز اکثر مردمی که تو ایران زندگی میکنند مذهب باور هستند ولی عمیقاً از خرافه های دینی و آخوند و … بدشون میاد . از یک طرف جمهوری اسلامی یه این دسته از مردم ، چون خرافه های دینی اونارو باور ندارن میگه بی دین و ملحد و کافر و از طرف دیگه توی بالاترین به این افراد که از اصول اولیه و اون هدفی که مذهب داشته دفاع میکنند میگن خر مذهبی و بچه باز و تروریست و … الان مظلوم ترین گروه همین دسته هستن.

  26. arash57

    تصحیح میشود:
    من با نظر شما در باره حدود آزادی بیان و این که گفته بشه آزادی بیان در جامعه به این معنی که شما حتی حق توهین به مذاهب و عقاید رو هم داشته باشید مخالفم

  27. مجتبی

    واقعا خیلی خوشحال شدم بالاترین همچین تصمیمی گرفته
    لطفا اسیر این خارج نشینان بدون فیلتر نشین
    به خدا شما ها باید یاد بدید به اینها که ازادی بیان توش توهین نداره
    امیدوارم تو کارتون موفق باشید
    بنده تو تمام تظاهرات جنبش سبز بودم
    تمام فکر من و امثال من که خیلی زیاد هستیم ازادی ایرانه
    این بی دین ها دارند از اون ور بام می افتند
    با تشکر از شما

  28. بتول

    کاربر 3 ساله بالاترین هستم، و این تغییر جو و دلزدگی را بسیار دیده ام ، الان طوری شده که لینک هایی که فحاشی بیشتری می کنند به دین و حتی حرف های روشنفکری مذهبی و با جواب های نامربوط کانون بحث را تغییر می دهند در دست تعدادی شدیدا و سریعا داغ می شود ، و این باعث بی انگیزگی برای فعالیت های بسیاری شده است ، وقتی می بینی بسیاری تنها آنارشیست در کلام هستند ، ترجیح ان است که با آنان بر پای گفتگو هم ننشینی و ار جوشان بیرون بیایی ، این است نتیجه!

  29. جمشيد

    درود بر شما
    نازنين ، گروهکی بنام اسلام ،مردمی را به اسارت گرفته اند و کشوری راه به غارت می برند و برای خنک شدن آن جايمان توهين هم نکنيم ؟
    اين آزادی بيان نيست ، آزادی بيان فارغ از توهين آن است که باطل کند راه های ويرانگر پيامبران آسمانی را بر زمين و انسان ها از اين قيد و بند های بی جا رها شوند و شما ميـتوانيد سرافرازان اين راه پر پيچ و خم باشيد .

  30. سهند

    به نظر من تصمیم درستی نیست. مخصوصا که دلیل آن حفظ تنوع کاربران ذکر شده است. یعنی هدف والاتر آزادی بیان را فدای هدفی کوچکتر یعنی حفظ تنوع کرده اید. نرسیدن لینکها به صفحه اول با توجه به اهمت این صفحه نوعی سانسور است.
    دلیل دیگر اینکه هر گروهی ممکن است به بهانه ای سایت بالاترین را ترک کند. میخواهید برای خوشایند هر گروه قوانین را تغییر دهید؟ مثلا همینجا در کامنت اول پیشنهاد شده است که با قانونی مشابه جلوی توهینهای ضمنی و لینکهای غیر صریح نژادپرستی (که در آنها پست ترین توهین ها به ترک ها با بهانه واهی پان ترک و غیره انجام می شود) را بگیرند. اتفاقا این لینکها هم ضرر بیشتری دارند هم تعدادشان اخیرا افزایش زیادی داشته است (هر روز حد اقل یک لینک در چپ صفحه وجود دارد).
    اگر بنا را بر اینگونه تغییر قوانین بگذارید بنای کجی میشود که رفته رفته کج تر هم میشود. شاید راه دیگری برای مقابله با این لینکها بیابید بهتر باشد. یا اینکه از خیر اینکه به زور بالاترین را جامعه ای کوچک از ایران بکنید، بگذرید. به هر حال در ایران قشر تحصیل کرده ای که غم نان ندارد و (اندکی هم فراغت شغلی دارد) صدایش را خیلی بیشتر از آنچه هست میرساند. بخشی از اتفاقات سال پیش هم ریشه در همین دارد

  31. حالا هر کی

    جناب بالاترین پس لطفاً لینک های مذهبی که توهین بسیار شدیدی به انسان های با شعور و دارای قدرت فکر کردن هستن رو هم بردارید، اصلاً اون ها رو چه به اینترنت، به سر همشون قسم اگه محمد جوان مرگ نشده بود و الان زنده بود، اینترنت رو حرام اعلام می کرد و بر علیه مایکروسافت و گوگل و … اعلام جهاد میکرد و آخر سر هم دختر بیل گیتس رو به زور زن خودش می کرد، و الان داماد بیل گیتس بود. (فکر کنم ناکس از هیلاری کلینتون هم بدش نمی اومد، البته قبلش به یه بهونه ای سر شوهرش رو زیر آب میکرد)

    شخصاً هنوز لینک سایت رو از لینک های که هر روز سر می زنم حذف نکردم، که بلکه تصمیم عوض بشه، چون اگه این جوری باشه، همون جوری که بیشتر دوستام تو بالاترین خبر دادن سایت رو ترک کنند، اسم اینجا رو باید بزارید اسلامی ترین دات کام. (نکنه آدرستون رو دارن، براتون ساندیس فرستادن)

  32. حالا هر کی

    دوست گرامی arash57:
    اصلاً آزادی بیان یعنی تو هر چی دوست داری بگی، اینکه من بگم محمد خانم باز بوده و آلت به دست هر جای میرفت تخم هاشو پهن می کرد کجاش توهینه، با این میگن گفتن واقعیت، شما هم بیاید هر چقدر دوست دارید از این نوع توهین ها بکنید. اینکه بگم … واقعاً نمی دونم چی بگم. آخه چی بگم وقتی که فایده ای به حال شما نداره.

    • arash57

      دوست گرامی شما احتمالاً این مطلب رو در جواب لینک دوم من دادید. اون لینک تصحیح لینک بالاتر منه که 2-3 تا بالاتر درج شده.
      در اینکه برخی اعتقادات خرافی هستند و حتی مسایلی مانند تمایلات جنسی محمد مطالب قابل نقدی هستند شکی نیست. اگر قرار بر احترام به همه چیز باشه به قول دکتر بهرام مشیری، باید به اعتقادات نازی ها و کوکلوس کلاون ها هم احترام گذاشته بشه. منتها صحبت من اینه که وقتی شما میتونی چیزی رو با منطق و استدلال نفی کنی چرا باید شمشیر فحاشی رو از رو بست؟ اینجوری پس بین من و شما و آقای علم الهدي چه تفاوتی وجود داره؟

  33. مهرزاد

    کار خوبی است.
    من به عنوان یک مخالف حکومت فعلی اما یک مسلمان از چند ماه پیش به این طرف بازدید از این سایت را کم کردم بدلیل اینکه از هر چند لینک یک لینک فحاشی به پیامبر اسلام و یا سایر مقدسات می دیدم. البته منکر نقد مسائل دینی نیستم اما هر انسان منصفی تفاوت فحاشی عامدانه با نقد عالمانه و حتی عامیانه را متوجه میشود.
    خارج نشینان هم از همان طریق فضای مجازی یک سری به شهرهای ایران بزنند تا جو غالب در ایران را دریابند تا کمی منطقی تر قضاوت کنند.
    ضمنا با نظر شما که توهین به مذاهب را جزو اصول دموکراتیک می دانید را قبول ندارم. کلمه » توهین » خود دارای بار منفی حقوقی است بهتر است از کلمه » نقد » استفاده کنید.
    به هر حال این اقدام را تائید می کنم .

  34. مهرزاد

    در خصوص دوستانی هم که نگران این هستند که چه کلماتی مشمول توهین میشود خواهشم این است که یک کمی فتیله توهین را پایین بیاورند همه چی درست میشه.
    از کلمات رکیک استفاده نکنید طوری میشه؟

  35. frdm.green

    جناب مدیر بالاترین از شما بعید است که به این نکته مهم دقت نکردی:
    نکته مهم اینجاست که توهین برای هر قشر فرق می کند. و شما نمی توانید همه ر ا راضی نگه داری.
    بگذارید اکثریت کاربرانتان مشخص کنند که لینک توهین آمیز هست یا خیر.
    حتی می توانید لینک هایی که بیشتر از مقدار معینی منفی «توهین آمیز به دین» گرفتند را اجازه داغ شدن ندهید.
    من تو لینک هایم به دینی توهین نکردم.
    ولی مخالف قانون جدید به این شکل هستم. این توهین به کاربران هست که لینک در صفحه شخص باشد، مثبت های فراوانی هم گرفته باشد و فقط به خاطر اینکه دو سه نفر فکر می کنند توهین به دین شده، اجازه داغ شدن نداشته باشد.
    حداقل سقف رای منفی برای داغ نشدان برای لینک های مذهبی بذارید.

  36. taaaooon

    مطمئن باشيد لينكي كه حاوي جملات ركيك باشد از سوي خود كاربران حذف مي شود و نيازي به حذف از سوي شما نيست .. چه اشكالي دارد كسي دين را نقد كند ؟

  37. hsh

    درود…به نظره من کار خوبی است …. این قبیل لینک های توهین آمیز کسی رو نمیتونه قانع کنه..اگر کسی تحلیل و کارشناسی میتونه بکنه خوبه ولی نه این که بیای حتی به خدا هم فحش بدی….
    من با این نوشته شما موافقم و به عنوان کسی که البته عضو سایت شما نیست ولی هر روز چندین بار به بالاترین میام کار خوبی است….به امید موففیت بیشتر بالاترین

  38. مجتبی

    taaaooon جان بنده کلی لینک تو بالاترین سراغ دارم که نقد نیستند
    بلکه زشت و زننده هستند
    میشه به من بگید کدومشون توسط کاربرا حذف شد؟
    در ضمن نقد منعی نداره ولی توهین داره
    به کاربر( حالا هر کی) دقت کن چه جمله ای نوشته
    «» اصلاً آزادی بیان یعنی تو هر چی دوست داری بگی، اینکه من بگم محمد خانم باز بوده و آلت به دست هر جای میرفت تخم هاشو پهن می کرد کجاش توهینه «»
    به نظر شما این نقده یا توهین؟

  39. نیما

    به جای این حرکت باید شرایط ثبت نام کاربران رو آسان تر کنید تا ترکیب فکری کاربران واقعیتر شه

  40. Siavash

    با سلام
    من حدود یک سال در بالاترین فعال بودم. سایتی با مدل جالب و جدیدی برای من بود چند وقتی هست به طور کلی بالاترین را ترک کردم و بازهم نخواهم گشت. دلیل عمده کنار توهین ها و فحاشی ها به خودم و دینم حتی شدت خشونت در این توهینها نبود بلکه این مسئله که پاسخهایم سانسور میشد و صدایم به جایی نمیرسید. لینکهای مفید و تحقیقی را آماده میکردم و میفرستادم که نه تنها رای نمی آورد بلکه منفی غیر قانونی هم میگرفت و حداکثر چند کامنت توهین آمیر بی دینها میگذاشتند. اگر هم زیر لینکهای ضد دینی که فکر میکردم بیشتر قصد نقد تا توهین را داشته کامنت میگذاشتم همیشه کامنتهایم بدلیل منفی ها حذف میشد. خلاصه اکثریت کاربران ضد دین بالاترین بسیار رادیکال خشن و متعصب هستند و تحمل نظر مخالف رو ندارند و این اجازه رو به دیگران هم نمیدهند که دیدگاههای خود رو بیان کنند. لینکهایی هم که میفرستند کوچکترین ارزشی ندارد و قظعآ نقد نیست بلکه فحاشی که موجب بحثهای بیخود میشود. اکثرآ این لینکها به صفحه اول هم می آیند. حتی مطمئن باشید یک لینک تحقیقی که به نقد دین میپردازد اگر تیتر توهین آمیز یا تمسخر آمیزی نداشته باشد به اندازه آن لینک بی ارزش توهین آمیز امتیاز نمی آورد. این کاربران بالاترین را نابود کردند حتی الان که شما پس از این همه مدت چند لینک توهین آمیر رو از صفحه اول برداشتید بجای اینکه تشویق بشوند و کار خود رو اصلاح کنند و لینکهای باارزش بفرستند شروع کردند هر لینکی که به خیالشون مذهبی هست در بالاترین لینک کنند. همین الان اینهمه لینک جدی و مفید در بالاترین فرستاده میشود و بی توجه میماند بخاطر مسخره بازی یک عده ای.
    با این وضعیت نه تنها دیندارانی که سرکوب و دیدگاه هاشون سانسور میشود راضی نخواهند بود بلکه افرادی که با این بحثها کاری ندارند و لینکهای اجتماعی سیاسی میفرستند و میخوانند هم راضی نخواهند بود.
    در هر صورت این حرکت آغاز خوبی بود ولی من امیدی ندارم که بالاترین در این زمینه اصلاحاتی جدی رو تا آخر انجام بده و فکر میکنم تنها راه حل میتواند حذف کلی لینکهای دینی یا ضد دینی باشد.
    یک مورد دیگر و آن اینکه توهین هیچ ربطی به آزادی بیان ندارند توهین و فحاشی حق نیستند ضد حق هستند و دشمن آزادی بیان.

  41. farid

    تبریک به بالاترین که روز به روز داره پسرفت میکنه.
    بالادارها از روی بیکاری و برای نمایش قدرت ، هر روز یه برنامه ای راه میندازند.
    یه روز کاربر معتبر و نامعتبر، یه روز حذف لینکهای مذهبی از صفحه اول. نمیدونم چی فکر می کنید.
    این قانون که «اگر از لینکی خوشتان نیامد میتوانید به سرعت از کنار آن بگذرید» کافی نبود، حالا برای راحتی جماعت مذهبی ، بقیه رو هم از دم تیغ سانسور میگذرونید؟
    چه دلیلی داره مذهبی ها لینکهای ضد مذهبی رو بخونن؟ به اختیار اینکار رو میکنن.
    مذهبی ها باید باید باید و باید نظرات مخالف رو تحمل کنند. من هم خوشم نمیاد هر روز 3 دفعه صدای مزخرف اذان رو بشنوم. ولی تحمل میکنم.
    چه نیازی به این قانون «یک ماهه»!! احساس میشد؟
    اگه اینطوره برای حفظ بیشتر انواع گرایشات فکری در بالاترین و حفظ بیشتر تنوع مخاطبان ، بخش لینکهای سکسی هم اضافه کنید . چون میدونید که طرفدارانش خیلی زیادن. احترام بگذارید لطفاً! یک ماهه هم باشه عیب نداره. یه تست بگیرید!

  42. hamoon

    متاسفم که مدیر بالاترین توهین به دیگران،ادیان،و اقوام را آزادی بیان تلقی میکند.اگر منطق این است پس اجازه بدهید در همین سایت به فارسها،بهاییها،یهودیها و تاریخ جعلی و دروغین فارسها توهین شود و مورد نقد قرار گیرند.یا مرگ خوب است فقط برای همسایه؟؟؟توهین به بیست و پنج میلیون ترک،هشت میلیون عرب و و و که ساکن ایران هستند آزاد است،پس احترام به عقاید دیگران چه میشود؟؟؟واقعا متاسفم که شما آزادی بیان را از دیدگاهی منفی مینگرید،یعنی توهین آزاد اما احترام محدود و ممنوع.

    • بالاترین

      آزادی بیان را نباید با چیز عرفی مثل توهین محدود کرد. توهین کار ناشایستی است اما ناشایست بودن دلیل بر محدود کردن آزادی بیان نیست. اگر کسی میخواهد برای خودش مجله بزند و به زمین و زمان فحش بدهد باید حقش را داشته باشد. بقیه هم حق دارند که مجله‌اش را نخرند.

    • tahlil.gar

      هامون جان
      این آمار رو از کجا آوردی عزیز؟
      میشه بگی؟
      یازده میلیون آذری زبان عزیز داریم
      و یکی دومیلیون عرب زبان، این و مطئن نیستم. یک چهارم خوزستان هم عرب زبان نیستن.حالا این و باز یه تحقیق بیشتری می کنم و رقم دقیقش و میگم
      تمام این هموطنان هم برای همه ی ما محترمن
      ولی هرگز نباید فراموش کنی که با این جنجال های کذب و این آمارهای نخ نما، نمیشه اصالت ایران و ایرانی رو زیر سوال برد
      زبان پارسی پیوند دهنده و میراث مشترک تمام اقوام ایرانیه
      بهتره که افکار تجزیه طلبانه رو کنار بذاری عزیز
      ملت ایران همه همدیگه رو دوست دارن، اینا میخوان چیزی غیر از این نشون بدن که دنبال هدفایی هستن که بیگانگان تعیین کردن
      بالاترین ضد ایرانی شدنی نیست عزیزف خود بچه های مدیریت بالاترین هم با تمام وجود وطنشون رو دوست دارن و با این جو سازی ها، تن به خیانت به ایران و ایرانی نخواهند دادهرگز.

    • سعید

      بالاترین گرامی ! دوست عزیزی قبلا در نقد این نظر نوشته بودند در همین کامنت ها که این در نهایت به جامعه ای پست ، بی مایه و بی عفت می انجامد. کودکان یک خانواده در هر جایی رنگی از خانواده می گیرند به آن گونه که یک خانواده ی با ادب و با اصالت در 99 درصد موارد فرزندی بی ادب را تحویل جامعه نخواهد داد و بالعکس. اگر توهین آزاد باشد و مترادف آزادی بیان ترجمه شود کم کم ادب رخت بر می بندد و توهین عرف جامعه می شود. آن گاه است که آرام آرام این نظریه ، منجر به پستی بیشتر جامعه و افول اخلاقیات می شود. آزادی مطلق بیان هیچ گاه در هیچ جامعه ای با این ستایش نمی شود. دیدگاه من این است که باید ازادی بیان را تعریف منطقی کرد. آزادی صرف ، جامعه را دچار افول خواهد کرد. آن زمان که من آزاد باشم به مادر شما توهین کنم دو حالت پیش می آید . یا شما ادب به خرج داده و پاسخم را نمی دهید و یا شما نیز به من توهین خواهید کرد. این منجر به دور شدن هر چه بیشتر مردم یک جامعه و آزرده خاطر گشتن هر دو نفری از همدیگر می شود. آزرده خاطری و کینه جویی پا به عرصه می گذارد و در چنین جامعه ای نمی توان انتظار عاقلانه ای از پیشرفت داشت. در جامعه ای که مردم آن با هم غریبه اند چه انتظاری از اتحاد می توان داشت؟

      در جامعه ای که کودکی هر روز در مجله ای فحش بخواند ، چه انتظار ادب می توان داشت؟ آزادی بیان بدون نظارت ، چیز خوبی نیست . همین الان با حضور احمدی نژاد و خامنه ای و بی ادبان و بی عفتانی از این دست اخلاقیات از بین رفته چه رسد به آن که هر روز فحش و فحاشی رواج یابد و آن وقت شما خود از زندگی لذت خواهید برد ؟ بپذیرید لطفا که تعریفتان از آزادی بیان بسیار ناشایست و غیر اخلاقی ست. تربیت نسل های آینده بخشی به عهده ی همین ماست . نمی توان در جامعه ای فحاش و توهین گر فرزندانی سالم تربیت کرد. چرا که عرف جامعه فحاشی خواهد بود.

  43. dr.petros

    کار بسیار خوبی است !
    واقعا این جمله شما که به جامعه حقیقی ایران نزدیک تر می شه رو موافق هستم !
    در ایران بسیار بی دین داریم ولی احترام همدیگر رو دارند !
    بسیار متشکرم از مسئولین بالاترین

  44. shenkey

    آیا از نظر شما فقط توهین به دین اسلام و اقوام غیر فارس نشانه آزادیست؟در چند سال گذشته ندیدید چگونه به اقوام غیر فارس مخصوصا اعراب چه اهانتهایی میشد؟؟؟فرض بر اینکه کشورهای عربی با ایرن مشکل دارند،اما شما وجود هشت میلیون عرب در جنوب ایران و بیست و پنج میلیون ترک را منکر میشود؟؟؟که عده ای به خود اجاز میدهند به آنها توهین کنند؟پس مدعیان 2500 فرهنگ و تمدن با آن منشور حقوق بشر کجاست؟یا منشور کورش فقط برای فارسهاست؟؟؟من این سایت را از زمانیکه با نام صبحانه تاسیس شد میشناسم و روزی نیست که آن را نبینم.طی این سالها مشاهده کردم در این سایت اهانت به همه آزاد است بجز یهودیها،بهاییها و فارسها.قبول ندارید سوابق را ببینید.

