نظر تو مهم است

نظرسنجی یکی از کارآمدترین ابزار سنجش افکار، گرایش‌ها و نیازهای یک جامعه است. امروزه طراحی و اجرای نظرسنجی‌های علمی و درست مورد توجه دولت‌ها و نهادهای گوناگون قرار گرفته است چرا که توجه به افکار عمومی از ارکان دموکراسی است. هر چند در نظرسنجی‌ها دیدگاه تنها گروهی از افراد سنجیده می‌شود، اما با انجام روش‌های علمی و آماری درست می‌توان تا حدودی این نتایج را به کل افراد جامعه تعمیم داد.

بالاترین در طول سالهای عمر خود به همت کاربران توانسته است نظرها، رویدادها و دیدگاه‌های شمار بسیاری از ایرانیان از طیف‌ها و طبقات گوناگون را جمع‌آوری کند. بالاترین می‌تواند با افتخار ادعا کند مجموعه‌ای بی‌نظیر و منفرد از تاریخ معاصر ایران با دیدگاه‌های متکثر را در خود دارد. با همین دیدگاه بالاترین تلاش می‌کند با انجام نظرسنجی‌ها، افکار و نیازهای ایرانیان را در زمان‌های گوناگون سنجیده و آنها را ثبت نماید. امیدواریم این مجموعه نظرسنجی‌ها که هم‌اکنون در سایت بالاسنج جمع‌آوری شده است بتواند برنامه‌ریزان و پژوهشگران اجتماعی را در جهت اهداف دموکراتیک یاری رساند.

در هفته‌های اخیر تعدادی نظرسنجی با عنوان «نظر تو مهم است» در حال انجام است. در این مجموعه خاص تلاش شده است که فارغ از جریان اخبار روزانه نظر شما را در مورد ارکان اصلی و اساسی حکومت جویا شویم.

از این مجموعه تا کنون سه پرسش مطرح شده است:
پرسش اول به موضوع فیلترینگ در ایران پرداخته بود. پاسخ به این سوال می‌تواند بینش افراد در مورد نیاز به دخالت دولت‌ها در امر انتخاب‌های فردی را روشن کند. پرسش دوم مربوط به حق همه افراد برای مشارکت در اداره امور کشور مربوط بود و پرسش سوم در مورد حدود حجاب زنان طراحی شده بود.


ظرف هفته آینده نتایج این نظرسنجی‌ها را از همین وبلاگ منتشر خواهیم کرد. از شما می‌خواهیم در تفسیر و توضیح این نظرسنجی‌ها ما را یاری کنید. از کلیه دوستانی که دستی به قلم دارند و در وبلاگ یا نشریه‌های مختلف مشغول به کار هستند دعوت می‌‌کنیم تا در این کار با ما مشارکت کنند.

اگر در مورد نتایج این نظرسنجی مطلبی می‌نویسید و آن را در بالاترین به اشتراک می‌گذارید از برچسب «بالاسنج» استفاده کنید تا ما هم نوشته شما را به مطالب مربوط اضافه کنیم و با دیگران به اشتراک بگذاریم.