    • naiem

      توهین به دین یک چیزه توهین به اقوام چیز دیگه. توهین به دین عین آزادی بیانه. چون دین وجود خارجی نداره. مثلا اگه من بگم اسلم فلان است و فلان است هیچ ایرادی هم نداره ولی اگه بگم مسلمانها بهمانند این توهیم به انسانهاست و از لحاظ اخلاقی نا درست. توهین به قومیتها که جای خود داره و هیچ ارتباطی با آزادی بیان نداره و همه جای دنیا نژاد پرستی حساب میشه و مستحق مجازات.

  45. همجنس گرا

    به این ترتیب به مدت یک ماه محتوای توهین به ادیان از صفحه اول بالاترین حذف می شود ولی در این یک ماه محتوای توهین به همجنس گرایان این شانس را دارد که در صفحه اول خود نمایی کند، این بدون شک تبعیض به نفع یک فرقه است.

  46. Siavash

    لینکها و کامنتهای ضد دینی در بالاترین اکثرآ شبیه کامنتهای «حالا هر کی» هستند و مطلقآ ربطی به نقد ندارند بلکه صرفآ پر از خشونت نفرت و فحاشی. با این کاربران اینگونه اصلاحات نتیجه نخواهد داد. به طور جدی اگر واقعآ مدیران محترم بالاترین با وضعیت فعلی راضی نیستند درباره حذف کامل لینکهای دینی فکر کنند چون که حتی اگر یک لینک تحقیقی دینی یا ضد دینی فرستاده شود کسانی مانند این دوستمان کامنت میگذارند و یک کاربر دیگر با سطح ادب و شعور ایشون اگر پاسخ دهد خوب میتونید تصور کنید چه میشود.
    اکنون بسیاری از روزنامه نگاران و فعالین حقوق بشری در بالاترین فعالیت میکنند و اگر این مشکلات نبود قطعآ بیشتر هم بودند حیف است این سایت با این پتانسیل در این وضعیت.
    در هر صورت تنها راه حلی که من میبینم حذف کلی لینکهای دینی یا ضد دینی هست کاری جز این عملی نخواهد بود. در خصوص جنبه اجتماعی یا سیاسی دین که بحثهای مفیدی هم هستند میتوان زیر لینکهای اجتماعی گفتگو کرد.

  47. یک خواننده

    برادر من مگر می شود برای توهین معیار درست کرد؟ اصلا از هر ده تا لینکی که می بینی تو این سایت نه تاش آدمو ناراحت و پریشان می کنه خوب اونارو هم حذف کنین جاش یک سایت مشاعره راه بندازین

  48. امیر

    خیلی تصمیم عالی و خوبی بود … واقعا از مسئولین تشکر می کنم . این امر به گسترش اصول احترام به حقوق سایرین کمک می کنه . امیدوارم همه ی ما هر عقیده ای که داریم افراط گرا نباشیم .

    + کسانی که توهین می کنن نه نقد هیچ فرقی با جماعت سپاهی ندارند .

  49. درول

    برید گم شید بابا…
    اگه اینطوری بشه من دیگه بالاترین نمیام..
    می خوان بالاترین رو هم بکنند جمهوری اسلامی که هر چی خوششون میاد رو بیارن بالا!

  50. shenkey

    خیلی جالبه جناب بالاترین،پس از نظر شما توهین به اقوام و نزادها و جنسیتها ممنوع ،اما اهانت به ادیان توهین تلقی نمیشود؟؟؟

  51. tahlil.gar

    سلام به تمام دوستان خوب بالاترینی
    خسته نباشید
    حلقه ی دار رو که هنوز از گردن ِ من ِ بی گناه پایین نیاوردید؛ ولی خواستم بابت این تصمیم با تمام وجود ازتون تشکر کنم
    این لینک های ضد مذهبی، به شدت من و اکثریت مردم ایران که مثل من عاشقانه به مقدسات احترام میذارن رو ، آزرده و دلگیر می کرد.
    ممنونم از این تصمیم انسانی، اخلاقی و جوانمردانه
    این تصمیم به هیچ عنوان ناقض آزادی بیان نیست، این تازه کاریه برای حفظ آزادی و آزادگی.
    با توهین به مقدسات فقط باعث از بین رفتن آزادی در اثر واکنش های افراطی طرف مقابل میشه.
    من نمیدونم این دوستان ضد مذهبی، با این لیننک ها در پی کدوم هدف متعالی هستن؟
    آیا با توهین به مقدسات و جدا کردن بدنه ی مردم از رسانه ی رسا و دوست داشتنی بالاترین، راهی برای رسیدن به آزادیه؟
    خیلی از مردم برای نخوندن و ندیدن این لینک ها که واقعا شرم آور هستن، به بالاترین نمیان.
    ممنونم از بالاترین و تصمیم اخلاقی ای که گرفتن.
    .
    در آخر از مدیریت عزیز میخوام که در مورد بسته شدن همیشگی آکانت ها که ئقیقا حکم اعدام کاربران بالاترین رو داره، تجدید نظر کنن
    متاسفانه از وقتی سیستم دعوتنامه ی بالاترین دوباره راه اندازی شده و خب تعداد یوزرها بالارفته ، به راحتی تمام آکانت ها بسته میشه، اون هم برای همیشه.
    آکانت خود من فقط و فقط برای درج نظر «… ملخ خور» که یه ضرب المثل تاریخی در ایرانه و خیلی تندتر از اون همیشه در بالاترین گفته میشه و همین چند وقته گذشته و بعد از انتشار حرفای لبنانی ها، خیلی خیلی تندتر از اون نه تنها در نظرات که در لینک ها هم عنوان شد، به طور کامل بسته شد.
    اونم بدون هیچ اخطار قبلی ای .
    من مشکلم تنها شخص خودم نیست. خیلی دیگه از کاربران هم به راحتی آب خوردن اعدام شدند و این مسئله بعد از باز شدن دعوتنامه هاست که داره اتفاق می افته. قبل از اون مدارا و صبوری عزیزان مدیریت خیلی خیلی بیش از این ها بود و به ندرت اتفاق می افتاد که آکانت کسی برای همیشه بسته بشه. ولی الان روزی نیست که چند اعدامی تازه نداشته باشیم.
    من به عنوان یه عوض کوچیک از رسانه ی رسا و دوست داشتنی بالاترین، از مدیریت عزیز سایتمون میخوام که یه تجدید نظری در این روش انجام بدن.
    بسته شدن آکانت جز در مورد کسانی که به ایران و ایرانی – اونم تو یه سایت تمام ایرانی- توهین مستقیم و بی شرمانه می کنن و تجزیه طلبی رو جار می زنن، بهتره که اتفاق نیفته.
    یوزر خود من به جرم ملی گرایی و وطن دوستی و اعلام انزجار از پان گرگ ها و همچنین دیگر دشمنان ایران و ایرانی بسته شد، اون هم فقط با ابراز جمله «…. ملخ خور» اونم بی اطلاع از سیستم جدید بالاترین برای سخت گیری در این زمینه.
    من برای ایران هر هزینه ای میدم، حتی مرگ واقعی
    اما از دوستان عزیز بالاترینی که همیشه واقعا به من لطف داشتن و من تا همیشه دوسشون خواهم داشت، میخوام که یه تجدید نظری در مورد اعدام کاربران انجام بدن.
    .
    بازم تشکر میکنم از تصمیم اخیر بالاترین که باعث شد بیشتر از قبل حتی، دوسش داشته باشم.
    منتظرم که آکانت من و هم باز کنید تا بتونم دوباره پیش دوستام باشم
    دلم برای میرزاعلی، سیخونک،بهنام، امید، همای، نقطه، امپی، همسایه ، عصیان،بافومه،مامنت و ،هالیوود،کورش،امیرکبیر،گرینیت،لردایکس،علیرضا،رضا،شادو،،ام ام،نوید سبز و بقیه دوستای خوب بالاترینی و حتی اونا که همیشه بهم منفی میدادن، تنگ شده.
    خیلی زیاد.
    منتظرم که دوباره بتونم کنار دوستان باشم.
    ممنون
    تحلیلگر(رستام دستان) بالاترین

  52. محقق2

    چنانچه عملکرد شما با باورهای شما در تضاد است (که با این پست ثابت کردید هست) پس به فکر بازسازی باورهایتان باشید بالاتران گرامی. توجیهات نگاشته شده در پست هیچ گونه تاثیری بر تضادهای فاحش مابین باورها و عملکردهایتان ندارد.

  53. پيمان

    زندگي ما و باليدن ما در ايران به خاطر سلطه ي كثافت بار مذهب بر باد رفت. سانسور اجازه نمي دهد كه حتي به اين كوه متعفن سياه سنگي پرتاب شود؛ حتي اگر آن سنگ هيچ خللي در وضعيت كوه بوجود نياورد. اين كوه لعنتي متعفن كه بدترين فاشيسم را در ايران پديد اورده ؛ دستش به خون مختاري ها و شريف ها و شريفترين فرزندان اين مرز و بوم آلوده شده ؛ زندگي من و خيلي از ما با سلطه ي كثافت و نكبت بارش بر باد رفته است و حالا! : خم شويد و در برابر اين عفونت تعظيم كنيد. چرا؟ چون كساني اين عفونت عظمي را از جان مي پرستند. دردا و دريغا!

    به قول داوكينز :
    دين هميشه خال برنده را دارد.
    بخوانيد :
    «يک فرض همه جاگستر ، که در جامعه ی ما تقريباً همگان – از جمله بی دينان– آن را می پذيرند اين است که
    ايمان دينی به خصوص مستعد رنجش است و بايد آن را توسط يک ديوار بس ضخيمِ احترام صيانت کرد، احترامی
    از سنخی متفاوت با آن احترام عادی که از هر آدمی در قبال عقايد ديگران انتظار می رود. داگلاس آدامز اين
    نکته را اندکی پيش از مرگ اش در يک سخنرانی فی البداهه در کمبريج به چنان شيوايی بيان کرد، که من
    هرگز از تکرار آن خسته نمی شوم:
    «دين ايده های خاصی در بطن خود دارد که مقدسات، يا محرمات يا مانند آن ناميده می شوند. و معنای
    مقدس و محرم بودن شان اين است که شما نبايد يک کلمه حرف بد در مورد اين ايده ها يا انگاره ها
    بزنيد . مبادا چنين کنيد! چرا نبايد؟ چون که نبايد. اگر کسی به حزبی رأی دهد که شما مخالف آن
    هستيد، تا می توانيد به او انتقاد کنيد، بی آن که کسی برنجد. اگر کسی فکر می کند که ماليات بايد کم يا
    زياد شود شما آزاديد که نظرش را به چالش بگيريد. اما وقتی نوبت باورهای دينی می رسد، اگر کسی
    بگويد به لحاظ شرعی «من نبايد يکشنبه ها چراغی روشن کنم»، شما صرفاً بايد گويم «به اعتقادتان
    احترام می گذارم.»
    چرا بايد حمايت از حزب کارگر يا محافظه کار، جمهوريخواه يا دموکرات، اين يا آن مدل اقتصادی، يا
    مکينتاش به جای ويندوز مجاز باشد، اما داشتن عقايدی در مورد آغاز جهان، درباره ی خلقت جهان،
    نه؟… چون اين چيزها مقدسات هستند؟ … ما عادت کرده ايم که ايده های دينی را به چالش نگيريم اما
    خيلی جالب است که وقتی ريچارد چنين می کند چه بلوايی به پا می شود! تا بحث دين پيش می
    آيد همه از کوره در می روند چون شما مجاز به صحبت درباره ی امور دينی نيستيد. اما وقتی که
    عاقلانه به موضوع بنگريد می بينيد که امتناع از بحث آزاد درباره ی موضوعات دينی هيچ دليلی
    ندارد جز اينکه ما يک جورهايی بين خودمان توافق کرده ايم که نبايد باب بحث از دين را گشود.
    ….
    گفتم که رسانه ها و دولت ها به نفع دين تبعيض قائل می شوند. هرجا بحثی درباره ی اخلاقيات جنسی يا
    مسائل مربوط به زادوولد در می گيرد، می توانيد شرط ببنديد که رهبران گروه های گوناگون مذهبی در کميته های
    بانفوذ عضويت می يابند، يا در ميزگردهای راديويی يا تلويزيونی حاضر می شوند.
    ….
    حال به نمونه ی ديگری از مزيت خاص قائل شدن برای دين اشاره کنيم. در 21 فوريه ی 2006 دادگاه عالی
    ايالات متحده حکم داد که يک فرقه ی مسيحی در نيومکزيکو بايد از شمول قانون ضد مصرف داروهای توهم زا
    مستثنا شود، درحالی که همگان ملزم به تبعيت از اين قانون هستند .مؤمنان به اين کليسا 31 معتقداند که فقط با
    نوشيدن چای هواسکا، که حاوی داروی توهم زا و غيرقانونی دی متيل تريمپتامين 32 است، می توانند به درک خدا
    نائل شوند.

    اگر حاميان آپارتايد می خواستند به نفع خود سخنوری کنند می توانستند مدعی شوند که تداخل نژادی
    خلاف دين شان است. به اين ترتيب بخش مهمی از مخالفان آپارتايد دم شان را روی کول شان می
    گذاشتند و کنار می رفتند. و فايده ندارد اگر گوييم که اين تمثيل مناسبی نيست زيرا آپارتايد هيچ توجيه
    عقلانی ندارد. اسّ و اساس ايمان دينی، و قوّت و جلال آن، همه ناشی از اين است که دين متکی بر
    توجيه عقلانی نيست. ما غيرمذهبی ها ناچاريم از باورهايمان دفاع کنيم. اما همين که از يک ديندار
    بخواهيد تا ايمان اش را برايتان توجيه کند پايتان را از گليم «آزادی دينی» بيرون نهاده ايد.

    در پرتو اين استنباط نامتوازن درباره ی احترام به دين است که من اين کتاب را عذر می نهم. من عربده نمی کشم
    تا کسی را برنجانم، اما بنا هم ندارم تا دستکش مخصوص بپوشم و در حمل دين ملاحظه ای بيش از ملاحظه ی
    امور ديگر به خرج دهم.
    »
    هيچ وقت اينقدر غمگين نشده بودم و رنج نكشيده بودم. بلاخره سنگيني اين كوه حماقت متعفن كمر معتقدان به آزادي بيان را هم خم كرد. حالا ما هم از اين لجن نصيب برده ايم و ديگر نمي توانيم از رنج و ظلم اين حماقت بزرگ حتي سخني بگوييم. چر ا مي توانيم از سوختن در اتش جهنمي !!! دين بگوييم اما صدايمان تنها به خودمان مي رسد و بس. حالا شانس تلنگر خوردن به ذهنهاي ديگر و كم كم كاستن از اين كوه ، حتي شانس از درد گفتن تا دلمان كمي سبك شود هم از دست رفته است. دردا و دريغ!

  54. dr.petros

    نکته جالب اینجاست زیر یک پیامبر اسلام رو به حیوان تشبیه کرده بود من پدر ومادر طرف به همون حیوان تشبیه کردم ! کلی فحش خواهر و مادر از همون طرف خوردم !
    اگه آزادی یعنی توهین ، پس چرا از توهین من ناراحت شد ؟ مگه جز آزادی نیست ؟
    من به عنوان یه کاربر مسلمان با نقد دین هیچ مخالفتی ندارم ولی با توهین مخالف هستم !
    کسی که کاریکاتور کشیده حضرت عیسی رو بچه باز معرفی کرده ( به خاطر کار کشیک ها ) این چه نقدی می تونه داشته باشه ؟
    آزادی از نظر اینها یعنی اینکه فحش بدیم ولی کسی جلوی ما رو نگیره !

  55. dr.petros

    بهترین کار همون یک بخش برای شاستیانی و دوستانشون هست ! هر چه قدر خواستند برند زیر لینک هاشون اسپم کنند !تا لینک با 50 تا رای ، 300 تا کامنت که البته نصف کامنت ها برای یک نفر باشه نتونه بیاد تو لینک ها پر بحث روز !

  56. p_ooya

    من به عنوان یه فرد غیرمذهبی کاملاً مخالف ارسال لینک‌هایی که توهین آمیز تلقی میشن هستم. منتها معتقدم بالاترین این وسط نباید درگیر بشه و بی طرفی خودش رو نقض کنه. کاربرای ضد مذهب باید به این نتیجه برسن که ارسال لینک‌هایی که از جانب مذهبی‌ها توهین آمیز تلقی میشه کمکی به کسی نمیکنه.

    به بالاترین: بی طرف بمانید تا بمانید.
    به دوستان ضد مذهب: به اعتقاد سایرین٬ حتی اگر از نظر شما مسخره است٬ توهین نکنید. توهین نشانه ضعف استدلال شماست.
    به دوستان مذهبی: کمی بیشتر انعطاف نشان دهید.

  57. mehd

    بالاترین، از شما بعیده! این چه پیشنهادی هست که در پایان مطلب خودتون قرار دادید؟ اصلا چرا باید توهین کردن مجاز باشه؟ امیدوارم هرگز چنین پیشنهادی عملی نشه. با این کار کاربران بالاترین به چند گروه تقسیم میشن. اگر قرار بر گروه بندی باشه خوب کاربرها بروند در فیس بوک گروه تشکیل بدن و آنجا لینک ارسال کنند و برای هم لایک برنند و به به و چه چه کنند، بدون اینکه با هم اصطکاکی داشته باشن. بالاترین بایدمکانی باشه برای تضارب افکار بطور آزادانه و بدون توهین تا کاربران به ارتقا، اندیشه هم کمک کنند. من با ایجاد هر امکانی در بالاترین که کمکی در جهت نزدیک شدن و خو گرفتن کاربران با طرز فکر مشابه به یکدیگر و دور شدن از دیگر کاربران باشه مخالفم و اتفاقا یکی از حسنهای بالاترین رو نداشتن لیست دوستان و همچنین بخش پیامهای شخصی می دونم.

  58. روشنا

    دوستان مسئول بالاترین، کاری که شما می خواهید بکنید (یا کرده اید؟) از دیدگاه روانشناسی اسمش هست «مکانیزم دفاعی دلیل تراشی (rationalization)»، بدین معنی که شما به صورت ناخودآگاه، دارید توجیهی برای کار خودتون ارائه می کنین که زیباست، ولی علت واقعی نیست. توجیه شما ظاهرا اینه که می خواهید بالاترین، یک نمونة معرف برای جامعه ایران باشه. این توجیه زیبایی هست، ولی اگر بخواهید واقعا اینطور بشه، باید مثلا لینک های توهین به احمدی نژاد یا خامنه ای رو هم حذف کنین چون طرفداران اونها هم با دیدن لینک های حاوی کلمات «خر» و «ان» بهشون برمیخوره و دیگه به بالاترین نمیان و باز بالاترین، نمونة معرف جامعه ایران نمی شه! بگذریم از این که اصولا چه نیازی هست که بالاترین، نمونة معرف باشه؟!!!
    دوستان مسئول بالاترین، قبول کنین که این کار شما درواقع به دلیل این هست که در جامعه واقعی ایران، هنوز توهین به مذهب و تمسخر اون یک تابو هست و هضم چنین مطالبی برای خیلی از افراد جامعه، هنوز سخته. نه به خاطر این که می خواهید بالاترین، نمونة معرف باشه. اما دوستان مسئول بالاترین، واقعیت این هست که این کار شما، نقض صددرصد آزادی بیان هست. و من به عنوان یک کاربر تقریبا مذهبی، کاملا با اون مخالفم. حتی خدا هم چنین حقی برای خودش قائل نشده که آدمهایی رو که ضددین حرف می زنند، درجا ساکت کنه. فقط جمهوری اسلامی و اخیرا شما این حق رو برای خودتون قائل می شوید!
    اما من با لینک های تمسخرآمیز و توهین آمیز درباره مذهب هم مخالفم، به این دلیل که به نظرم میرسه اینجور مطالب باعث دور و دورتر شدن دلهای ایرانیها از هم و باعث پراکنده شدن و متفرق شدن اونها می شوند. راه حلی که من برای خودم پیدا کردم این بود که زیر چنین لینک هایی، همدلی خودم رو با دوستان هموطنی که از دیدن اینجور لینک ها ناراحت می شوند، اعلام کنم، که دوستان مذهبی ام بدونند در بالاترین کسانی هستند که با اونها همدلی می کنند. درعین این که منفی دادن به چنین لینک هایی رو هم باز در جهت نقض آزادی بیان دونسته ام و هیچوقت به چنین لینک هایی، منفی نداده ام. البته باید بگم که مدتی هست که به دلیل مشغله های شخصی، این راه حل خودم رو اجرا نکرده ام و دیگه اصولا کمتر به بالاترین میام.
    من فکر می کنم بهترین راه حل برای مسئولین بالاترین هم همین هست که درست مثل کاربران معمولی، نظر مخالف خودشون رو با لینک های تمسخر و توهین به مذهب، در زیر اینگونه لینک ها اعلام بکنند و در زیر همة چنین لینک هایی هم این کار رو بکنند. اینجوری هم کاربران مذهبی بالاترین، دلگرم می شوند، و هم آزادی بیانی که ما در محیط مجازی بالاترین مشغول تمرین اون هستیم و همه مان آرزو داریم یک روز در ایرانمون، برقرار بشه، نقض نمیشه.

  59. حامد

    «یک لینک تحقیقی که به نقد دین میپردازد اگر تیتر توهین آمیز یا تمسخر آمیزی نداشته باشد به اندازه آن لینک بی ارزش توهین آمیز امتیاز نمی آورد»
    آفرین. من خودم چندین بار نقدهایی رو که کاملا بصورت علمی عدم وجود خدا رو اثبات می کرد لینک کردم. نقد هایی که بصورت جهانی از سوی فلاسفه ی بزرگ مطرح شده بودن و از طرف خداباوران جوابی نگرفته بودن. هیچ کدوم از اینها بیشتر از 6 امتیاز رای نیاورده بودن.

  60. مارتا

    کار بسيار خوب و بجايي کرديد. توهين کردن به پيامبر و علي چه دردي از ما دوا ميکنه؟ اگه جمهوري اسلامي از اسلام و مسلماني در جهت مقاصد خودش استفاده ميکنه به پيامبر چه ربطي داره؟

  61. کاوه

    سلام من عضو بالاترين نيستم اما حدود 1 سال هست که تا سيستمم بابا مياد بالاترين هم بالا اومده! در يک جامعه‌ي آزاد هر کس حق ابراز عقايد خودش رو داره اما اگر اين ابراز نظر با توهين به نظرات و عقايد ديگران انجام بشه ديگه اين جامعه آزاد نيست! ما حق نداريم چون نظر کسي با ما فرق مي کنه اونو تخريب کنيم و با توهين هامون جلوي ابراز نظر اون رو بگيريم جامعه ي آزاد واقعي جامعه اي هست که هر کسي بدون ترس نظراتش رو ارائه کنه بدون اينکه نظرات ديگران رو مورد تمسخر قرار بده يا هر چيزي از اين جزء… انتقاد خيلي خوبه اما انتقاد نبايد با توهين همراه باشه .

  62. انسان

    کاش یه بخش اضافه میکردین، مثلا اسمش باشه بخش عقیدتی‌
    اونوقت ‌این جماعت، چه بی‌ دین، چه با دین، برن اونجا بزنن تو سر و کلّه هم.
    دیگه واقعا حالم داره بهم میخوره از همشون

    • بالاترین

      این ایده را داشتیم. منتها مشکل این ایده این است که لینکهای خوبی در این زمینه ها هستند که باید همه ببینند و فرستادنشان در یک بخش خاص این شانس را ازشان میگیرد.

  63. علي

    لينك دادن به پورن را ممنوع ميكنيد اما خودتان تبليغ تجاري پورن مي‌گذاريد، واقعاً كه!!!!!

  64. علی

    جدن باید بگم که اندازه ی بز نمی فهمین !
    تمام بلاهای نازل شده بر انسان به خاطر همین دین و مذهبه؟
    بهش توهین نشه؟ چرا؟ مگه مذهب چیه؟ یه مشت احمق مقدسش کردن ! چرا نباید به چیزای احمقانه توهین کرد
    ریدم به دین و مذهب
    ریدم به بالاترین که امید ما به همین یکی بود ! ریدم به کسی که این تصمیم احمقانه رو گرفته ! کونی

    • بامبول

      نمونه کامل نقادان دین و مذهب در بالاترین !!!
      به به چه نقد شیوا و منطقی ای !!
      واقعا آدم حسرت می بره که چرا ما اینقدر تو کشورمون ازادی نداریم که اینجوری همدیگه رو به نقد بکشیم

    • بامداد

      به به از این ادبیات شما!!! واقعا که با این ادبیات می شود پی به حقانیت شما برد. رو راست به شما بگویم با این لحن و ادبیات نه تنها نمی توانید دیگران (مذهبی ها) را متقاعد کنید که مذهب چیز مزخرفی است بلکه آنها را در راهشان مصمم تر می کنید.

  65. ای بابا

    متاسفم که چنین تصمیمی را بدون مشورت با کاربران و به شکل بالا به پایین گرفتید. راههای بهتری برای جذب مذهبیان هست مثل tag کردن لینکهای به نظر توهین آمیز تا کسی که نمی خواهد آنها را ببیند مشکلی نداشته باشد.
    کار فعلی شما سانسور است. سانسور

  66. اورکا

    چقدر این ادبیات و این سبک نوشتار شما اقای بالاترین شبیه نیروهای افتضاحی و برادران ارزشمداره . دقیقا به یاد وقتی میفتم که مثلا سردار رادان در مورد طرح یکماهه مبارزه با بدحجابی و یا پلیس اینترنت حرف میزنه . اونها هم از این دست استدلال ها میکنن و منکر هر گونه تغییر نابرابر به نفع گروه و یا عده خاصی هستن . همینطور مدعی مفید بودن این تغییرات هم هستن .
    خیلی خوبه که باز هم به من یادآوری کردید که شما و تصمیم گیرندگان این سایت با اخلاقیاتی از نوع جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام پرورش یافتین .
    راست گفتن که از ماست که بر ماست .

  67. hani

    افرین به بالاترین که ضمن نشان دادن شهامت خود،میدان را برای همه باز کرد تا یا بتوانند به اهانتهای دیگران پاسخ دهند یا جلوی اهانت به ادیان و اقوام را بگیرد.به هر حال اگر ازادی بیان و دموکراسی به فحاشی و ناسزا گوییست،پس این فرصت را باید به همه داد وگرنه دموکراسی و آزادی بیان شعاری بیخود و هجو است.ما که تا اینجا در بالاترین فقط آزادی بیان را به فحاشی به مسلمانان و غیر فارسها دیدیم.امیدواریم تحت فشار انحصارگرایان به وضع قبل برنگردد.

  68. Payampop

    با سلام
    مدتی قبل در خصوص توهین های صورت گرفته به ادیان مختلف و تاثیرات منفی آن برای وجه بالاترین به شما ایمیلی فرستاده بودم … هر چند از آن زمان تاکنون مدت نسبتاً زیادی گذشته ولی خوشحالم که بالاخره به اهمیت این موضوع پی بردید …
    ممنون از تصمیم شجاعانه شما

    • بالاترین

      متشکر از تماس با بالاترین در این رابطه. چندین کاربر دیگر هم که به این لینکها اعتراض داشتند به بالاترین در ماههای گذشته ایمیل زده و به بالاترین در پیدا کردن راه حل مناسب در این زمینه کمک کرده اند.

    • reza

      اعتراض این کاربر رو دیدین اما اعتراض این همه آدم رو نمی بینین !!!! !!!!

      میدون بالاترین جان هنوز خیلی زود بود که اینجوری بزنی تو دهان کاربرهات بعدش در حد روحانیان سخیف جمهوری اسلامی استدلال کنی !!!

  69. پوریا

    این تصمیم بالاترین بسیار نا مناسب و خلاف است.
    با این کار خوانندگان و طرفداران سایت را از دست خواهید داد!
    شخصا تا این قانون مسخره برداشته نشود به سایت باز نخواهم گشت و ارسالی نخواهم داشت!

  70. بی تا

    رفیق این که شما بلد نیستی به توهین بها ندی یا اینکه اونقدر عزت نفست کمه که با یه توهین در هم میشکنه مشکل ما نیست، من معتقدم حتی توهین هم باید در ازادی بیان گنجانده بشه، من بخوام توهین کنم به کسی چه مربوطه؟ افراد مودب میتونند توهین نکنند اما جق ندارند به من بگم توهین نکن صحیح؟
    این تصمیم بالاترین هم اصلا ربطی به ازادی بیان و غیره نداره بالاترین به فکر خودشه و در در این راستا سیاست هایی رو اجرا میکنه.
    تو امریکا مثلا اتش زدن پرچم خود امریکا مجازه، در ایتالیا نیست. تو ایتالیا این رو توهین میدونن در صورتی که میشه یه عالکه بحث بی نتیجه کرد که ایا اتش زدن پرچم توهین هست یا نه؟ یه بحث بی نتیجه در حالی که یه کشور اتش زدن پرچم رو توهین دونسته یکی نه. این جا ایتالیا با توجه به یک سری مسائل این کار رو جرم شناخته، مثل این مدیرانی که در فکر «مدیریت» بالاترینند.
    من نه دفاع میکنم نه حمله میکنم .
    فقط نمیدونم عاقبت این کار به کجا کشیده میشه و اینکه ضرر هاش به سودش میچربه یا سودش به ضررهاش و این که بالاترین چقدر تو این کارش خشونت یا تندروی به خرج خواهد داد؟

  71. zarivar

    دقیقاً به کدامیک از ادیان؟ منظورتون است، آیات به این خاطر که یک گاوپرست احساس توهین به عقایدش نکند، لازمست من همیشه حرمت گاو را نگه دارم؟

    • بامداد

      بله به نظر من باید حرمت حیوانات زبان بسته را هم نگه داشت و رفتاری انسانی و شایسته با حیوانات داشت؛ اگر می خواهیم شخص گاو پرست را متوجه اشتباه خود کنیم راهش توهین و فحاشی به او و مواردی که برای او مقدس است نیست . به نظر من حتا حضرت ابراهیم هم با شکستن بت ها به کسانی که آن بت ها را می پرستیدند توهین کرد او می بایست به طرق علمی و منطقی به آنها ثابت می کرد که بت هایشان قابل پرستش نیستند نه اینکه به آن شکل یک شبه همه ی آنها را پنهانی ویران کند … البته نکته ای که در مورد ابراهیم وجود دارد این است که او این توهین و جسارت به بت ها را آشکارا انجام نداد بلکه در نهان این کار را کرد و سپس از بت پرستان سوال کرد که اگر بت هایتان قدرت داشتند پس چرا خودشان را نجات ندادندو از خود دفاع نکردند.

    • Boris

      دقیقن همین است. اگر عقیده ای (توسط شخص با گروهی) احمقانه و جفنگ ارزیابی نشود نه توهینی به آن می شود و نه اگر توهینی شد در مورد آن بحثی در می گیرد و لینک به زودی فراموش می شود. راستی اگر لینکی به دین سرخپوستان پرو و یا آیین آلت پرستان هم توهین کرد مشمول قانون جدید می شود؟ یا این رانت فقط مخصوص اسلام است؟

  72. بامبول

    مسئولین عزیز بالاترین ! فکر نمی کنید برای این کار کمی دیر شده ؟ حالا که دیدید تعداد بازدید کننده هاتون کم شده به فکر افتادید ؟ چند ماه پیش ما خودمون رو می کشدیم و درخواست می دادیم که نگذارید به دین و مذهب ما توهین بشه چرا اون موقع کاری نکردید ؟ بالاخره باورتون شد که درصد زیادی از کاربرای بالاترین مذهبی هستند و اجازه نمی دن به دینشون توهین بشه .. نه این 30-40 نفری که صداشون در اومده و به این لینک و لینک های مشابه منفی دادن .؟ .. این کار شما شک برانگیزه اگه شما واقعا نیت خیر داشتید و توهین به ادیان رو جایز نمی دونستید باید همون موقع جلوشو می گرفتید نه الان ! باید به ما حق بدید که باور نکنیم این حرکت بالاترین از روی خیر خواهیه نه صرفا یه ترفند برای بازگشت آمار بازدید سایت ! من که خیلی سخت می تونم حسن نیت شما رو باور کنم و به بالاترین برگردم

  73. Ashtar

    جدن از این تصمیم متاسف شدم. من تجربه ی تصمیمات مشابه رو در وبسایت یک انجمن دانشجویان ایرانی خارج کشور داشته ام. متاسفانه تصمیم های محدودیت زا خیلی سریع باعث رکود سایت میشن. برای آینده ی بالاترین نگرانم

  74. پالیو

    با این تصمیم بالاترین مخالف هستم.ما که لامذهب هستیم از کدومتریبون استفاده کنیم
    اگر اینجوری هستش باید لینک های مذهبی هم به صفحه ی اول نیایند!

  75. بامداد

    بسیار تصمیم به جا و عاقلانه ای است از بالاترین ممنونم امیدوارم این طرح ادامه پیدا کنه

  76. رضا

    با این کارتون بالاترین با «والاترین» این ارزشی ها هیچ فرقی نداره. کجاست آزادی بیان؟ نه داداش این نیستش. شدیدا به این تصمیم تون اعتراض دارم و می خوام که این نوع فیلترینگ صفحه اول از لینک های منتقد مذهبی رو منحل کنید
    با تشکر.

  77. sabzcommunity

    خیلی جالبه. فقط در نظر های این پست بلاگ میشه نظر اکثریت رو فهمید ولی مدیران بالاترین ظاهرا خیلی بیشتر از این حرفها چماق بدست شدن. ای کاش حداقل جواب چند تا از نظرات مخالف رو هم میدادین مثل اونایی که ازتون تشکر کردن و قربون صدقشون رفتین.

  78. آرش

    دوستان بالاترینی، من با توهین به دیگران مخالفم اما با سانسور میلیاردها برابر بیشتر ، شما دارید یک قانون سلیقه میگذارید ، چقدر خوب بود یه نظر سنجی میگذاشتید قبل از هر اقدامی، همه رو به جون هم انداختید ، آقایون مذهبی که میان انواع بی‌ احترامی‌ها رو می‌کنن پس چی‌ ؟ لینک‌های مذهبی‌ که میاد پس چی‌ آیا آنهاراهم از صفحه اول پاک می‌کنید ، بالاترین رو دارید می‌کنید دیکتاتوری.

  79. مریم

    عجب!!! واقعا متاسف و افسرده شدم! انتظار داشتیم فکری برای لینکها و مطالب پورن و مستهجن که در شان بالاترین نیستند و گاها در بالاترین دیده میشوند بکنید حالا میبینیم که به جای آن اقدام به سانسور دگراندیشان و افکار ضد مذهبی (و شاید هم غیر مذهبی! ) کرده اید!! فکر کنم بالاترین اگر بخواهد این روش را ادامه بدهد از این ببعد فقط پاتوق پورنوگراف ها و حزب اللهی ها بشود.

  80. Aria

    بالاترین عزیز. مخاطبان مذهبی شما هم میتوانند لینک بگذارند و نظرشان را بگویند . دلشان خواست توهین هم بکنند. برای از دست ندادن یک بخش از مخاطبین که نباید باقی رو خفه کرد. همیشه برای من سوال بوده که چرا پاسخ نقد به دین قهره (به هر دو معنی لغوی قهر) . به مذهب مجال جولان داده بشه ، هی دامنه اختیارش رو میخواد بیشتر کنه. وقتی یک چیزی توی مذهب مقدسه ، هر گونه نقدی بهش ، میشه توهین.
    تکلیف منی که عضو بالاترین نیستم و دلم میخواد لینک های زد مذهبی رو تو صفحه اول ببینم چیه ؟

  81. پناهنده

    من یک آئیست هستم، که کلا لینکهای نقد کننده ادیان رو پیگیری میکنم.
    با توهین مخالفم، اما این کار بالاترین بیشتر از هر توهینی به شعور من خواننده و اوی نویسنده میبینم، اگر خط مشی عوض شده، بفرمایید این سایت هیچ ربطی به آزادی بیان ندارد.
    شما دارید برای اینکه یه عده ناراحت نشن! صورت مسئله رو پاک میکنید.
    که هیچ کمکی نمیکند،نه به من بی دین که بار آگاهیم بالا میرفت (نه با توهین، بلکه با نقد) و نه اون کسیکه بهش برخورده میتونه خودش رو برای زندگی در یک جامعه آزاد سکولار آماده کنه.

    تنها راهشم اینه بفرمایید، این سایت آزادی بیان ندارد(حتی در یک مورد)
    بعد من خواننده تکلیف خودم رو بهتر میدونم. و اینجاست که بالاترین با از دست دادن خوانندگانش دیگه بالاترین نیست.
    توصیه میکنم به جای اینکار بیاین روی بالا بردن توان جامعه برای شنیدن نظر مخالف کار کنیم.

  82. پناهنده

    میدانید مشکل کجاست!!؟
    مشکل آنجاست که ادیان (اسلام بیشتر) همیشه گندی را در خود دارند که اگر من بی دین دست بر آن ببرم، دینداران از یک طرف تاب زشتی را ندارند و از طرف دیگر تاب توهین به دینشان که سراسر وجود انهاست!
    این تناقض باعث سر درگمی آنان میشود و در نتیجه واکنشهایی نشان میدهند یا میگویند به ما توهین شده!!
    در صورتیکه اولین توهین را همان دین به همه انسانها روا داشته…
    و چون در قبال مسائل حقیقی که حتی از کتب مقدسشان برچیده شده، جوابی ندارند مرا نفی میکنند.
    آگاهم که دین درجامعه ما رخنه کرده حتی اگر با برخی مسائلش موافق نباشیم، اما معتقدم باید از جایی برای احترام به یکدیگر شروع کرد.
    اگر عقیده ضدمذهب مرا نفی کنید، این احترام را از من سلب کرده اید.
    نه آقای بالاترین، نه خانم بالایار
    این رسم تمرین آزادی نیست.
    اینکه هنوز برخی از ما یاد نگرفتیم در قبال نظر مخالف جواب منطقی بدیم، یا با خونسردی از کنارش رد شیم، بدون تعصب و اینکه فکر کنیم اگه این دین نباشه میمیریم! اونجاست که میشه توقع داشت از زیر این جورو جهل سالم در بیایم.
    عاجزانه خواهش میکنم تجدید نظر کنید، البته اگر در پی زد و بندی این مسئله رخ نداده باشد.

  83. مهرداد

    من عضو بالاترین نیستم ولی از بینندگان دایمی این سایت هستم الان لینکی در بالاترین دیدم با عنوان » مبارزه با دول پرستی! » که در آن مذهب را به دول تشبیه کرده! اگر این توهین نیست پس چی است شما اعتقاد نداری خب چه ایرادی داره، ولی چرا به عقیده تعداد نه چندان کمی انسان توهین می کنید ، فرض کنید یک شخص با عقاید نسبتا مذهبی وارد بالاترین شود و چنین چیزی را ببیند چه برداشتی می کند آیا پیش خودش نمی گوید پس صدا و سیما راست میگه که مخالفین دولت و نظام یک عده ضد دین و هدفشان نابودی دین است می باشند ، نتیجه اینکه خواسته یا ناخواسته چنین لینکهایی آب به آسیاب آنهایی می ریزند که صبح تا شام وااسلاما سر می دهند و مخالفین را صرفا ضد دین می نامند ، این کار امثال این کاربر محترم بهترین تبلیغات برای این است که افراد مذهبی و حتی غیر مذهبی که پایبند به اخلاقیات هستند سایت محترم بالاترین را ببندند و سایتهایی چون والاترین را باز کنند .این را گفتم همینطوری محض اطلاع والا من نه مذهبی ام و نه در ایران هستم .

  84. پژمان

    همانطور که خودتان اشاره کردید متاسفانه تنوع عقیدتی در بالاترین تنوع عقیدتی در ایران را نمایندگی نمیکند. بالاترین در دست عده ای کاربر اکثرا خارج نشین و بی اطلاع از حساسیتها و اعتقادات مردم داخل کشور است. مطمئنا تصمیم شما، به جذب تعداد بیشتر کاربر از داخل کشور کمک خواهد کرد چراکه مخاطب مذهبی که با ورود به بالاترین با چندین لینک فحاشی به پیامبر و غیره مواجه میشود از خیر دیدن لینکهای سیاسی و اجتماعی میگذرد.

  85. مجتبی

    اقای sabzcommunity تو این بلاگ کجاش شما بیشتر بودید؟
    تعداد موافقان که بیشتره

    در ضمن من نمیفهمم کجای این قانون ایراد داره
    شما ها مگه فرهنگ ندارید؟ مگه خانواده درست حسابی ندارید؟ مگه اخلاق ندارید؟
    یعنی حتما باید فحش و ناسزا بدی تا خالی بشی؟
    دوست من از بی دینیت خوشت می ایه فقط از بی دینیت تعریف کن
    چه نیازی داری دین را فحش بدی؟
    تو خیابون من به خواهر و مادرت جلوی روی تو فحش بدم تو برام دست میزنی میگی دموکراسیه دیگه؟
    در ضمن شما خارج نشین ها که بدون دردسر میتونید عضو بالاترین بشید بدون دردسر میتونید کامنت بزارید مثبت منفی بدید
    و با اکثریت مذهبی داخل ایران که فیلتره و سخت میتونند کامنت گذاری و مثبت منفی بدن مقایسه نکن
    عاشورا تاسوعا بیا تک تک شهرهای ایران فقط ببین بالای 90 درصد رو ماشینشون سیاه کردن تسلیت نوشتن
    اصلا فرض کن تو دنیا فقط من مسلمون هستم همه شما ها بی دین
    ایا به خودت حق میدی به عقیده من توهین کنی؟

    • sabzcommunity

      اولا من تو ایرانم. دوما خالی نبند. ریاضیاتت ضعیفه ظاهرا. ۹۰ درصد؟! اصلا اینگار تو دین شما دروغ گفتن برای رسیدن به اهدافتون جایزه. ۹۰ درصدتم مثل ۶۳ درصدتونه. بعدشم ما به کسی فحش نمی دیم. یعنی من به شخصه فحش ندادم. اما موضوع اینه که اگر من بگم محمد با بچه ۹ ساله خوابیده پس بچه بازه، برای تو و امثال تو فحش محسوب میشه. من خودم با فحش مخالفم اما باز هم جلوی کسی رو نمی تونم بگیرم به زور که در یک رسانه ای که ادعای بی طرفی می کنه فحش نده. خوب اگر واقعا موافقان این طرح از مخالفانش بیشتر هستن، چرا لینکهای ضد مذهب میان صفحه اول؟!
      بعدشم چرا مغلطه می کنی؟ مگه کسی به شما ها فحش خواهر مادر داده؟ واقعا اگر کسی به یه نفر که ۱۴۰۰ سال پیش زندگی می کرده فحش بده مثل فحش خواهر مادره به شما؟!

  86. بابك

    «عاشورا تاسوعا بیا تک تک شهرهای ایران فقط ببین بالای 90 درصد رو ماشینشون سیاه کردن تسلیت نوشتن»
    اين كه دليل دينداري 90 درصد مردم نميشه. اولا 90 درصد نيست و كمتر 10 در صد ميگي نه اين محرم از هر 10 تا ماشين بشمر ببين چند تا شون سياه كردند.
    دوم اينكه داستان محرم يه نوع سرگرمي چون اتفا قا اغلب اوناي كه ماشين شون سياه ميكنند اصلا نماز نمي خونند بعد از عذاداري هم به محفل هاي عرق خوري و مواد .. مشرف ميشوند.
    نكته ديگه خواهر و مادر آزار به كسي نمي رسونه كه به آن توهين شود ولي مذهب دستآويزي است براي گشت ارشاد كه به ناموس مردم توهين كنه،كه عده اي كوچك ثروت هاي و منابع گروهي بسيار بزرگتر را بالا بكشن ،كسي را بجرم ملحد ، مرتد ، كافر، مفسد في الآرض به قتل برسانند يا به اسم اسير به آن تجاوز كنند و كسي خود را قيم مردم حساب كند.
    پس مغلطه نكن دوست عزيز

  87. بامداد

    به نظر من طبیعی و درست این هست که بگذاریم خود کاربران انتخاب کنند چه لینکی توهین آمیز است و کدام یک توهین آمیز نیست اما متاسفانه فکر می کنم بعضی ها جنبه ی آزادی و دموکراسی را ندارند و دوست دارند از این امکان سود استفاده کنند … مثلا اینکه زیر عکس خرس قطبی بنویسیم پیامبر یا عایشه، این چه نقدی است به دین؟ و آیا توهین نیست؟ آیا باعث روشنگری می شود؟ جدا چه فایده دارد جز اینکه یک عده دور هم بشینند و بخندند ؟
    اگر کاربران خود شعور داشته باشند باید خودشان در برابر این لینک ها بایستند و اجازه ندهند که این نوع مطالب به صفحه های اول سایت بیایند … با این حال این طرح بالاترین را به مدت یک ماه می توان آزمایش کردو نتایج آن را دید.

  88. باذان مرزبان

    سلام
    کاملا با این کارتان موافقم.
    اگر قرار است تفکری نقد شود ، عاقلانه و بدون توهین نقد شود.
    من از مدت ها بود که مطالب بالاترین را دنبال می کردم اما چند ماهی بود که به خاطر جو بالاترین دیگر به بالاترین سر نمی زدم . دلیلش هم لینک های حاوی توهین های رکیک بود. این جو با این شدت همین چند ماهه بوجود آمده و قبل از ان ابدا وجود نداشت . نمی گویم توهین قبلا نبود ، اما بسیار کم بود اما الان انگار بالاترین شده زندیق دات کام دوم . در هر صورت با این تصمیمتان بسیاری از خوانندگانتان را برگرداندید. همین الان توی بروزرم تایپ کردم بالاترین.کام تا دوباره مطالب بالاترین را بخوانم.البته یک مسئله هنوز هم در بالاترین وجود دارد که امیدوارم این نیز حل شود : باندهایی که به لینک های خاصی مثبت یا منفی می دهند.
    به امید روزی که بعضی ها فرق توهین با نقد را بفهمند.

  89. Naiem

    This is obviously a wrong decision. Just add a MODERATE ONLY flag for people who are interested to see moderate content.
    If someone is in MODERATE ONLY mode, he won’t see any type of extreme content related to sex, religion, race, etc.

  90. مجتبی

    حدسم درست بود
    بهم برچسب طرفداری از حکومت زدید
    یعنی تو ایران ادم مسلمونی وجود نداره طرفدار جنبش سبز باشه؟
    شما بی دین ها فقط طرفدار جنبش سبز هستید؟
    باز هم میگویم امثال شما ها بعد از اینکه جنبش سبز پیروز شد قدرت اینکه به قدرت برسید و ندارید
    یعنی امثال ماها نمیزاریم
    ما ندا ها و سهراب ها ندادیم که شما بی دین ها ما مذهبی ها رو حذف کنید
    ایرانی میسازیم که همه حق برابر داشته باشند
    دین از سیاست جدا بشه
    نه اینکه دین و مذهب و حذف کنیم

    ماها هم میتونیم به شما بی دین ها بگیم بی وجدانها
    چون تنها چیزی که شما ها رو از جنایت باز میداره پلیسه نه وجدانتون

    توهین کردن به یه چیزی و تمسخر کردن به یه چیزی خیلی راحته
    10000 تا منبع هم میشه درست کرد که مثلا حرفتون و ثابت کرد

    شماها اگه میتونستید کاری کنید تو همین 30 سال میکردید
    از جنبش مردمی سو استفاده نمیکردید افکار خودتون و پیاده کنید

    • پناهنده

      نه عزیز، این برچسب زدن در هیچ نوعی درست نیست !!!

      اما توروخدا آمار میدی، درست بده، خب منم تو ایران زندگی مکینم!!!

      من به عنوان یه سکولار، تاب شنیدن حرف مخالف رو دارم و تا جایی که بتونم بدون مخدوش کردن طرف مقابل، از خودم طرفداری میکنم.

      اما باید به حال مردم سرزمینی دل سوزاند که تاب شنیدن حرف مخالف را حتی در یک محیط مجازی ندارند !!!

  91. بازتاب: اندر حکایات یک مغلطه ی گروهی! « شاگردک
  92. فرزاد

    این تصمیم بسیار تاسف بار هست
    ه لینکی باید با خرد جمعی حذف بشود و نه نظر و عقیده عده ای معدود
    این عمل بالاترین توهین به شعور کاربران هست

  93. نیما

    قویا مخالفم و معتقدم یک لینک زمانی توهین آمیز تلقی میشود که برایند آرا رای به حذف آن بدهند. اگر میگویید که بالاترین از جمائتی تشکیل شده که همه اصرار به توهین به دین دارند پس حتما خود شما مدیران بالاترین به دستچین بودن اعضا اعتقاد دارید و فکر میکنید درهای بالاترین به روی همه باز نیست.

  94. یک کاربر بالاترین(بارباپاپا)

    نام یوزر من بارباپاپا است
    http://balatarin.com/users/barbapapa021
    یکی از کاربران بالاترین هستم و در نقد دین چند لینکی گذاشته ام اما هرگز لینکی که به دین توهین کند نگذاشتم به لینکهای این مدلی هم کاری ندارم اما اینکه بالاترین یک دفعه برای خودش حق وتو قائل میشود خیلی زشت است و برای امثال من که سعی در رعایت قانون و همزیستی در کنار مخالف را داشتیم خیلی ناراحت کننده است
    من به خاطر محیط متفاوت بالاترین به اینجاعلاقه مند بودم اما این محیط دارد میشود مثل جامعه پر از زورگویی
    من از زورگویی متنفرم حتی اگر از کسی که به او زور میگویند بدم بیاید چون من با خود عمل زورگویی مشکل دارم
    الان بالاترین با این قانون من درآوردی جدید دارد زورگویی میکند من دوست ندارم که به کسی زور گفته شود و بالاترین نباید خودش را بزرگتر و باشعورتر از کاربران بداند
    به خاطر همین فعلا در بالاترین فعالیت نمیکنم تا وقتی حس کنم دوباره دموکراسی حاکم است و زورگویی درکار نیست
    میدانم بالاترین انقدر بزرگ است که امثال من برایش فراوان است اما این را هم میدانم که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.
    به امید یه هوای تازه تر

  95. مجتبی

    جناب یک کاربر بالاترین(بارباپاپا) بالاترین میگه توهین ممنوعه
    نقد ازاده
    لینک های شما میتونند در صفحه اول بالاترین بیایند

    • یک کاربر بالاترین(بارباپاپا)

      جناب مجتبی خودم میدونم لینک های من میتونه بالا بیاد مشکل من زورگویی بالاترینه اگر بالاترین میگفت هر لینکی مذهب رو توجیه کنه و تبلیغ ادیان باشه از این به بعد نمیتونه بیاد درصفحه ی اول بازم من همین عکس العمل رو نشون میدادم چون نقض آزادی بیان هست
      برای مثال شما که اینجور داری از این زورگویی دفاع میکنی چه تضمینی وجود داره که فردا بالاترین به این نتیجه نرسه که دین توهین به شعور انسان هاست و از این به بعد هر لینک مذهبی به صفحه ی اول نمیاد
      وقتی شما از این نقض آزادی بیان فقط به صرف اینکه خوشایندت هست دفاع میکنی فردا دامن گیر خودت هم خواهد شد،مثل انقلاب 57 که مردم شاه رو برداشتن ولی وقتی دیدند خمینی هم با مخالفان به بدترین شکل رفتار میکند چون از مخالفان دل خوشی نداشتند ندیده گرفتند و اعتراضی به خمینی نکردند تا اینکه امروز اون نادیده گرفتن ظلم یقه خودشون رو هم گرفت.
      شما هم مطمئن باش الان که داری از این زورگویی بالاترین دفاع میکنی روزی دامن خودت رو هم خواهد گرفت و اونروز این کامنت من کوچکترین رو یاد خودت بیاور.
      مشکل کشور ما همیشه و همیشه دیکتاتوری و عدم توجه به حقوق انسانهاست،اگر روزی یاد بگیریم که هر انسانی فقط به خاطر انسان بودنش داری حقوق یکسان با ماست آن روز ایران بهتری خواهیم داشت.

    • Siavash

      دوست گرامی بارباپاپا
      اینجا فقط سعی میشود که کمی فضای باز و عادلانه ایجاد شود نمیدونم شما مشکلات رو نمیبینید یا نمیخواهید ببینید.. یک دلیل به یک کاربر دیندار بدهید که در بالاترین فعالیت کند. لینک دینی بفرستد هرچقدر باارزش و تحقیقی باشد و بدون هیچگونه توهین، امتیاز کافی برای داغ شدن نمی آورد که هیچ باند ضد مذهبیها منفی هم میدهند و زشت ترین کامنتها را هم میگذارند. میخواهد در بخش کامنتها پاسخ بدهد پاسخش منفی باران میشود و کامنتش حذف میشود.(من به یاد دارم که پاسخ های مفصل و طولانی فقط با استناد به منایع موثق تاریخی دادم که کم هم طول نکشید ولی همه کامنتها منفی باران و حذف شدند) تنها کاری که میتواند بکند این است که بدلیل فضای دیکتاتوری حاکم وارد این مقولات نشود که باز هم در صفحه اول باید این لینکهای توهین آمیز را ببیند.
      شما تمام این زورگوییها و بی عدالتیها را ندیدید حالا که چند لینک توهین آمیز و کاملآ بی ارزش فقط از صفحه اول برداشته میشه فریاد دادخواهیتون در اومده؟؟
      فعلآ فضای بالاترین فضای زورگویی و فحاشی ضد مذهبی ها هست که هیچ تحمل مخالف را ندارند

    • یک کاربر بالاترین(بارباپاپا)

      دوست گرامی سیاوش
      شما چرا میگید من مشکلات رو نمیبینم
      این شما هستین که فضای آزاد رو مشکلات میبینید
      برای مثال شما اگر در جامعه دلتون خواسته باشه یه مغازه دو نبش در میدون ونک اجاره کنید و در اون مغازه سی دی قران و تولیدات مذهبی بفروشید فکر میکنید میتونید اجاره ی مغازتون رو هم دربیارید؟چون اون چیزی شما میفروشید به اندازه کافی خریدار نداره این مشکل از جنس شماست نه از جامعه.

      من میدونم در جامعه ی بالاترین لینک های مذهبی به ندرت داغ میشوند ولی این به این دلیل است که کاربران علاقه ای به این مسائل ندارند و با زور و اجبار چه فایده ای دارد؟
      مثلا الان که در صفحه ی اول چند لینک مذهبی وجود دارد چند کلیک خورده است؟
      به هر حال شما باید ببینید که مشکل از عرضه و تقاضا است و با زورگویی مشکلی حل نخواهد شد.
      بهترین راه این است که لینک های توهین آمیز با منفی کاربران حذف شوند(یعنی دموکراسی)نه با دستور شخصی بالاترین(یعنی دیکتاتوری)

    • سعید

      در هر جامعه ای ، مقداری زور و باید و نباید هایی وجود دارد که نمی شود آن را دیکتاتوری تعریف کرد. دیکتاتوری مجموعه ای از حالات و کردار یک سیاستمدار است که جامعه ای را به طور کل به رنگ و سمت و سوی خویش و با زور اسلحه گرم و سرد در می آورد. این دیکتاتوری نیست که شما تعریف می کنید. دیکتاتوری اتفاقا معمولا از دموکراسی به رنگ دموکراسی شما ایجاد می شود آنجا که شخصی جسور و دروغگو و توهین گر دل اکثر مردم را در انتخابات 84 بدست می آورد و این در حالیست که با توهین هایش عده ی کثیری را زیر سوال می برد و همه در نقد حرف زدن او می نویسند . حالا اگر کسی آن نقد ها را سانسور کند می شود دیکتاتور نه اینکه توهین ها را سانسور کند و بشود دیکتاتور . لپ کلام این که توهین را کاربرانی حذف می کنند که قشر تحصیلکرده و با فرهنگ جامعه باشند این در حالیست که به دلیل فضای انقلابی و جو گیرانه پس از انتخابات 88 دیگر ، قشر بالاترین را یک عده ی با تمایلات خاص تشکیل نمی دهند و نظرات متفاوت و نیز نفوذی ها فراوانند. در چنین فضای بی ادبانه ای بالاترین ملعبه و مضحکه ی عده ایست که قبلا نبودند و حالا با هدف مشخص پا به عرصه گذاردند. آنها بدون ترس از شناسایی شدن حتی در گاهی موارد جامعه را به بازی گرفته و لینک های تمسخر آمیز را به بهانه ی دموکراسی می گذارند . دیکتاتوری آنجاست که عده ای برای تمسخر و از روی حرص ، با سلاح منفی دادن ، یک نظر را حذف می کنند ، این در حالیست که در بالاترین حذف و منفی به نظری که توهین باشد درست است اما اگر دیدید الکی به کسی منفی می دهند حتی اگر با آن مخالفید باید کمکش کنید. این هیچ گاه در بالاترین رعایت نمی شود. به هر حال در جامعه ای که همه هویتی دروغ دارند ، چطور می توان انتظار داشت که خود کاربران ، منفی عقیدتی ندهند ؟ و یا اگر شخصی با منطق ، از نظریه ای که شما مخالف آنید دفاع کرد حذف نشود ؟

      وقتی مسئولیتی نباشد انتظار مقایسه ی این جامعه ی مجازی با جامعه ی حقیقی که همه شناسنامه دارند و اعمالشان بار حقوقی دارد انتظار بیهوده ایست.

    • یک کاربر بالاترین(بارباپاپا)

      کسی که با نام سعید کامنت گذاشتی
      به جای آسمون به ریسمون بافتن کمی مطالعه کن،دموکراسی یعنی نظر جمع و دیکتاتوری یعنی اعمال نظر شخصی به همین سادگی و واضحی و خیلی جالبه که بدیهی ترین چیزها رو هم باید برای امثال شما توضیح داد.
      برو مرام نامه بالاترین رو هم یه نگاهی بهش بکن که نوشته:»با عضویت در بالاترین شما تبدیل به یکی از هزارن مدیر این سایت می‌شوید و می‌توانید محتوای سایت را با رأی خود کنترل کنید.»
      و من و تو نه به عنوان مدیر بلکه به عنوان یک کاربر هم به بازی گرفته نمیشیم و تو فکر کن روزی بالاترین بگه دین یعنی توهین به شعور دیگران و اون زمان من مثل همین الان کار در بالاترین رو تعطیل میکنم ولی امثال تو که الان چون دیکتاتوری به نفعتون هست ازش دفاع میکنید اون موقع قیافه تون دیدنی خواهد شد.

  96. نیما

    جناب مجتبی که میگوییددر بالاترین توهین ممنوعه اما نقد ازاده و لینک های انتقادی میتونن در صفحه اول بالاترین بیایند، از یک نکته مهم غافل هستی و اون حد و حریم هست و هر کسی میتونه به میل خودش تفسیری داشته باشه.مثال ملموسش همین جمهوری اسلامیه که منتقدین رو مرتد میخونه.
    از این به بعد هر بالایاری میتونه صرفا بنا به تعریف شخصی و اعتقادش این موضوع رو تفسیر بکنه. راه حل فقط رجوع به خرد جمعی است.

  97. نیما

    به نظر بنده یه نظر سنجی به مدت یک هفته بزارین تو سایتتون که همه (و نه تنها کاربران عضو بالاترین ) بتونن تو اون نظر سنجی شرکت کنند . این طوری بهتر میشه نظرات رو به دست اورد چون خیلی ها نمی تونن عضویت بالاترین رو به دست بیارن ولی روزانه به این سایت سر می زنن و نسبت به اون حق دارن . هر چند به احتمال زیاد نتیجه این نظر سنجی حذف لینک های توهین آمیز به مذهب خواهد بود .
    درباره نظر اون دوستمون ایجاد یه بخش جدا به نظر من کار خوبی نیست . چرا که نهایتا در بالاترین سه چهار نفر بیشتر نیستند که به مذهب سایرین توهین می کنند ( و بقیه نقد دین است ) و حال اگر برای این چند نفر بخش جداگانه ایجاد شود به نوعی تبلیغ ایشان است . ولی می توان یک آیکن مثل راسیکل بین (با عرض پوزش :سطل آشغال . منظور توهین آمیز ندارم ) در گوشه ای از بالاترین ایجاد کرد و تمام لینک های مخالف با قوانین بالاترین ( شامل لینک های نژاد پرستانه ، توهین به ملیت خاص ، پورن ، توهین به ادیان ) را فرستاد اون جا . هر کسی خواست این لینک ها رو ببینه رو این آیکون رایسیکل بین کلیک کنه و اونا رو مشاهده8 کنه /

  98. بازتاب: مدیران بالاترین و شعور مخاطب! « شبنامه
  99. مرتضی

    مشكل بالاترين اين هست كه عين دولت جمهوری اسلامی می‌خواهد يك طرف دعوا رو راضی كند و اينكار دخالت در دمكراسی است. بالاترين عزيز اگر قاضی قضاوت رو ول كنه و طرف يكی رو بگيره، خودتان بگوييد چه خواهد شد.
    رای برای همين هست كه كل مردم تصميم بگيرن كه آيا ازدواج با دختر 7 ساله توهين به اسلام است يا توهين به انسانيت و معصوميت اون دختربچه. مگه همين الان قانون مدنی جمهوری اسلامی اجازه ازدواج رسمی با پايين‌تر از 18 سال رو می‌ده. پس طبق قانون بالاترين همين كار هم دهن‌كجی به اسلام و توهين به دين هست.
    بالاترين عزيز وظيفه مهم شما نظارت بر سلامت رای‌ها، نبودن باندبازی و يا تصرف چندين اكانت و موارد مشابه هست. وگرنه دخالت بيشتر يعنی شما هم هوس كرده‌ايد كه شورای نگهبان مجازی شويد.

  100. تهران آنلاین

    ای یه شوخیه آره؟ اگه شوخی نیست خیلی فاجعه است. آزادی بیان بای بای

  101. VvV

    تجددید نظر کنید همین اعضا سایت شمارو بالا آوردن همین اعضام به راحتی زمینت می زنن و چیزی جز متروکه ای برات باقی نمی مونه
    مرگ بر جواد والاترینی

  102. اکبر

    طرح خوبیست و مورد حمایت خیلی‌ها که حرفشان در بالاترین به جایی نمیرسد
    عده‌ای با باند بازی هر لینکی را که می‌خواهند چنان به سرعت به داغ تبدیل می‌کنند که مخ آدم سوت می‌کشد.
    همه هیاهوی بپا شده هم بطور خیلی مشخص کار همین عده است.
    کارتان عالیست و حرف هم ندارد.

    نقد با توهین دو مقوله جداست، دین را نقد کنند افراد هم نظرشان را می‌دهند ولی توهین واقعاً عین بی منطقی است و کافیست به یکی از این لینک‌ها رای منفی بدهی تا همگروهی‌هایشان هزارتا حرف بارتان کنند و یل لینک‌هایتان را به باد منفی بگیرند.

    بارها شاهد بودم که در یاهو پی‌ام هایی با این مضمون و لینک مورد نظر برایم می‌آید:
    منفی-توهین آمیز فوری و یا امثالهم

  103. Reza

    دوستان لطفا یه پیشنهاد به بالاترین بدید برای دسته بندی لینکها با توجه به موضوعات , به این ترتیب که هر کس به موضوع ورزشی یا سیاسی یا اقتصادی یا … علاقه داره با کلیک بر روی موضوع مورد نظر , لینکهای داغ شده بخش مورد نظر به ترتیب زمان نمایش داده شوند تا هم یه نظمی باشه هم اینکه در وقت صرفه جویی شود.

  104. babakcebu

    a huge load of crap in the balatarin note is visible in the first reason:who said that iran’s today society is religious?that’s ignorant & shows the writer has no idea about iranian2nd 3rd 4th 5th generation people. a goat could put up a better reason.

  105. ali

    با سلام خدمت بالاترین مسئول بالاترین کلام من راجع به لینکهای پورن یا مستهجن نیست ولی منظور از توهین چیست؟چرا مسلمانان دو آتیشه هر چه خواستند بنویسند وبگویند وکسی نیست بگوید توهین ولی اگر کسی پیدا شد وبا خرافه گوئی عده ای مبارزه کرد همه داد بر می آرند که توهین شده ؟اصلا معیار توهین چیست ومقدسین چه کسانی هستند؟چه کسی گفته هر چه مسلمانی می گوید مقد س است؟مگر قرار است من چیزی بگویم خودم هم مقدسش کنم؟
    اگر فضای سانسور می خواهید درست کنید که هیچ ولی اگر به آزاد اندیشی و عقاید آزاد احترام میگذارید مسئله چیز دیگری است

  106. farhad

    jalebeh ke balatarin fekr kardeh tohin lazemeh azadie baianeh.nakheir aghaye balatarin in tor nist tohin gheire akhlaghie vali tashkhise tohin ba khanandast na ba shoma keh ghodrate hazfe mataleb ro ba saligheh khodet dary.lotfan be ghodrate tashkhise khanandeganet ehteram begzar va entekhab ro be khodeshoon bespar. shoma lazem nist baraye mardom tasmim begiri keh chi bekhoonand va chi nakhoonand.
    in karie keh jomhoorie eslami anjam mideh.

  107. مهرانی

    بالاترین باید میدانست که این کار را یک شبه نمیتوان انجام داد. آن هم بدون مقدمه و بدون هیچ اطلاع قبلی. کاربران زیادی در بالاترین هستن که به گونه ای حق اظهار نظر دارند. بالاترین یک شب تصمیم میگیرد آن هم بدون در نظر گرفتن حقوق کاربران.
    من با این نظر مخالفم

  108. محسن

    با برخورد حذفی موافق نیستم. به جای اینکار شاید بهتر بود بخش مذهب به بخشهای بالاترین اضافه می شد تا لینکهای مذهبی هم سهمی در صفحه اول بالاترین داشته باشند. به طریق فعلی احتیاج به نظارت دایم برای حذف لینکها به صورت دستی وجود دارد.

  109. علی

    ابن نوشته نشان از آشفتگی فکری مسئولان بالاترین و عدم درک آنان از اهمیت آزادی بیان بعنوان یک ضرورت در مدیریت دمکراتیک چنین سایتی دارد.

    دست اند کاران و صاحبان این سایت بارها از قوانین بالاترین در حمایت از جناح اصلاح طلبان مذهبی استفاده ابزاری نموده اند. اینبار و در مورد ساننسور لینک های منتقد به مذهب یک قدم بزرگ فراتر گذاشته و با نفی قوانین بالاترین ، محدود بود ن ظرفیت خود را در اداره سایت بر اساس معیارهای دمکراتیک به نمایش گذارده اند.

  110. نورآزادی

    دوستان بالاترینی…اینبار رو که به مذهبی ها کولی دادید از فردا باید به همه کولی بدید…وقتی اینقدر راحت جلوی مذهبی ها سر فرود آوردید از فردا باید جواب پان ترکها رو هم بدید،باید به استقلالیها و پرسپولیسی ها هم باج بدید…باید به جنبش سبزی ها هم باج بدید…باید به مخالفان جنبش سبز هم باج بدید…باید به طرفداران نیک آهنگ هم باج بدید…باید به همه باج بدید…با این کارتون بکارت بالاترین رو شکستید…الان همه انتظار دارند که شما بالاترین رو به خواست دل اونها تغییر بدید…من با توهین مخالفم ولی این کاری که شما کردید راه جلوگیری از توهین نبود رفقا…زت زیاد… به زودی شما هم میشوید یکوالاترین و یا اگر خیلی خوشبین باشیم دنباله

    • فرناز

      خیلی «ضایع» بود که در جهت تخطئه و لوث نمودن تصمیم بالاترین هستید تا با دادن نظر با شناسه «اسلام» و در دفاع از حکومت «نا اسلامی» ایران، بگویید که اسلام گراها همه از قماش انحصار طلب و سانسورگری به مانند شما هستند! رو این دام بر مرغ دگر نه «مخالف اسلام»!

  111. دوباره بالاترینی

    سلام
    کار خیلی خوبی کردید ولی این را باید حداقل برای یکسال ادامه دهید
    من و چندین نفر از دوستانم دوباره بازدید کنند بالاترین شدیم
    خیلی ممنون

  112. hasan

    بالای بالاترین،
    بنده نمی دانم شما این که توهین در جامعه آزاد، آزاد است را از کجا آورده اید! ما همیشه از کودکی یاد گرفتیم که در آزادی غربی، هر کس می تواند در چهار دیواری خود آزاد باشد ولی اگر صدای موزیک به خانه همسایه رسید، از آزادی فراتر رفته، به عبارتی آزادی تا جایی مجاز است که مخل آزادی دیگران نباشد. شما نمی توانید ماشین خود را به بهانه آزادی وسط خیابان پارک کنید، شما نمی توانید به بهانه آزادی بدون هیچ لباسی در خیابان ظاهر شوید، حتی شما نمی توانید بدون لباس رسمی (کت، شلوار و کراوات) در برخی میهمانی ها شرکت کنید و هیچ یک از اینها هم نفی آزادی نیست بلکه قوام دهنده و تامین کننده آزادی دیگران است.
    در مورد مذهب هم هیچ کس مخالف نقد، آن هم نقد سنگین و علمی نیست، ولی توهین سلاح ناتوانان است و پاسخی در حد خود طلب می کند، وقتی کسی با الفاظ زشت مقدسات مذهبی را تحقیر کرد، می توان گفت بعید است که شنونده بحث علمی باشد، چرا که اگر بود، توهین نمی کرد. از این گذشته فایده توهین چیست؟ آیا آزردن دیگران سودمند است؟ آیا می خواهیم دلمان خنک شود؟ آیا می خواهیم انتقام بگیریم؟ در کوچه و خیابان وقتی شما ببنید کسی به دیگری توهین می کند، آیا او را شخصی با سواد و دانشگاهی فرض می کنید؟ آیا سعی نمی کنید اگر همسر و فرزند همراه شما باشد، آنها را سریع از محیط دور کنید تا کلمات زشت را نشنوند؟ من بسیار تعجب می کنم که بالاترین توهین را هم مساوی آزادی بیان گرفته است! مگر الگوی شما کجاست؟

    • فرناز

      با شما هم اندیشه ام.
      توهین در جوامع پیشرفته غربی هم حتی بار حقوقی و جزایی دارد.
      و در «سوگند نامه» شهروندی بسیاری از کشورها نظیر کشور متبوع من، کانادا، توهین و تحقیر ادیان، مذاهب و اقوام و نژادها، نکوهیده و نیز «جرم» تلقی می شود.

      زیبنده تر آنکه دوستان بی دین یا ضد دین از خود قوانین «خیالی» و بی انطباق با نمونه خارجی در محیط زندگی واقعی ساطع نکنند! 🙂

  113. azee

    نظر کاربرگرامی (بامداد)بسیار درخور تامل است:بله به نظر من باید حرمت حیوانات زبان بسته را هم نگه داشت و رفتاری انسانی و شایسته با حیوانات داشت؛ اگر می خواهیم شخص گاو پرست را متوجه اشتباه خود کنیم راهش توهین و فحاشی به او و مواردی که برای او مقدس است نیست . به نظر من حتا حضرت ابراهیم هم با شکستن بت ها به کسانی که آن بت ها را می پرستیدند توهین کرد او می بایست به طرق علمی و منطقی به آنها ثابت می کرد که بت هایشان قابل پرستش نیستند نه اینکه به آن شکل یک شبه همه ی آنها را پنهانی ویران کند … البته نکته ای که در مورد ابراهیم وجود دارد این است که او این توهین و جسارت به بت ها را آشکارا انجام نداد بلکه در نهان این کار را کرد و سپس از بت پرستان سوال کرد که اگر بت هایتان قدرت داشتند پس چرا خودشان را نجات ندادندو از خود دفاع نکردند.

  114. حسين

    خوب معلوم است توهين براي كافران معني ومفهومي ندارد به هر كسي وچيزي فحش ميدهند چون اصلا به چيزي اعتقاد ندارند

  115. farhangm

    به عنوان فردي كه در ميان دوستان مذهبي بي دين و در ميان دوستان غيرمذهبي شخصي
    مذهبي به شمار ميروم از تصميم اخير شما خشنود بودم ولي افسوس خوردم كه ديدم گفته ايد:
    در یک جامعه آزاد، توهین به هر عقیده و نظری از جمله ادیان جز مهم اصل آزادی بیان است.

    آيا واقعا در جوامع آزاد،‌ آزادي فاقد مسئوليت و حد و حدودي است؟ يا صرفا جوابيه فوق براي نگهداشتن كاربراني است كه از توهين به مذهب لذت ميبرند و متاسفانه بخش عمده اي از كاربران شما را تشكيل ميدهند؟

    ممكن است بگوييد اين اصل مهم آزادي بيان را از كدام كتاب معتبري استخراج كرده ايد؟ اگر به چنين اصلي اعتقاد داريد چرا توهين به افراد را در مرامنامه بالاترين مذموم شمرده ايد؟ دم خروس را باور كنيم يا ….؟

    كاش ميفهميديم كه نقد و توهين با هم تفاوت بسيار دارند و اولي سازنده است ولي دومي تخريب كننده.

    به عنوان يك سايت اجتماعي كه اعتبارش كاربران آن است به شما حق ميدهم كه براي رضايت اكثر كاربران خود توهين به مذهب را مجاز بدانيد ولي اينكه آنرا از اصول آزادي بيان بدانيد برايم مايوس كننده است.

    • فرناز

      کاش دوستان مسئول بالاترین، یک نمونه خارج از وهم و مجاز، از چنین دست «جوامع آزاد» (پذیرش توهین به عنوان اصل آزادی بیان! ! !) را برای حجیت و منقن کردن کلامشان، مثال آوری کنند!!

  116. مهدا

    بسیار طرح خوبی است امیدوارم ادامه یابد. بالاترین این روزها به گند کشیده شده بود از این تندروی های نادان ها

    • مهدی بلوانژاد

      تندروی نادانها
      ؟
      یا کوته فکری امثال شما
      ؟
      مدیر بالاترین هم هروقت احساس کمبود سرشناسی میکند غوغایی به راه میندازه تا دوباره اسمش بر سر زبونها بیافته

  117. sami56

    من به سهم خودم از کسانی که این تصمیم را گرفته اند تشکر میکنم،خود من از کسانی بوده ام که با وجود فیلترینگ هر روز با صبر نا تمام برای خواندن بالاترین وقت میگذشتم،به خارج از کشور که آمدم دیدم بسیاری از ham وطنان از واقعییت های ایران بیخبرند،در واقع از رویداد ها و کنش ها و واکنش های درون ایران بی اطلاع هستند که در واقع میتوانند نباشند کما اینکه افراد محدودی دیدم که بسیار مطلع boodand.من به هیچ وجه آدم مذهبی یا دینداری نیستم اما همین قدر میفهمم که یک دیکتاتوری هم میتواند در یک جامعه مذهبی به وجود بیاید و هم میتواند از دل یک حاکمیت خدا ناباور.این را کمال سادگی و بلاهت میدانم که کسی بدون درک کافی از شرایط تاریخی و اجتمائی ایران دلیل وجود حکومت فاشیستی کنونی را مذهب گرا بودن مردم بداند.اصولا در بیشتر موارد دیکتاتوری از دل پوپولیسم بر میاید،به ایتالیا آلمان و بسیاری جاها مانند ایران خود نگاه کنیم،در بدو ظهور بسیار این دیکتاتور ها محبوب بوده اند،اما هر یک به طریقی و از راهی و به بهانه ای به دیکتاتوری روی آورده اند زیرا از اول هم در همین فکر بودند، پس مذهبی بودن مردم فی نفسه عامل دیکتاتوری نیست،کما اینکه در امریکا میبینیم مردم بسیار مذهبی هستند و قدم به قدم کلیسا میبینیم،هر یک شنبه بسیار بیشتر از آنچه در ایران مردم به مسجد میروند آنها به کلیسا میروند،در سویس هم همین گونه است.پس مذهب عامل بدبختی یا حکومت دیکتاتوری در ذات خود نیست.باید به شرایط تاریخی مانند همیشه در maraz هجوم بیگانه بودن،شرایط اجتمائی مانند نداشتن وحدت جامع بین همه اقوام در ایران،اینکه تقریبا هیچ وقت در ایران حکام از طبقه الیت نبوده اند،اینکه بورژوازی در ایران ،وابسته به کشاورزی سنتی وماورا altabie بوده است،با عنایت به اینکه دموکراسی همیشه از دل بورژوازی بیرون میاید،نگریست و ساده انگارانه مذهب را علت همه این چیزی که در ایران در جریان است ندانیم. بنده به شخصه عقیده دارم هیچ چیز و هیچ کس از نقد نباید مصون باشد،اما توهین به هیچ عقیده ای هم به نظرم پسندیده نیست،کاربرانی که که البته تعدادشان به زحمت به ۱۰۰ نفر هم میرسد در ماه های اخیر چپو راست لینک هائی مملو از فحش و چرندیات داغ میکردند،اما نام آنرا منطق و نقد میگذشتند.
    کاملا به خاطر دارم که کاربری که هفته ای چند بار از این لینکها داغ میکرد لینکی گذاشته بود مبنی بر اینکه چون فلان امام نتوانست از انفجار در مقبره اش جلوگیری کند پس گنبد آجری هم زیاد است برایش،کاملا مصر بود که بسیار مستدل و منطقی سخن میگوید.یا همیشه محمد را اول bahss بچه باز مینامد اما میگوید که نقد میکند و اهل خرد و دانش و استدلال است.جالب اینجاست که این فرد که گویا از صد متر آنورتر خانه اش خبر ندارد داغ شدن و رای آوردن چرندیات خود را آنهم به تعداد صد نفر را دلیل بر دانشمند بودن خود میداند و چه بسا که متوهم شود و در پی رسالت جهانی دین زدائی شود.با اینکه بالاترین در ذات خود سیاسی نیست اما با توجه به شرایط سانسور در ایران و پس از انتخابات، کاملا کارکرد سیاسی پیدا کرده بود،اما کاملا vazeh است که افراد زیادی در ایران و حتا خارج از ایران اگر بالاترین را باز کنند و هر روز فقط شاهد فحش نامه باشند،چه مذهبی باشند و چه نباشند مثل من،از آن رویگردان میشوند و دنبال منابع بهتری میروند،از اینجاست که عقیده دارم مطالب این افراد حذف نشود اما اگر کسی علاقه مند است با ارجاع به صفحه شخصی کاربران آنها را bekhaanad ،اما خوش حالم که بالاترین درک کرد و فهمید که به دلیل همین روی کرد ها اهمیت خود را از دست داده است و در پی ترمیم آن بر آمد،پاینده باشید و به امید ایران آزاد.

  118. مجتبي

    علت اصلي به قهقرا رفتن جنبش مشروطه، تقليل دادن مفاهيم اصلي مشروطيت به مفاهيمي بود كه در جامعه بسته آن روز زياد مخالفت برنيانگيزد. شما هم داريد همين بلا را بر سر مفهوم آزادي بيان مي‌آوريد. صريحا اظهار كردن ديدگاهتان در مورد آزادي بيان و پررنگ كردن آن نوشته هم هيچ اثري ندارد، چون عملا داريد كاري مخالف آزادي بيان انجام ميدهيد. همان مثل معروف دم خروس و قسم حضرت عباس.

  119. محمد

    من اصلا با این حرف شما موافق نیستم که: (( در یک جامعه آزاد، حق توهین!!! به هر عقیده و نظری از جمله ادیان جز مهم آزادی بیان است )).
    چه کسی چنین حرفی زده؟این یعنی یک جامعه ی پر از هرج و مرج،که هیچ چیز در آن دارای عزت و احترام نخواهد بود.
    بله…(( نقد!!! ادیان،یا هر چیز مقدس تر از دین،جز مهم آزادی بیان در یک جامعه آزاد است ))،اما توهین به دین هیچ وقت کار درستی نیست.چرا که خیلی ها دین رو مثل ناموس خود می دانند و توهین به دین برای آنها نوعی (( توهین به ناموسشان یا چیزی شبیه آن )) تلقی می شود.
    امیدوارم کمی از احساسات بکاهیم و منطق جایگزینش کنیم.

  120. مهدی

    خیلی ممنون حالا دهن خیلی از دولتیها هم بسته میشه ما برای آزادی ایران میخوایم بحث کنیم جای توهین و فحش چاله میدون نه وبسایتی مثل بالاترین خیلی از این افراد از طرف حکومت هستن و میخوان وب سایت شما رو آلوده کنن و به اهداف خودشون برسن. موفق و پیروز باشید.

  121. اشکان

    قابل توجه کمیتهِ امر به معروف و نهی از منکر و مشخص کننده گان مصادیق بارز توهین به ادیان در بالاترین

    آیا محتوی لینک زیر ، یک توهین به نزدیک به ٩٠ درصد مسلمانان دنیا نیست؟
    http://balatarin.com/permlink/2010/11/16/2259114
    وقتی حجت الاسلام دانشمند میگوید: عمر در ایران جنایت کرد، به علی نسبت ندهید، آیا به اعتقادات نزدیک به يک ميليارد و ٣٥٠ میلیون مسلمان سنی توهین نمیکند؟
    مسئولان محترم بالاترین، برای احترام به تصمیم اخیرتان در مورد لینکهای توهین آمیز، لطفا این لینک را هم از صفحه لینکهای داغ شده بردارید!!!!

  122. shahin

    نظر من را از دید یک کاربر داخل ایران (که فقط وقتی از ایران خارج می شود لاگین می کند) بخوانید. بسیاری از اعظای بالاترین امکان لاگین را در ایران به دلایل گوناگون (ترس از اتهام عضویت در سایت ضد انقلابی بالاترین(تبلیغ علیه نظام)، فیلترینگ، ….) ندارند و صفحه لینکهای داغ را از طریق فیدرها رسد می کنند. کاری که بسیاری از غیر عضو ها هم انجام می دهند. بنابراین امکان ورود لینکهایی با حال و هوای واقغی داخل کشور روز به روز دارد کم و کمتر می شود. از سویی صرفنظر از درستی یا غلطی سیاست جدید، اخلالگری ای که پس از آن توسط عده معدودی با گذاشتن لینگهای شدیدا مذهبی بوجود آمد، باعث شد تا بسیاری از کاربران و غیر کاربران داخل کشور، علاقه کمتری به پیگیری بالاترین داشته و حتی آن را از فیدر خود آنسابسکریپت گنند. کسی که با سابسگریپت گردن بالاترین روزانه حدود 500 لینک را نگاه می کند، انتطار دارد در پایان روز، حداقل یک نگاه کلی از مهمترین و جذاب ترین لینکها و اخبار وب بدست آورده باشد. قیافه این فرد را تجسم کنید که با اینترنت دایل آپ (واقعی 4-5 کیلو بایت!) به اینترنت متصل شده و بجای رصد تیتر لینکهای جالب وب، شاهد دعواهای حیدری نعمتی، لینکهای مذهبی دو آتشه و یا لینکهای توهین به مذهبش است. به گمانم بالاترین باید کم کم فکری هم به حال این عده کشی ها و یارگیری ها در بالاترین کند. باز تاکید می کنم که نظر من را به عنوان نظری بخوانید که به ندرت امکان راه یابی از داخل ایران را دارد. مگر وقتی که تصادفا خارج از ایران باشد.

  123. یوسف

    خیلی جالبه بالاترین اعلام کرده توهین کردن ممنوع یه عده بهشون برخورده ، احتمالاً این دوستان طلاع کافی از تعریف آزادی بیان ندارن ، بهشون پیشنهاد میکنم به جای این همه اعتراض یکم تو این زمینه مطالعه کنن.

    • فرناز

      وقت بر شما خوش.
      چنانچه تمیزی بین «نقد و «توهین و ادبیات چارواداری» قایل نیستید! : )

  124. بازتاب: قوانین جدید بالاترین برای حذف لینک های توهین آمیز به اسلام « آزادمرد
  125. arman

    دوستان بالاترین هم خانه ی من مذهبی و هم شمای بی دین است.خانه ی همه است.بیائید با عدم توهین به یکدیگر قدر هم دیگر را بدانیم.مگر یادمان رفته که طبق اصل حقوق بشر ادیان . عقاید محترم است پس چرا باید به همدیگر توهین کنیم ؟

  126. anahita

    این خلاف آزادی بیان است حرف اگر مفت باشد خریداری نخواهد داشت و آن قدر امتیاز منفی می گیرد تا حذف شود حرف حساب همیشه طرفدار دارد حرف بی منطق یا توهین کننده همیشه دشمنان و مخافان بسیار!
    بیاییم با امتیاز دهی لینک ها را حذف منیم نه با فکر فردی این کار سبب می شود که درک کنیم که حتی در بالاترین نیز آزادی بیان وجود ندارد و همین تفکر است که ما را به خاک سیاه نشانده

    • فرناز

      حرف شما زمانی صداق دارد گرامی، که نحوه عضو گیری و نیز موانع متعدد ورود به سایت و فیلترینگ در داخل شهرها و شهرساتان های متعدد ایران ملغا شوند! در آن صورت بالاترین نمایندگی «نزدیک» به حقی را می توانست داشته باشد و برآیند آرا نیز به نسبت نزدیک به طیف افکار عمومی و وجدان و قضای ایشان می بود!(که نیست!)

  127. یک عضو

    به عقیده من این قانون جدید در کوتاه مدت با تبلیغات مصنوعی ظاهرا به نفع سایت نشان داده خواهد شد اما در دراز مدت بالاترین را نابود خواهد کرد . می گویید این کار برای ان است که مذهبی های ایران جذب بالاترین شوند و من با صراحت جواب می دهم که 1-اگر قرار بود مذهبی ها ! به جذابیت سایتی بیفزایند اینهمه سایت مذهبی با بازتولید این افراد وجود دارد و نتیجه ان تا به امروز به کجا رسیده است ؟ اصلا چرا این را بگوییم این افراد سی و یکسال تمام برای خلاقیت و بروز ایده در ایران فرصت داشتند پس چرا امروز به جایی رسیده اند که خود داوطلبانه به جنبش ازادی خواهی که عملا با استاندارهای مذهبی 1400 سال قبل همخوانی ندارد پیوسته اند و خود را مخالف حکومتی می دانند که وارث بر حق همان باور هاست ؟2- اگر می خواهید با این کار افراد معروف را به سایت بیاورید باز با صراحت می گویم که انها به اینجا نخواهند امد چون اصولا افراد مذهبی معروف تنها به منافع خود فکر می کنند و همانطور که بارها در سایت کلمه نیز نظیر سایتهای دولتی از بالاترین به عنوان یک سایت صهیونیستی نام بردهشده انها هرگز جسارت حضور در اینجا را نخواهند داشت . البته امروز دو دسته از کار شما استقبال می کنند 1- افرادی که به دلیل ابتکار و خلاقیت افراد ازاد اندیش و لینکهای ارسالی انها هرگز قدرت و توانایی ابراز وجود در اینجا نداشتند 2- جمهوری اسلامی که با نفوذ اسلام و اسلامی کردن این سایت در قالب دشمنی در لباس دوست به تدریج زمینه حذف این سایت را نیز نظیر بسیاری سایتهای دیگر فراهم خواهد نمود . بگذارید بدون کوچکترین معذوریتی بگویم که این سیاست جدید درست مثل همان شعار هم غزه هم لبنانی است که در بین ازادی خواهان و خلاقان هیچ طرفداری نخواهد داشت و وای به حال سایتی که طرفدارانش افرادی باشند که در بین مردم واقعی طرفداری ندارند. به هر حال به عنوان یک فرد که به این سایت تعلق خاطر دارم امیدوارم در زمینه این قانون جدید تجدید نظر اساسی صورت گیرد چون به هر حال طرفداران دموکراسی سرانجام می توانند جای دیگری برای نوشتن و ابراز عقیده پیدا کنند اما سایتی که بدنام شد دیگر هرگز قادر به جذب مخاطب نخواهد بود

    • Siavash

      دوست گرامی
      1. مخالفان سرسخت خمینی و حکومت ضد اسلامی او از اول هم بین دینداران کم نبودند آنطور که شما تصور میکنید. فکر میکنید آنهمه مسلمان بیگناهی که برای رسیدن به قدرت کشت کس و کار نداشتند؟ خانواده و دوست نداشتند و آنها دیندار نبودند؟ از همون اول خمینی چهره خودش رو نشون داد و همه دیدند که او نه میخواهد به اسلام خدمت کند بلکه فقط به قدرت برسد. همچنین هم این حکومت نه تنها وارث اسلام نیست بلکه از هر لحاظ ضد اسلام عمل میکند و این رو افراد صاحبنظر و دلسوز دین در مقالات تحقیقی بیان کردند و تا امروز از سوی طرفداران حکومت پاسخی به آنها داده نشده. که البته نه سوادش رو دارند و نه اگر هم سوادش رو داشتند میتوانستند پاسخی بدهند.
      2. این دینستیران هستند که هر تریبون و رسانه ای را در دست دارند که پولش هم مستقیم و غیره مستقیم از نفت ایران میرسد.
      شما یک سایت اسلامی تابحال در اینترنت دیده اید که مال حکومت و اهداف حکومت نباشد؟ اگر دیده اید به ما هم معرفی کنید.

  128. وحید

    فکر می کنم حرف زدن و انتقاد کردن حق هر کسی هست؛ اما هیچ کس حق توهین نداره. توهین به افراد، اقوام، مذاهب و هر چیز دیگه ای درست نیست.

  129. farshad

    گتد زدی بالاترین ! راه حل شما برای اینکار حذف صورت مسئله بود. واقعا برای بالاترین متاسفم . متاسفم که میشینید اون بالا و به خودتون اجازه تصمیم گیری در مورد لینک دیگران و فیلتر شدن با نشدنش میدید ! و در حققت با این کار توهین به شعور کاربر میکنید.

    ++++++++++++++++++++++++++++

  130. gharibe ashna

    … دوستان ، اگر این جمله ی من به صورت 1 مطلب بود پر از منفی های بی دلیل و بی فکر میشد ، اما باید بگم ، ماه عسل تصمیمات جدید بالاترین، تفرقه بین بچه های جنبش هستش … اعصابم ریخته به هم ، از اینکه همه به جون هم افتادند. شاشیدم به هر چی مذهبه که داررره اتحادمون و از هم میگیره .

    • فرناز

      تحلیل ریشه ای و متقن و نمونه ادبیات(آزادی مورد نظر) یک ضد مذهب به غایت فهیم و محترم! : )

  131. gharibe ashna

    توجه کردید هر چی جوجه بسیجی و حروم خور هستش از این تصمیم خوشنود شده !! … مدیر از تو بعید بود.

    • shahin

      دوست من این طرز صحبت صحیح نیست. من از این تصمیم خوشحالم و جوجه بسیجی با حروم خور هم نیستم. مثل این است که من بگویم هرچه خود فروخته و نوکر اجنبی است مخالف تصمیم بالاترین است که البته صحیح نیست.

  132. basavad

    از این به بعد هر لینک مذهبی در بالاترین به اشتراک گذاشته بشه اگر من ببینم منفی توهین آمیز خواهم داد چرا که به شعور من توهین شده.

  133. آرشام

    شما با اینکارتون علاوه بر زیر سوال بردن حق غیر قابل انکار آزادی بیان دارید به خیلی از نوجوانان و جوانان ایران که از بچه گی زیر حجمه تبلیغات نظام و تفکر سنتی حاکم بر جامعه دچار یک نگاه مقدس گونه و غیر قابل نقد از دین شده اند ,خیانت می کنید! چون اونها حداقل به عنوان یک انسان حق دارن که از جریان آزاد اطلاعات و بسیاری از تحریفات و خرافاتی که یک عمر بهشون خوروندن آگاهی پیدا کنند…. این خیانت با توجه به این همه کابر و این قشر عظیم از جوانان ایران که به شما به عنوان یک جریان مطمئن اطلاع رسانی اعتماد کردند, بسیار عظیم و غیر قابل جبرانه… امیدوارم بعدا توان پاسخگویی در برابر این خیانت را داشته باشید…. آریایی باشید..

  134. پناهنده

    گویا حاج مهدی تصمیمشو گرفته… حالا به هر دلیلی، الله و علم!

    خواستم برای آخرین زوری که میتونم بزنم بگم،
    آره، روند خوبی میشه، بالامذهبیان که به دین سراسر توهینشون توهین میشد خوشحال میشن، بر میگردن، لینکهای جنبش سبزی میدن، رای میاره…170-180امتیاز…اخبار تکنولوژی و ورزش میاد… یعنی در ظاهر همه چی سر جاشه….
    تنها چیزیکه فرق میکنه، لینکهای مورد بحث هست!
    چون دیگه چیزی نداریم سرش بحث کنیم!
    فوقش یه عده طرفدار حاکمیت هم میان، بحث در مورد جمهوری اسلامی یا سکولار بودن جامعه میشه…. تا اینجام شاید زیاد دیده نشه مسئله….
    اما مستر یحیی نژاد، مطمئن باش دیگه جنب و جوش بالاترین مثل سابق نیست، شاید اصلا خودت خسته شدی و همینو میخوای !!!
    به هر حال سایت یه حالت فرسایشی براش ایجاد میشه.

  135. پناهنده

    نمیدونم حالا اون دلیل چیه که به همچین کاری دست زدی، راه رفتن روی لبه تیغ رو برگزیدی، آدم خنگی هم به نظر نمیاد باشی، اما چرا…!؟ بازم نمیدونم!!

    مسئله عمیقیست این دین که شما با چرخش انگشتتون، جهتشو دارین عوض میکنین!
    خلاصه انقدر یک دندگی خوب نیست، کساییکه میخوان از دینشون تعریف شه، 1000تا جا هست برای اینجور افراد.
    مشکل اینه دین چیز قابل عرضه ای نداره و اگر نقدی به طنز بیان میشه برای سهولت و البته نشان دادن عمق فاجعه است.

    شاد باشید.

  136. مسعود

    بالاترین با فحاشی و تهمت و ناسزا بالاترین نشده است بنابر این از اتخاذ سیاست دیرهنگام بالاترین کاملا حمایت میکنم. کسانی که بی حرمتی به دین یا دینداران را روا میدانند یا از عوامل حاکمیت آخوندی هستند و یا کسانی هستند که سالیان طولانی از وطن دور بوده و از درک ملت ایران ناتوانند

    • پناهنده

      نه داداش، چرا برچسب میزنی !!!!!!!!

      نه طرفدار جماعت اخوند و جمهوری اسلامی هستم، نه از وطن دور بوده ام.
      خرافات و ناسزا درون دین شماست، احتیاجی به تهمت و ناسزا از طرف ما نیست!

      شما با این برچسب زدنتون منو یاد جمهوری اسلامی انداختین !!!!!!

  137. naiem

    آقای بالاترین. پیشنهادم را بالا گفته ام. تو وبلاگم هم وجود داره. چرا به جای دسته بندی و قانون گذاری و این جور ایرانی بازیها یه فیلتر تعادل (moderate filter) توی سایت نمی ذاری. مشکلات اینجوری حل میشه نیازی هم به دیکتاتور بازی نیست.
    ۱- بالاترین در حالت عادی فیلتر شده است و فقط لینکهای متعادل دیده میشه. نه توهین نه تصاویر زننده یا سکسی یا هر چیزی که کاربرها تشخیص بدهند محتوای تند یا زننده داره. در این صورت کاربرهای حساس که قسمت مهمی از جامعه رو تشکلی میدهند بدون مشکل به کارشون تو بالاترین ادامه می دهند
    ۲- کاربرهای خوره تر و کسایی که علاقه به بحثهای تند تر و توهین آمیز یا هجو و عکسهای خشن دارن در قسمت تنظیمات تمام لینک ها رو می بینند.
    اینجوری هم کاربرهای حساس راضی اند هم کاربرهای ماجراجو. هم بچه ها هم خانومها که دوست ندارند هر روز فحش های ملت رو بخونند هم کسایی که می خوان احیانا سر کار بیان تو بالاترین و تو خونه می خوان آزادتر باشند و با پیژامه قدم بزنند و لینکهای توهین آمیز به مذهب بدن

  138. سیاوش شهابی

    با دفاع بی پایه و اساس بالاترین از طرح به اصطلاح جلوگیری از توهین به ادیان، این سایت رسما به زبال دان اراجیف مذهبی در دنیای اینترنت فارسی تبدیل شد! برای مدیران این سایت متاسفیم که نه برای حفظ تنوع مخاطبان که برای حفظ اسلام ( چرا که اسلام مورد انتقاد ترین دین در جمع ادیان دیگر در بالاترین است ) دست به چنین حماقتی زدند. آیا دیگر لازم هست که در انتقاد از رویه به شدت بی سر و ته مدیران بالاترین قلم زد؟ شما شاید محتوای سایت خود را بتوانید کنترل کنید اما نمی توانید محتوای افکار جامعه ایران را کنترل کنید. کاری که حکومت سنگسار و اعدام 30 سال است از انجامش عاجز است.

    • sami56

      دوست عزیز شما ظاهر سالهاست از ایران دوری یا اینکه از ایران بی خبر هستی،درست است که مردم ایران aksaran از جمهوری اسلامی متنفر هستند اما aksaran ها دارای اعتقادات مذهبی هستند،کسی که این فرق را نداند خیلی بی خبر از oza و احوال ایران است.

  139. گشتاسب

    شما که می گویید عده ای «توهین یا مسخره» می کنند نه نقد، ولی به هر حال آنها مسخره بازی هایشان را در بخش «سرگرمی» قرار میدهند یعنی برای بحث جدی و نقادی نیامده اند…و در ضمن کسانی که دوست ندارند لینک های به گفته خودشان ضد مذهبی بخوانند، خب نخوانند، اجبار که نیست. مثل این است که ما همه مشروب فروشی های شهر را تعطیل کنیم و بگوییم در اسلام مشروب حرام است. خب کسی که دوست ندارد میتونه مشروب نخوره…ما که نمیآییم همه چیز را به خاطر آنها تعطیل کنیم. بنابر این آزادی حد و مرز ندارد. شورای نگهبان در جمهوری اسلامی هم همین کار را می کند.

  140. یک دوست

    سلام مهدی یحیی نژاد
    حالا می بینی که جامعه ایرانی چه دردسر هایی دارد.ما تمام این سالها نه از شاه راضی بودیم و نه از امام و نه از هاشمی و نه از خاتمی و نه از احمدی.
    حالا نگاه کن کاربرانی که سالها هرچه خواستند اینجا کردند و تو را ناخواسته به سمت یک دیکتاتوری و تک صدایی در بالاترین هل دادند چه توهینهایی می کنند و چقدر کم حافظه اند.
    مهدی جان.کار شما درست بود.باید زودتر از اینها هم چنین می کردی.لیدر مخالفانت الان شایگان یا اسفندیار نامیست.من یقین دارم اگر بدانی او کیست و ماجرایش چیست موهایت سپید می شود،بیشتر از این که هست.

  141. Ghalbir

    به جای «لینکهای توهین به ادیان» بنویسید «لینکهای توهین به اسلام». چون معمولا در اینجا فقط از اسلام حرف زده می شود و لاغیر.

  142. ketayoon

    با سلام
    بنظر م تصمیم بجایی بود – آزادی بیان مساوی با آزادی فحاشی نیست آنهم در محیطی عمومی ، اگر انتقادی به دین داریم آنرا بدون توهین بگوئیم فکر نمیکنم کار سختی باشد !

  143. Ghalbir

    یک سوال، چرا وقتی حساسیت به تیتر، واقعی بودن یا نبودن خبر، نقض کپی رایت و یا نقض حریم خصوصی وجود دارد و امتیاز منفی می گیرد، لینکهای توهین به ادیان، با کمال صحت و سلامت بیایند و کسی هم چیزی نگوید. این قضیه متاسفانه درباره لینکهای پ.رن هم دیده می شود که هیچ گزینه ای برای منفی دادن به آنها وجود ندارد…

  144. ناشناس

    من از جمله همان کاربران مذهبي تر بالاترين هستم و جدا از اين تصميم شما استقبال مي کنم. کاربران شبيه من عاشق پيامبر و دين خود هستند و در عين حال نفرتي عميق نسبت به جمهوري اسلامي و رهبران آن دارند.
    ما در بالاترين به دنبال خواندن مطالب و ديدگاههاي مخالف جمهوري اسلامي هستيم و تنها راه نجات ايران را دموکراسي مي دانيم. اما در عين حال ديدن مطالب توهين آميز به مقدسات اسلامي را هم نمي توانيم تحمل کنيم.

    • شهاب

      دوست عزیز شما اول تناقض درون خودترا حل کن این چه دینیست که بیان متون صریح و مسلم ان میشود توهین البته من هم با فحاشی مخالفم اما نقد نباید تعطیل شود چراکه نشانه عجز مذهبیون است

  145. سعید

    من از جمله همان کاربران مذهبي تر بالاترين هستم و جدا از اين تصميم شما استقبال مي کنم. کاربران شبيه من عاشق پيامبر و دين خود هستند و در عين حال نفرتي عميق نسبت به جمهوري اسلامي و رهبران آن دارند.
    ما در بالاترين به دنبال خواندن مطالب و ديدگاههاي مخالف جمهوري اسلامي هستيم و تنها راه نجات ايران را دموکراسي مي دانيم. اما در عين حال ديدن مطالب توهين آميز به مقدسات اسلامي را هم نمي توانيم تحمل کنيم.

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  146. uovan

    واقعا متاسفم برای شما مدیران بالاترین که دیدگاه خودتونو این طور تحمیل کردید.کاربران بالاترین تصمیم میگیرند چه لینکی رای بیاره یا نیاره.ای کاش این مطلبو به رای گیری میگذاشتید.

  147. Utna

    البته مدیریت بالاترین در مورد چگونگی اداره سایت مختاره ولی یک راه حل منطقی تر و کمتر مناقشه برانگیز به ذهن من میرسه. همونطور که خودتون هم گفتید این لینک های به اصطلاح توهین امیز معمولن در بخش «لینک های مورد بحث امروز» ظاهر میشدند. چند موردی از اونها رو که من خودم دیدم اینطور بود که یه عده کاربر مشخص و هم نظر دائمن پای نظرات همدیگر کامنت میدادند و البته کافی بود که یکی دوتا مخالف مذهبی هم پیدا بشوند تا ظرف مدت کوتاهی در پای لینک حجم عظیمی کامنت گذاشته بشه. راه حل پیشنهادی من تصحیح فرمول محاسبه «لینکهای مورد بحث» است، یعنی بجای اینکه فقط تعداد کامنتها ملاک باشه ترکیبی از تعداد کامنت و تنوع کامنت دهنده ها مبنای محاسبه باشه. به این ترتیب اگر مثلن پای لینکی ۵ نفر مکرر سوال و جواب کنند لینک وارد «لینک های مورد بحث امروز» نمیشه چون تنوع نظردهنده ها پایینه. در این صورت از یک طرف تعداد اون لینکهای به اصطلاح توهین امیزی که در این گروه قرار میگیرند کمتر میشه و از طرف دیگه بالاترین هم متهم به خودسانسوری نمیشه.

    • محمد

      این ایده ی خیلی خوبیه. کلن رویکرد سیستم امتیاز دهی بالاترین به تنوع، ثابت هست. اینکه به لینک این کاربر چند نفر آدم برای اولین بار رآی می دهند، چند نفر برای بار دوم و همین طور برای بار n ام می تونه یک معیاری باشه هم برای امتیاز دهی به لینک / یا نشان دادن در بخش لینک های مورد بحث. این روش رو می شه به یک صورت دیگه هم پیاده سازی کرد، اینکه لینکی که کاربر جدید رو به خود جذب می کنه متمایز تر بشه.
      به نظر من کلن سیستم امتیاز دهی بالاترین در مقابل clustering باید یه رویکرد منفی داشته باشه و برای discrimination رویکرد مثبت. شاید اضافه کردن دو ضریب به همین نام ها (که به صورت هفتگی یا ماهانه به روز می شه) برای هر کاربر و اعمال اون در محبوبیت لینک/نظر بتونه پس از مدتی تعادل رو در جامعه ی بالاترین برقرار کنه.

  148. masoud

    دو حالت نقد دین وجود داره: با استدلال/ با توهین
    من سالها بود کتاب های نقد استدلالی دین تو کامپیوترم بود و حتی بعضی وقتها نگاهی هم به آنها می انداختم. اما هیچ تاثیری بر ایمان من به اسلام بوجود نیاورد.
    تا اینکه یک رو در یک سایت توهینی به یکی از افراد معصوم از نظر مسلمانان دیدم. از همان روز من دیدگاهم 180 درجه منحرق شد.
    به نظر من تاثیری که یک توهین دارد، به اندازه هزاران کتاب و مقاله نقدی است.

  149. مهدی

    به نظر من الان بزرگترین مشکل بالاترین اینه که در بعضی موضوعات آیینه نظرات مردم ایران نیست. یعنی نسبت درستی بین یک نظر در جامعه و درصدی از کاربران در بالاترین که اون نظر رو دارند وجود نداره که اگر وجود داشت اصلا نیازی به این کارها نبود. یکی از دلایل این موضوع درصد کاربرای خارج از کشور بالاترینه که چندین برابر درصد اونها از کل ایرانیانه
    درسته که فیلترینگ باعث شده خیلی از ایرانی ها نتونن به راحتی از بالاترین استفاده کنن ، اما اونهایی که اهل فعالیت های اینترنتی باشند به راحتی میتونن از این فیلترینگ رد بشند.پس باید بالاترین راهی پیدا کنه که بدون اینکه نظم فعالیت های سایت به هم بخوره ، اعضای خودش(به خصوص از داخل ایران) رو افزایش بده.
    من خودم از خیلی وقت پیش این احتمال رو میدادم که بالاترین بخواد با این نوع لینک ها برخوردی داشته باشه ، اما امیدوار بودم که کار به همچین جایی کشیده نشه که شد. به نظر من این شیوه باید موقت باشه و تا موقعی که راه بهتری پیدا نشه ادامه پیدا کنه.

    راستی اون جمله «در یک جامعه آزاد، توهین به هر عقیده و نظری از جمله ادیان جز مهم اصل آزادی بیان است.» از شما بعید بود

  150. امید فردا

    بند نوزدهم قانون جهانی حقوق بشر به آزادی بیان اشاره میکند:
    «آزادی بیان: هرکسی حق دارد بدون ترس و واهمه باورهای خود را به هر روشی که می‌پسندند بیان کند.»

    • میلاد

      باور بیان کردن با توهین کردن و فحاشی فرق داره . به هر روشی یعنی مثلا اگه شما میگی فحش دادن هم جزئی از این روشهاست پس کشت و کشتار هم باید باشه .

  151. ش

    واقعاً جای تعجب داره که بعضی از دوستان که ادعای روشنفکریشون میشه اصرار داران که حتماً باید توهین کردن آزاد باشه.
    به خاطر فیلتر بودن سایت بالاترین ، جامعه آماری بالاترین از جامعه داخل ایران تا حدی دور شده و بیشتر محدود به افراد خارج از ایران شده و عده ای هم که از داخل ایران فعالیت میکنن با 1000 جور ترفند و فیلتر شکن میتونن لینک بدن یا نظرات خودشونو ابراز کنن. مردم ایران به طور غالب تا حدی ریشه مذهبی دارن ، اگر قرار باشه این روند توهین همچنان ادامه پیدا کنه ، هیچ انگیزه ای برای ادامه فعالیت نمیمونه و دوستان میتونن با خیال راحت با لینک های توهین آمیز و مسخره کردن دیگران حال کنن.

  152. Pooria

    دست شما درد نکنه. من از کاربران بالاترین نیستم، اما واقعاً از تصمیم اخیر خوشحالم. جالبه، کاربران هتاک می‌گن توهین باید آزاد باشه، و تفاوت توهین و نقد رو متوجه نمی‌شن.

    × به شرافت خودم هم سوگند می‌خورم، ذره‌ای آدم مذهبی نیستم، و به‌قدری از این اسلام انتقاد دارم و داشته‌م که بارها در مدرسه توبیخ شده بودم و الآن هم شانس آورده‌م که به کمیتهٔ انضباطی احضار نشده‌ام. اما از مزخرف شنیدن و توهین‌های مسخره بدم می‌آد.

  153. یک دوست

    عجب رویی داریدا.آقا دلش می خواد اصلا کرکره بالاترینو بکشه پایین.داداش اموال خصوصیشه.الکی چی قد قد می کنین و سهم الارث و جهازتونو می خواین.اصلا گفته یه چیزی الان به این جمع بندی رسیده که این کارش درسته،چه بحثیه؟
    دم مهدی خان هم گرم.من خداشاهده بالاترین را می خونم و البته عضو نیستم اما می دونم نمای یک نودم جامعه ایرانی هم نیست.شاید با این طرح مهدی باهوش فرجی شد.
    شایگان کیه؟چقدر بی ادبه؟با این بی ادبی ها و توهین ها ادعای ساختن بالاترینو داره.بیچاره بالا ترین پس/

    • من

      قد قد تو امثال تو میکنن که توهین رو فقط به به دیگران مجاز میدونن ساندیس خور بد بخت

  154. علی‌ امامی

    من که برای همیشه از بالاترین رفتم و دیگه سر هم نمیزنم نه به خاطره قانون جدید که با توهین به هر شخص یا گروه و عقیده و یا نژاد مخالفم ، بلکه برای اعتراض به مدیریت سایت که تا به حال چندین بار ثابت کرده ارزش وقت تلف کردن برای بالا بردن این وبسایت رو نداره

  155. فرامرز

    انچه که متاسفانه در اظهار نظر در مورد ازادی ( در اینجا ازادی بیان و نقد دین ) تا کنون از قلم افتاده است , حدود انست . ازادی مطلق نیست . نامحدود نیست . در یک جامعه متمدن مرز انرا قانون معین میکند . همانگونه که بر هر بی نظمی نظمی حاکم است , همانگونه که هر حقی توام با وظیفه ایست , ازادی شخصی نیز در یک بافت اجتماعی با رعایت حقوق و ازادی دیگران قابل تحقق است . اگر جز این باشد لاجرم هرج و مرج و بی قانونی تلقی میشود . به اعتقاد من راه برونرفت از مناسبات اسارتبار کنونی سقوط ازاد در فضائی بی انتها نیست بلکه نیازمند معماری نوین است . پدیده دین به این پیش پا افتادگی که تصور میرود نیست. در انکار , محکوم کردن , نفی و سرکوب ان خلاصه نمیشود . نیاز به همکاری گروهی دانشمندان و کارشناسان رشته های متنوع علمی است که هریک با ابزار خویش و هماهنگ با سایر علوم بدان پرداخته میشود .
    استنباط من از تصمیم مدیریت محترم بالاترین بها دادن به این سایت وزین بمثابه ائینه ای تمامنما از جامعه ایرانیان است . بگونه ای که منبعی معتبر جهت مراجعه ناظران سیاسی و تحلیلگران امور اجتماعی و اصحاب رسانه ها باشد . برداشت من این بوده است که مدیریت سایت خود را ناچار میبیند که حقوق کاربران مذهبی را نیز حراست کند . و بدینوسیله به تعهد بیطرفی خود عمل کند . و از شکاف بیشتر که میان اندیشه های کاربران له و علیه مذهب ایجاد شده است جلوگیزی کند . همانگونه که میبینیم یافتن ضابظه ای که پیاماور یک تعهد متقابل باشد در دست بررسی و اقدام است . انتقاد من اینست که : یک : ایا به اصل Never Touch A Running SYstem به مقدار لازم اندیشیده اند ؟
    دو : درست است که ذر حال حاضر اکثر کاربران مجبور به رعایت هیچگونه تابوئی نیستند ولی ایا ملاکی وجود دارد که نمایانکر تناقضی حاد میان نگرش هموطنان در ایران که محدودیتی شدید دارند و کاربران برونمرزی که ترشحات فکریشان را فارغ از هر تهدیدی درج میکنند باشد ؟ سه : ایا مکانیزمهای نا محسوسی که بدون ایجاد تنش در سایت نتیجه مطلوب همراه داشته باشند ازمایش شده اند ؟ چهار : ایا نمودار روند کنونی منعکس کننده چنان اختلاف فاحش اماری هستند که ناظرین را در درک واقعیات عینی درون کشور گمراه کنند ؟

  156. اهل ایران

    وقتی ادعا میشود بالاترین بزرگترین سایت جامعه مجازی و اشتراک گزاری است

    نباید چنین تصمیماتی گرفته شود !! درهیچ سایت دیگری همانند بالاترین ندیدم !

    شما اقای بالاترین گزینه منفی توهین آمیز و.. گزاشتی !!

    پس انتخاب با کاربر است نه شما که مدیر سایتی و ابزار مدیریتی داری! لطفا این طرح را دائمی نکنید !

    حیف است چنین کاربران از دست روند

  157. سایکو سایبر

    البته به نظر بنده کاسه ای زیر نیم کاسه است
    بالاترین هیچوقت دلش به حال اسلام و مسلمونها نسوخته و حتما یه دلیل دیگه ای پشت پرده داره.
    پس بالامذهبی ها زیاد از این طرح نباید خوشحال بشن
    توضیح اینکه یک عده از کاربران بالاترین که اتفاقا ضد مذهب هم هستند معتقدند که در بعضی مواقع ( از قبیل نزدیکی سالگردهای خاص مثل انتخابات و … ) لینک های ضدمذهبی به شدت زیاد میشن ! تحلیل شون هم اینه که هدف لینک گذاران اینچنینی در واقع منحرف کردن بازدیدکنندگان و سایر کاربران هست تا لینک های سیاسی کمتر به چشم بیان !
    فکر کنم مدیران بالاترین هم تا حدودی این نظریه براشون جای سوال شده که نکنه واقعیت همین باشه.
    حالا با طرح یک ماهه ای که گذاشتن در صدد راستی آزمایی این تحلیل هستن
    کیهان هم گویا خیلی ذوق کرده از این طرح

  158. ج

    سلام
    با تشکر از زحمات شما،
    پیشنهاد می کنم علاوه بر اضافه کردن یک بخش مجزا، امکان فیلتر کردن و دسته بندی بهتر موضوعات رو هم فراهم کنید.

    ما الان می تونیم فیلتر کنیم که چه بخشی را می خوایم نگاه کنیم. مثلن من اگه بخوام لینکهای مربوط به «ورزش» را ببینم، می تونم اون بالا روی ورزش کلیک کنم و به راحتی فقط لینکهای ورزشی را بخونم.
    ولی مشکلم اینه که فقط یک بخش را می تونم انتخاب کنم. نمیشه که چند بخش را همزمان انتخاب کنم. مثلن من اگه بخوام همه لینک های داغ، به غیر از ادبیات را ببینم، بالاترین این امکان رو بهم نمیده. اگه این امکان فراهم بشه، و شما هم یک بخش مجزا برای لینکهای مذهبی و ضد مذهبی درست کنید، دیگه دلیلی نداره که لینک ها به صفحه اول نیایند. هر کس خواست، میره تو اون قسمت و لینک ها رو می خونه و بحث و جدل می کنه و… هر کس هم که نخواست، برای خودش فیلتر می کنه و اون لینک ها رو تو صفحه اول نمی بینه. اینجوری آزادی هر دو طرف حفظ میشه.
    و بالاترین کمی منظمتر هم میشه. الان لینکهای مذهبی و ضد مذهبی خیلی پخش و پلا هستند. به عبارتی:
    They’re all over the place
    و در حال حاضر همگی مستحق منفی بخش نامناسب می باشند.
    فکر می کنم با این کار هم کیفیت سایت حفظ میشه. و کاربران و بازدیدکنندگان دیگه هم می تونن راحت تر و سریعتر به کارشون برسند.

    • فرامرز

      » …پیشنهاد می کنم علاوه بر اضافه کردن یک بخش مجزا، امکان فیلتر کردن و دسته بندی بهتر موضوعات رو هم فراهم کنید. ما الان می تونیم فیلتر کنیم که چه بخشی را می خوایم نگاه کنیم. مثلن من اگه بخوام لینکهای مربوط به «ورزش» را ببینم، می تونم اون بالا روی ورزش کلیک کنم و به راحتی فقط لینکهای ورزشی را بخونم.
      ولی مشکلم اینه که فقط یک بخش را می تونم انتخاب کنم. نمیشه که چند بخش را همزمان انتخاب کنم. مثلن من اگه بخوام همه لینک‌های داغ، به غیر از ادبیات را ببینم، بالاترین این امکان رو بهم نمیده. اگه این امکان فراهم بشه، و شما هم یک بخش مجزا برای لینکهای مذهبی و ضد مذهبی درست کنید، دیگه دلیلی نداره که لینک‌ها به صفحه اول نیایند. هر کس خواست، میره تو اون قسمت و لینک‌ها رو می خونه و بحث و جدل می کنه و… هر کس هم که نخواست، برای خودش فیلتر می کنه و اون لینک‌ها رو تو صفحه اول نمی بینه….»
      این پیشنهاد خوبیست . به این میماند که شخص وارد یک » روزنامه فروشی » میشود انواع مختلف مجلات در دسترس هستند . میتوان چند تا ئی را ورق زد ولی نشریه مورد نظرش را ابتیاع میکند . مجبور نیست برای یافتن یک مطلب مفید همه قفسه ها را زیر و رو کند . در صورت عملی بودن نصب ستون » مذهبی » در کنار لینک های داغ و تازه مسئله را حل میکند .

  159. من

    ببخشید اونوقت کی تشخیص میدهد که توهین یعنی چی
    بابا جمع کنید این بچه مذهبی بازی ها رو آگه توهین آمیز بود مذهبی ها لطف کنن نخونن

  160. من

    شما با این کارتون به من توهین کردین پس من هم به مدت یک ماه ازدیدن سایتتون صرف نظر میکنم

  161. نام برای چه؟

    در مجموع تصمیم ابلهانه ای است. خیلی خلاصه:
    1. چه کسی تعیین می کنه مصداق توهین چیست؟ درفرهنگ های مختلف و برای افراد گوناگون خط قرمز توهین یک جا رسم نمی شود.
    2. چه کسی تعیین می کند ادیان کدامند؟ منظور فقط تشیع است؟ اسلام؟ دینهای رسمی ایران؟ چه؟ اگر کسی دین (از نظر عموم) عجیب و مسخره ای مثل الاغ پرستی داشت هم مورد حمایت قانون تازه است؟
    من هم مانند بسیاری دیگر داوری جمع خوانندگان را برای حذف یک لینک کافی می دانم.

  162. احسان

    سلام
    از کاربران قديمي بالاترين هستم.
    وقتي اون اوايل بالاترين راه اندازي شد واقعا خوشحال شدم و با افتخار عضو آن شدم، اما متاسفانه به مرور يک عده آدم (…) بالاترين را ملک شخصي خود کردند و عقده هاي شخصي خود را در بالاترين خالي کردند و هر چه توانستند عليه اسلام و مکتب نوراني تشيع نوشتند و جالب اينکه اين افراد شعبان بي مخ با نوچه هايشان باند بازي کاملي راه انداختند و به لينکهاي ضد ديني خودشان مثبت داده و لينکهاي مذهبي را با تمسخر و منفي دادند گروهي حذف نمودند که اين اين عين ديکتاتوري مي باشد.
    و اين شد که من (و خيلي از کاربران داخل ايران) شخصا به مرور دل از بالاترين بريدم و خيلي روزها اصلا يادم نمي افتد به بالاترين سر بزنم.
    امروز که متوجه شدم مديران بالاترين انگار کم کم از خواب غفلت بيدار مي شوند (انشاء الله که همينطور باشد) خوشحال شدم و اميدوارم اين روند ادامه يابد.
    به هر حال توهين و تمسخر عقايد ديگران به هيچ وجه آزادي بيان حساب نمي شود!
    ضمنا به مديران محترم بالاترين توصيه مي کنم فريب سخنان کاربران خارج نشين را نخورند، اگر واقعا مي خواهيد ببينيد عقيده مردم ايران چيست کمتر از يکماه صبر کنيد و ببينيد مردم ايران در ماه محرم چگونه عاشقانه در عزاداريها شرکت مي کنند.

    من آنچه شرط بلاغ بود با تو مي گويم
    تو خواه پند بگير و خواه ملال!

  163. rsis_god

    یه لینک نظرسنجی و رای گیری بذارید
    اکثریت هرچی گفت من هم به عنوان یه مذهبی تمکین میکنم

    • بالاترین

      در مورد این موضوع با نظرسنجی نمیشود به جایی رسید. بالاترین تعدادی از مخاطبان مذهبیش را از دست داده است که در نظرسنجی هم نخواهند بود.

    • فرناز

      بالاترین گرامی
      من و دست کم 11 نفر از دوستان پویایم در چند ماهه اخیر بالاترین را به واسطه این دست توهین ها و فحاشی افراد مخالف مذهب ترک کرده ایم و به طبع افراد بسیار «غیر عضوی» هم بوده اند که پس از مشاهده اینگونه هتک دینشان، ترک گفته اند…

      لذا ارزتصمیم شجاعانه تان روی بر نتابید و چون عزم «حرمت و تکثر» کرده اید بر سرش ایستادگی کنید….
      با سپاس

  164. صادق

    سلام
    توهین در هر شکلی و به هر چیزی خصوصا اعتقادات انسان یک عمل غیر اخلاقی بلکه بدترین کاری است که یک انسان می تواند انجام دهد ؛ من نمی تونم درک کنم که بالاترین میگه : حق توهین کردن یکی از اجزا اصلی آزادی هست !!!!!؟؟؟؟

  165. عيسي

    بالاترين چندي بعد :
    بدنبال اعتراض شديد چندتن از كاربران و در پاسخ توهين به مقام معظم رهبري ، امام خامنه‌اي و امام خميني (ره) يادآور مي‌شويم از اين پس هيچ لينكي كه برضد جمهوري اسلامي و منافع آن باشد در بالاترين جايي نخواهد داشت.
    شايان ذكر است كه آي پي مخالفان يك راست در اختيار شخص آقاي حسين شريعتمداري قرار خواهد گرفت.

    ومن الله توفيق

    • سعید

      اگر این هم باشه بد نیست . چرا باید به خامنه ای و خمینی و احمدی نژاد توهین بشه ؟ و اگر توهین به این افراد هم ممنوع بشه چه اتفاقی می افته ؟ شما چرا این قدر مشتاق توهینید ؟ آیا هیچ نقدی نمی شود به اینها کرد که با عقده ای بچه گانه و بی سوادانه و بی فرهنگانه نشانگر میزان علاقه تان به توهین باشید ؟ برو یه شبکه راه بنداز که توش همه به هر کسی که خواستند فحش بدهند ببین اون شبکه اجتماعی دو روز هم دووم میاره ؟ ببین به چه گوهی کشیده می شه. بعد وقتی آینده ی اون شبکه ی خودت رو دیدی برگرد بیا مثل یک آدم با کلاس توی بالاترین کار کن. بخدا اگه فحش ندی نمی میری . تازه می فهمی چقدر بزرگ شدی. آقا شدی.

  166. امير علي

    با سلام و عرض خسته نباشيد بابت زحماتتان
    طرح بسيار عالي است
    خواهش ميكنم با قدرت اين طرح به سرانجام برسونيد
    واقعا بالاترين جاي توهين به اديان آن هم با كلمات سخيفي مثل گوز و شاش نيست

  167. عبداللطیف عبادی - کاربر آمریکا

    تا زمانی که باندی منسجم ، هماهنگ و فعال متشکل از کمونیست های عقب مانده ، بیماران روانی – که بشکه هایی متحرک و مملو از عقده های مختلف هستند – در بالاترین حضور بیست و چهار ساعته دارند و با هجوم گله ای شان هر نوع لینک آزادیخواهانه ، روشنگرانه و افشاگر را خفه و حذف می کننند و در عوض هر نوع فحاشی رکیک و چندش آور به دین اسلام و مسلمانان را با سیصد امتیاز در صفحهء اول نگه می دارند ، این قبیل اصلاحات و محدودیت هایی جزئی که برایشان درست میشود کاملا» بی فایده است . برای مثال ، دست کم چهار کاربر مشخص هستند که بابت این حضور مدام و رهبری اوباش و اراذل کمونیست و ضد دین مقیم اروپا و آمریکابه استخدام مراکزی خاص درآمده اند و عملشان حتی ربطی به ضد دین بودنشان هم ندارد . این مفلوک ها در ازای مزدی که می گیرند انجام وظیفه می کنند و بالاترین را به گند کشانده اند . بنده در مطلب زیر پیشنهادات لازم را برای نجات بالاترین از دست این اوباش و اراذل ضد دین بطور مفصل نوشته ام :
    http://ebadi.net/archives/235

  168. Fuad Roshan

    پیشنهاد به برنامه پارازیت این هفته : شخصیت زشت هفته مدیریت بالاترین است که به مذهبی ها امتیاز ویژه داده است و یکی از اصول اساسی آزادی بیان را آشکارا نقض کرده است .
    یکی از اساسی ترین دستاوردهای انقلاب کبیر فرانسه همان آزادی نقد مذهب و کلیسا و کشیش بود که بالاترین بطور بسیار زشتی آن را زیر پا میگذارد.

  169. ehsan

    من با این نظر مشکل دارم
    که ما به هر کی خواستیم توهین کنیم چون آزادی بیان وجود داره

    این بیان هست ولی افسار گسیختگیه نه آزادی

    من تو خیابون راه برم و به هر کی برخوردم به مادرش فحش بدم یعنی آفرین که آزادی بیان وجود داره

    هر کنش واکنشی داره وهر عملی عکس العملی رو داره

    هیچ ربطی هم به مذهب نداره

    افراد همواره اگه به چیزی که دوستش دارن توهین بشه ناراحت میشن چه در زمینه مذهب باشه و یا غیره

    مگه اون کسی که کرد هست اگه به کردها فحش بدن ناراحت نمیشه
    ناراحت میشه
    انتقاد خوبه چون راهکار داره
    ولی توهین بد هست چون راهکار نداره و به قصد نابودی طرف مقابل بیان میشه

    من اگه به یکی علنا بگم که تو رو میکشم وبعد طرف بمیره حکم قانون در مورد من چیه؟

    هر چیزی که آزادی نیست
    همه جای دنیا هم همین جوره برادر
    از همون آمریکا شروع کن بیا به پایین
    این نظر ما بود

  170. اردشیر

    آخه یحیی نژاد! تو اون کله کچلت اگه به جای مغز، پهن خر هم بود می فهمیدی که کاربر مذهبی اصلا نمیاد بالاترین (الان دیگه پایین ترین!) که بخواد برای 4 تا لینک ضدمذهبی اخم کنه! تازه حالا به فرض ناراحت هم بشه، که چی؟ مگه این ننه جنده ها به ایران و ایرانی توهین نمی کنن؟ یا پان ترک ها چی که دائم در حال توهین به کیستی ایران و یکپارچگی ایران هستن و تو و دارودسته ات هم هیچ گهی نمی خورین!

    برو گمشو کله ت رو بکن تو کون همون اوباما که لیاقتتم بیشتر از این نیست الاغ کس کش!

  171. desert-man

    من به دلیل این رفتار احمقانه مدیران اعتصاب میکنم!

    (شما با این رفتارتون به شعور من لینک گذار و خواننده لینکهای بالاترین توهین کردید پس لغتی غیر از احمقانه نمیتونم بگم)

  172. امير

    عزيزان:
    آنچه امروز فكر ايراني است ؛ زير شمشير هاي عرب ومغول وتاتارو…. شكل گرفته است.وبراي رسيدن به نظام فكري خودمان راهي ،طولاني وسخت در پيش داريم ، وكمك همگي را طلب مي كند.وبزرگترين كمك همين شبكه هاست،مديران محترم بالاترين هم بطور حتم شرايط را درك كرده اند .وچنانچه از زندگي علني خود هراسي دارند مي توانند راه ديگري را بر گزينند،واين سايت را از محتوي ارزشي اش خالي نكنند.با تشكر

  173. امير

    بادرودو تشكر از تمامي زحمات :
    بدينوسيله از نويسندگان وصاحبنظران واهل قلم درخواست مي شود ،در تبئين نظامهاي فكري وسياسي جامعه مان؛ راه اعتدال رادرپيش گيرند واز هر گونه افراط وتفريط پرهيز كنند ،چون بخوبي مي دانيم ،سرنوشت امروز ما ازسياست هاي غلط نياكانمان ،نشات گرفته است.ويا بقسمي آنچه كه امروز ما درو مي كنيم نتيجه كاشت گذشتگانمان است،بطور مثال جنكهاي طولاني انوشيروان وخسروپرويز ونبود هيچ نوع مجلس مشاوره وقانون كذاري در نزد هيچ يك از سلاطين و..

  174. میلاد

    آقایان بالاترین شما غلط کردی : «در یک جامعه آزاد، حق توهین به هر عقیده و نظری از جمله ادیان جز مهم آزادی بیان است»
    خب چون توهین جزو آزادی بیانه منم به شما توهین کردم.رونوشت به آتئیستها !

    اگه این درسته :
    «(در عین حال بقیه افراد باید این انتخاب و امکان را باید داشته باشند که اگر خواستند محتوای توهین آمیز را نبینند. متاسفانه تابحال چنین امکانی برای خوانندگان مذهبی وجود نداشت و بطور روزمره به اعتقادات آنها توهین میشد. ). تنها تغییری که در بالاترین می‌دهیم یک تغییر سردبیری است. مشابه این، قانون دیگر بالاترین در مورد عدم اجازه لینک دادن به پورن است. ما بر این باوریم که انتشار محتوای پورن جزو حق بیان افراد است اما در بالاترین این اجازه بدلیل حفظ کیفیت وب‌سایت به کاربران داده‌ نمی‌شود. »

    «در عین حال بقیه افراد باید این انتخاب و امکان را باید داشته باشند که اگر خواستند محتوای *پورن* را نبینند و تحریک نشوند.»

    ضمن اینکه :
    در عین حال بقیه افراد باید این انتخاب و امکان را باید داشته باشند که وقتی گلوله رفت تو قلبشون اگر خواستند ، نمیرن.

    شعور و منطق شما بسیار اعجاب انگیزه . به جای هدایت کاربران به سمتی که به حقوق همدیگر احترام بذارن به خاطر بی لیاقتی و مدیریت ضعیف و بی عرضگی دارید بدتر کاربرهاتون رو به جان همدیگه میندازید .

  175. saeideh

    خیلی خیلی کار درستی است. ممنون. توهین به هرکس وهر چیز مخصوصا در جایی که امکان دفاع ازخود نباشه علاوه براینکه کار ناجوانمردانه ایه باعث رواج بی اخلاقی و وحشی گری تو جامعه میشه.

  176. فرامرز

    در ارتباط با توهین هائی که به اشخاص حقیقی میشود بیاد این ضرب المثل میافتم که میگوید:
    تا گوساله گاو شود
    دل صاحبش اب شود

    این شیوه تهوع اور نماینگر تربیت خانوادگی ناپسند و دون مایگی موجودات انسان نما ست .
    از گردانندگان سایت خواهشمند است نسبت به حذف ان اقدام فرمایند . چون بداموزی میشود.

  177. سعید

    چه کسانی توهین می کنند :

    1. روانی ها ( کسانی که دارای بیماری روانی عسبی هستند )

    2. جنده ها ( به دلیل روش زندگی و پیروی از » نزنی می زننت » آنها معمولا ادبشان را از دست می دهند )

    3. عقده ای ها ( در ایران بسیجی ها بیشترین تعداد را تشکیل می دهند. این افراد وقتی در بحث کم می آورند رو به تمسخر و تهدید و توهین می آورند )

    4. لات و لوت ها ؛ خلاف سنگین ها ؛ دیکتاتور ها ؛ دختران فراری ؛ بی اصل و نسب ها ( 99% شان )

    خب چه ایرادی دارد اگر بالاترین این افراد را دیگر در خود نداشته باشد .

    در خارج از کشور نیز این افراد ، یا در تیمارستان ، یا در زندان و یا در بیمارستان و نوانخانه نگاهداری می شوند.

    در بالاترین به افرادی منطقی ، سیاست پیشه ، هنرمند ، عارف ، فیلسوف ، ایدئولوگ ، با فرهنگ ، با ادب ، احتیاج داریم نه تروریست و از این دست . . .

  178. اما زمان عحوبه الله

    سلام . با تشکر از دستاندرکاران چیزترین .
    امام زمان از بهشت . آی لاو یو پی ام سی

  179. ariacat

    با توجه به مشکلی که روی این قانون جدید بالاترین بوجود اومده من به عنوان یه کاربر از بالاترین میخوام خوب یا بد بودن این قانون رو به رای بزاره. مایشم یه نظرسنجی ساده توی صفحه اول سایت هستش که باید زحمتشو بکشید. من با این قانون خیلی مخالف نیستم، اما بالاترین به عنوان یه جامعه دمکراتیک کوچک نباید به این صورت دیکتاتورمنشانه قوانین خودش رو وضع کنه. این قضیه نمونه بارز دیکتاتوری بود. هرچی باشه بالاترین یک جامعه هست و کلی عضو داره. این اعضا حق دارن توی تصویب قوانین جامعه شریک باشن. بابا هرچی باشه ما عضو این جامعه هستیم، نه چغندر بالاترین جان.

  180. پرنده مهاجر

    اين كار درستي است كه جلوي توهين گرفته شود … نه به دين و مذهب بلكه به هر نوع تفكر و ايده و مليت…
    اما كاش بجاي آن فكري اساسي براي آن مشكل بزرگتر بالاترين مي‌كرديد؛
    مشكل باندبازي و رفيق بازي در بالاترين كه اماكن ارايه هيچ نوع لينك مستقلي را به شما نمي‌دهد.
    بنده 4 ماه است ديگر براي بالاترين لينكي نمي‌فرستم … چون به هيچ عنوان امكان ادمه كار نبود.

  181. نگاه

    تصمیم فوق العاده به جایی است! من هم از جمله کاربرانی بودم که نسبت به بالاترین داشتم دلسرد میشدم به خاطر این لینکها.

  182. tahlil.gar

    سلام
    دوستان آیا ایمیل بالاترین تغییر کرده؟
    من به جرم یه ملخ خور گفتن، یوزرم بسته شده
    ایمیل هم که یا نمی رسه یا جوابی داده نمیشه
    میخوام بدونم از چه طریق میشه با دوستان بالاترینی تماس برقرار کرد؟
    کسی میدونه؟

  183. مونا

    نمیدونم شما کی هستین و چطور به خودتون اجازه توهین به شعور جمعی افراد رو می دین. براتون متاسفم که هنوز به این درجه از بلوغ فکری نرسیدید که اصول آزادی بیان رو بفهمید هر چند که ظاهرا یاد گرفتید چطور باهاش یه جمله بسازید و بلوفشو بزنید. تو کشور ما هزار مشکل وجود داره ولی بزرگترین مشکلش دیکتاتوری و زور گویی و سانسور گریه که متاسفانه شما هم بهش مبتلا شدید.

    از دیو و دد ملالم و انسانم آرزوست.

    • سعید

      خانوم ! عذر می خوام. اما حالتون زیاد خوب نیست . احساس می کنم عقده ای شده اید . جلوی توهین باید گرفته بشه . این کار خطاست . روشی پست و ناپسند . اگر هر کس به خود اجازه بدهد به هر چیزی توهین کند کم کم توهین به چیزهای بزرگتری تبدیل می شود و آرام آرام معنایش را از دست می دهد و روزی دیگر هیچ چیز توهین نخواهد بود . البته این خوب نیست چرا که آن وقت جای خالی احترام به شدت احساس می شود و کسی نخواهد دانست که آن جای خالی به دلیل نهادینه شدن تهمت ، دروغ ، توهین و تهدید است .

  184. z_baraks

    سلام به نظر من توهین ها باید خذف شوند کلا توهین که بیان به حساب نمیآید که در آزادی بیان بگنجد توهین یا اعتقادات یا هر چیزی بد است باعث فرار بازدیدکنندگان میشود
    بالاترین میگوید:
    نکته این است که توهین به عقیده‌ی کسی نیست. این عقیده ها مال همه هستند چه با دین چه بی دین. و همه حق دارند در موردشان نظر بدهند.
    مثلا اگر کسی از لباس رنگ قرمز بد بگوید، شمایی که لباس قرمز بر تن دارید نمی توانید بگویید که این حرف نباید گفته شود چون دارد به من توهین میشود. لباس به رنگ قرمز را هر کس میتواند بپوشد.
    یا اگر کسی بگوید سیگار کشیدن احمقانه است، این توهین به کسی نیست. این تقبیح یک عمل است.
    —————–

    این بگویند کاری خوب نیست یک حرف است این بیایند فحش بدهند یک چیز دیگر مثلا شما فرض کن یک نفر بیاید بگوید سیگاری ها مادر … هستند این توهین است و بد است و ربطی به آزادی بیان ندارد! یا مثلا عکس خر بی اندازد و بگوید پرسپولیسی ها خر هستند این توهین است درک این مطلب خیلی هم کار سختی نیست!

  185. Neda

    بسیار تصمیم هوشمندانه ای هست.. فرض کنید مادر شما معلم یک کلاسیه و یک شاگردی توی اون کلاس از معلمش عصبانیه! با دلیل یا بی دلیل ! آیا شما دوست دارید این فحشهای رکیک رو راجع به مادرتون بشنوید؟؟ ممکنه حق با اون دانش آموز باشه و بهش ظلم شده باشه اما به هر حال مادر شما براتون مقدسه حتی اگه تقصیرکار باشه… دین هم برای خیلی ها عین پدر مادره.. حالا درست یا غلط . راه مبارزه با دین که فحاشی نیست.. راهش انتقاده

  186. حامد

    از تصمیمتون حمایت می کنم هرچند برای قضاوت نهایی باید تا تمام شدن زمان آزمایشی صبر کرد.

  187. believe

    تصمیم درستی نیست.
    مذهبی ها ایران رو تبدیل به زندانی برای غیر مذهبی ها کرده اند.
    لااقل شما زندانبانی نکنید.

    • سعید

      رفیق ! این مذهبی ها نیستند که ایران را زندانی کرده اند برای غیر مذهبی ها ! این قدرتمداران هستند که مذهبی ها را همین الان در زندان های ایران و غیر مذهبی ها را ، نگه می دارند . سطح فکری عقیدتی خودتان را بالا ببرید . تا نوک بینی را دیدن کار سختی نیست . سعی کنید فکر های سخت تر و عمیق تری داشته باشید . آن وقت می فهمید که مذهب ، ربطی به اتفاقات کنونی ندارد . این عرف جامعه است که نباید با مذهب اشتباه گرفته شود و این تمایل به قدرت طلبی ست که باز هم نباید با دین یک کاسه شود.

  188. بازتاب: مدیریت بالاترین برای رهایی از برچسب استبداد، تصمیم اخیرخود را به همه پرسی کاربران بگذارد « امین مهاجر
  189. بازتاب: مدیریت بالاترین برای رهایی از برچسب استبداد، تصمیم اخیرخود را به همه پرسی کاربران بگذارد « امین مهاجر
  190. کامران

    جالب آن که همین کاربران محترم که به عقاید دینی توهین می کنند در مقابل پانترک های توهین کننده به ملیت ایران و تمدن فارس واکنش شدید نشان می دهند اما خود نمی توانند از توهین کردن به عقاید هوطنان سبز مسلمانمان دست بکشند

  191. احســـان☺☺

    از اونجایی که مذهب مهمترین و حساس ترین مسئله ی زندگی خیلی از انسان ها رو تشکیل میده تصمیم خیلی خوبی گرفتید، امیدوارم بعد از یک ماه هم برای همیشه ادامه داشته باشه

  192. ج

    با z_braks هم عقیده ام.
    الان دوستانی که همش میگن مذهبی ها «آستانه تحملشان کم است»، نشون دادند که خودشون هم دست کمی ندارند. بدترین توهین ها رو به آقای یحیی نژاد کردند تو این مدت. و من این آقا رو اصلن نمی شناسم که بخوام طرفداریش رو بکنم یا چیز دیگه. فقط می دونم اسم مدیر بالاترین مهدی یحیی نژاد هست. همین. توهین به کاربران هم بماند..
    به نظرم دوستان بیشتر از اینکه نگران «آزادی بیان» باشند، نگران فش هایی هستند که تو دلشون قلمبه میشه و جایی برای تخلیه نداره. خیلی مسخره ست که بالاتر خوندم یکی کامنت گذاشته که «پس از این به امام خامنه ای هم توهین نکنیم دیگه..» و بالاترین رو به جمهوری اسلامی ربط دادند. خب آخه چرا همه هم و غم ما شده فش دادن که دلمون بخواد خنک شه؟ یعنی مفیدتر از این نمی تونیم واقع بشیم؟ هر کی متلک های بامزه تر بندازه، آدم روشنفکر تری هستش؟ اونطرف میگن خس و خاشاک، میکروب، گاو و گوساله، اینطرف هم… و این چرخش همینجور ادامه داره.

  193. شکیلا

    چناب یحی نژاد! لطف کنید برای حفظ حقوق این اقلیت، بجای محدود کردن آزادی دیگران دعوتنامه های بیشتر در اختیارشون قرار بدید تا با دعوت همفکرانشون به تعادل با بالاکفار برسند و درصد منفی آنها نسبت به کل آراء باعث نرفتن لینک به صفحه اول شود… نه اینکه با دخالت و رای شخصی بالایارها از رفتن لینک به صفحه اول جلوگیری شود ،…

  194. adel

    واقعا چی میشه گفت به شما وقتی میبینید تو ایران بوسیله مذهب اینهمه آدم میکشند بعد شما برای اینکه آقایون ناراحت نشند لینکو بر میدارد؟!!

  195. saeid

    من متاسفم که بالاترین فرق نقد و توهین را نمی خواهد قبول کند. کمک به انتشار توهین به یک دین نشانه آزادی نیست نشانه آغاز یک جنگ است با اعتقادات .قطعاً در این جنگ بالاترین برنده نخواهد بود.توهین نشانه ضعف است . و من دیگر به بالاترین آنگونه که قبلاً باور داشتم ،باور ندارم.

  196. omid

    بالاترین دیگه به درد نمیخوره. من هم از بالاترین خواهم رفت و به دنبال سایتی خواهم گشت که فکرم رو نخونه و کنترلم نکنه

  197. بازتاب: بالاترین و عینک دودی برای حفاظت از چشم اسفندیار « بلوا
  198. BA

    abole babaa
    be ghole mahoom George Carlin
    ya Azadi Namahdood darim ya aslan Azadi aslan nadarim

    ensanha khodeshoon aghl daran; khodeshoon mifahman va choon dar ye game strtaegic be esme LIFE hastan yaad migiran ke mosalemat amiz zendegi konan…
    ghanoon azadi be vojoood nemiare….Azadi hast ke ghanoon be vojood miare..

    ye badi kaar inne ke ye seri adamaye mohandes o doktor dar morede hame chi nazar midan

    berin ye khode eghtesad bekhoonin befahmiin donya daste kie..
    inna hame hal shode

  199. امیر

    باید یاد بگیریم که عقاید مخالف رو حتی اگه به اعتقاد ما توهین باشه گوش کنیم و گرنه چه فرقی بین ما و ایت ا… خم… هستش که حکم قتل سلمان رشدی رو بخاطر عقایدش صادر کرد
    باید برای خواننده و عقلش احترام بزاریم و خودمون رو قیم و ولی مردم حساب نکنیم